Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst

Auto’s die zichzelf kunnen besturen: het lijkt nog steeds iets wat thuishoort in een science-fiction film, naast hoverboards en robotbediendes. Toch lijkt de komst van zelfsturende auto’s steeds dichterbij te komen. Dat Google druk bezig is met de ontwikkeling van auto’s die geen bestuurder nodig hebben is geen nieuws. Het bedrijf achter de zoekmachine is al sinds 2009 begonnen met de ontwikkeling en sinds 2012 worden de auto’s ook op de openbare weg getest. Er komt nu steeds meer informatie beschikbaar over hoe die auto’s presteren tussen het normale verkeer.

 

Op een speciale website plaatst Google nu iedere maand een rapport over het testen van project Chauffeur, zoals de ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s officieel heet. De auto’s hebben ondertussen al meer dan 1.6 miljoen kilometer gereden zonder menselijke besturing. Op dit moment komen daar zo’n 16.000 kilometer per week bij. Dat zijn dus heel wat kilometers, en de belangrijkste vraag is dan natuurlijk: doen ze dat een beetje veilig?

 

Uit het rapport blijkt dat er in de afgelopen zes jaar maar twaalf (kleine) ongelukken zijn gebeurd. En in geen van die gevallen lag de schuld bij de zelfrijdende auto. Bij de meeste van die ongelukken reed een andere weggebruiker achterop de wagen van Google. In andere gevallen gebeurde het ongeluk toen een medewerker van Google achter het stuur zat. De auto zelf heeft dus na meer dan 1,6 miljoen kilometer nog geen ongevallen veroorzaakt en dat is dus eigenlijk een heel indrukwekkende prestatie!

 

De auto’s doen meer dan alleen afstand houden van het andere verkeer. Ze ‘begrijpen’ dat noodvoertuigen, zoals ambulances, zich anders gedragen dan het normale verkeer. In een van de situaties die beschreven wordt in het rapport kwam een Google auto aan bij een groen verkeerslicht op hetzelfde moment dat er een ambulance

naderde. Ondanks dat het verkeerslicht op groen stond stopte de wagen om voorrang te verlenen aan de ambulance.
Ook kunnen de wagens zowel overdag als ’s nachts goed omgaan met het gedrag van fietsers. Wanneer een fietser een plotselinge beweging maakt, dan kan de auto het pad van de fietser vaak beter voorspellen dan een menselijke chauffeur.

 

De manier waarop de auto omgaat met fietsers

 

In het huidige verkeer wordt zo’n 95 procent van alle ongelukken veroorzaakt door een menselijke fout. Als de auto’s van Google deze fouten niet maken, dan lijkt het er op dat zij het verkeer in de toekomst een stuk veiliger kunnen maken.  Meer informatie (en het maandelijkse rapport) over de zelfrijdende auto’s kun je hier vinden.
De auto’s van Google zal je op de A2 niet tegenkomen, op dit moment worden ze alleen in de Verenigde Staten getest.  


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk