De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes

Afgelopen week vierde Facebook zijn 10-jarige bestaan. In die periode heeft het zich zowel wereldwijd als in Nederland gemanifesteerd als het grootste netwerkplatform met 8,9 miljoen Nederlandse gebruikers. Daarnaast lijkt het erop dat ook LinkedIn, het netwerk voor vakmensen, steeds verder blijft groeien met 4,1 miljoen gebruikers. Deze sociale netwerken hebben een enorme omvang en brengen grote ladingen data met zich mee.

 

Om als organisatie zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van deze netwerken en de key actors daarin, is het van belang om een analyse te maken van deze sociale netwerken. Hieronder volgt een overzicht van enkele factoren die hierin een rol spelen.

 

LinkedIn gebruikers

Figuur 1: Het aantal gebruikers van netwerksite LinkedIn is de afgelopen jaren gestegen naar 4,1 miljoen gebruikers


Opbouw van sociale netwerken

Om een onderscheid te kunnen maken in de type gebruikers die actief zijn binnen een sociaal netwerk, zijn er een aantal modellen. Het model dat in deze blog uitgelegd wordt is die van Burt (2002) waarin de theorie van "structural holes" aan bod komt. Kortweg zijn dit relaties die waarde kunnen hebben als ze in de toekomst met elkaar verbonden worden.

 

Sociaal netwerk

Figuur 2: een voorbeeld van een netwerk

 

Om wat verder te kijken in deze theorie hebben we het voorbeeld hierboven (figuur 2). Daarin is het netwerk te zien van Hans en Peter. Deze personen worden gedefinieerd als “nodes” (1), de relaties tussen twee nodes worden aangeduid als zogenaamde “ties” (2).  De route die wordt genomen tussen twee nodes kunnen zowel direct als indirect zijn. Dit wordt een “path” genoemd. In het voorbeeld zie je dat de directe route tussen Hans en Peter dikgedrukt is. Wanneer er sprake is van een indirecte route wordt het path tussen Hans en Peter gemedieerd door een derde persoon binnen het netwerk. Vervolgens hebben we nog een 4e categorie, dit zijn de “structural holes” (4). Zoals eerder al genoemd zijn dit twee nodes die nog niet met elkaar verbonden zijn maar in de toekomst wel een waarde kunnen hebben als ze wel een connectie maken.

 

Knowledge brokers

We zien in het voorbeeld dat Peter veel verbindingen heeft met mensen in zijn eigen netwerk. Hij heeft dus veel “strong ties” (sterke relaties) in zijn eigen community. Aan de andere kant zien we dat Hans een aantal “weak ties” (zwakke relaties) heeft met meerdere communities. Deze personen hebben binnen een netwerk ieder een bepaalde functie. Peter heeft met zijn strong ties een goede positie om mensen samen te brengen die veel met elkaar gemeen hebben. Hans is daarentegen in de ideale positie om goed overweg te kunnen met verschillen tussen mensen, de informatie die zij hebben en hun meningen. 

 

In het schema is te zien dat Hans in contact staat met meerdere netwerken. Hij kan dan ook gezien worden als iemand die goed in staat is om nieuwe kennis over te brengen, een dergelijk persoon wordt ook wel een knowledge broker genoemd. Om dit goed te kunnen doen is het dus van belang dat je over een groot aantal “weak ties” beschikt.

 

Sociaal kapitaal

Wanneer een persoon niet alleen over een groot sociaal netwerk beschikt, maar dus ook over een groot aantal actieve “weak ties” beschikt is deze persoon dus erg geschikt om informatie over te brengen. Wanneer een connectie ook daadwerkelijk waarde heeft wordt er gesproken over sociaal kapitaal. Om deze term beter uit te kunnen leggen, maken we gebruik van de 3 W’s. Deze bestaan uit de volgende vragen:

-       Whom you know?

-       What they can do for you (whom they know)?

-       Whether they are willing to do so?

 

Het is dus van belang met welke personen je een connectie hebt, hoe meer hoe beter zou je haast zeggen. Daarnaast moeten deze personen in staat zijn om iets voor jou te kunnen betekenen, direct of indirect. Zo kun je dus ook zeggen dat het van belang is welke personen zij kennen. Verder is het belangrijk dat zij ook welwillend zijn om iets voor jou te doen. Een groot sociaal netwerk is dus niet altijd een garantie op een effectief sociaal netwerk. Het sociaal kapitaal wat iemand in een netwerk heeft is dus afhankelijk van onder andere de 3W’s.

 

Hoe kan de kracht van sociale netwerken ingezet worden voor meer fan engagement?

Theorie over sociale netwerken, sociaal kapitaal en knowledge brokers is er genoeg. De komende tijd gaan we verder onderzoeken hoe deze netwerken het beste benut kunnen worden. Blijf deze pagina in de gaten houden voor nieuwe updates hierover.   

 

Door: Luuk Wouters

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk