Wat is een connected stadium?

Voetbalclub PSV kondigde aan het begin van deze week aan dat het hard werkt aan een connected stadium. In samenwerking met UPC en Infostrada wordt er een systeem ontwikkeld wat de beleving van de fans in het stadion moet verbeteren. PSV volgt hiermee voetbalclubs als Liverpool FC, Real Madrid CF en FC Barcelona. In deze blogpost een kleine inzage in wat een connected stadium kan bieden.

 

Wat is een connected stadium?

Een connected stadium is een zeer trendy term. Een term dat wordt neergezet als of ieder stadion het moet hebben. Maar wat is nu precies een connected stadium? Een connected stadium is een (sport-)stadion dat technisch en digitaal wordt aangepast waardoor het de fans de mogelijkheid geeft om online actief te zijn in en vanuit het stadion.

 

Door de drastische toename van het smartphone gebruik in de laatste vijf jaar, zijn de online dienstverlening en Social Media steeds belangrijker geworden. Supporters bewandelen de weg naar het stadion gewapend met de nieuwste smartphones (klaar om te tweeten, liken of foto’s te nemen). Stadions wereldwijd doen er goed aan om verbeteringen aan te brengen in het 3G/4G netwerk of door suppporters een WiFi verbinding (gratis of betaald) aan te bieden. Dit moet ervoor zorgen dat het stadion een connected stadium wordt waarbij fans instaat zijn om online te connecten en betrokken te raken middels het stadion.

 

Waarom is het belangrijk om een connected stadium te hebben?

Goed, dat fans online kunnen interacteren is mooi meegenomen voor de supporters van de club. Maar waar zit dan de meerwaarde voor de clubs?

 

Manier van marketing communicatie

Een connected stadium biedt de fan toegang tot alle Social Media kanalen. Erg belangrijk, want in het stadion bevindt zich het hart van de club evenals de historie. Daarnaast vinden ook de daadwerkelijke (sport)activiteiten (denk hierbij aan de competitie en internationale wedstrijden) plaats in het stadion. Dichterbij de bron kan je als supporter haast niet komen. Daarom is het van belang dat supporters Social Media kunnen delen, monitoren en bovenal kunnen creëren.

 

In een connected stadium kunnen fans hun mening geven via Twitter, foto’s delen via Instagram en officiële statusupdates van de club liken. Een connected stadium geeft een club de mogelijkheid om het betrokkenheid niveau van de supporters op te krikken. Uiteindelijk zal dit moeten bijdragen aan de verbetering van de commerciële aspecten van de club (internationaal merk, merchandising, marketing, PR en zelfs Customer Services).

 

Extra verkopen en omzet

Naast het bieden van een mooie extra service kan een sterke WiFi verbinding zorgen voor een groei van de omzet. Door middel van speciaal op maat gemaakte applicaties moet het mogelijk zijn om in-app drinken te bestellen en te betalen. Vervolgens kan de bestelling worden afgehaald of mogelijk zelfs worden bezorgd.

 

Een aantal stadiums in Amerika hebben de nodige ervaring met WiFi verbinding in het stadion. In deze stadions is de omzet toegenomen met zo’n 20%.

 

Speciale applicaties

Recentelijk is ook bekend gemaakt dat Manchester City de eerste club is in de Premier League dat de beschikking krijgt over full Wifi access. Deze verbinding wordt mede mogelijk gemaakt door O2. Om de beleving van de fans een maximale boost te geven heeft Manchester City een speciale mobiele applicatie ontwikkeld.

 

Middels deze mobiele applicatie hebben de fans toegang tot onder andere het laatste nieuws, video's, een matchcenter met live commentaar en statistieken, kaartverkoop, fanshop en Social Media. Voor de uitfans heeft de club zelfs een speciale map app ontwikkeld: City Home; Dit helpt de bezoekende fans bij het vinden van de juiste weg in het stadion.

 

Naast het Etihad Stadium van Manchester City heeft ook het Wembley stadion snode plannen. De Wembley applicatie biedt een overzicht van de evenementen in het stadion, het potentiële uitzicht vanaf jouw stadionstoel en een reisplanner met de laatste reisinformatie.

 

Wembley app

 

Hoe gaat het in zijn werk?

Hoe wordt een voetbalstadion voorzien van een WiFi verbinding? Het bedrijf Cisco bedacht een oplossing. Cisco plaatst in de ring rondom het stadium een groot aantal WiFi toegangspunten. Deze hotspots zijn voorzien van zes richtantennes, die elk een relatief klein gebied bestrijken. Cisco paste deze opzet toe in een sportstadion in Kansas City (VS) en in het Santiago Bernabeu stadion van Real Madrid (zie afbeelding)

 

 Cisco Connected Stadium solutions

 

Volgens Cisco kunnen sportfans op deze manier op een hoge snelheid toegang krijgen tot het internet. Door het speciale WiFi hotspot ontwerp en het beperkte verzorgingsgebied per toegangspunt levert de Connected Stadium-technologie volgens Cisco een signaal op dat minder vaak wordt gestoord. Bovendien worden de 3G-netwerken van de mobiele aanbieders aanzienlijk ontlast, zodat ze ook voor personen buiten het stadion bruikbaar blijven en providers minder kosten maken.

 

More to come!

Een connected stadium, het beschrijft de evaluatie van sportstadions van een offline- naar een online orientatie. het is een term die we de komende periode nog veel vaker gaan horen. 

Door: Bernie Gommers

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk