Van Nokia 3310 tot iPhone 6

De technologische ontwikkelingen gaan snel, heel erg snel. Er is ontzettend veel veranderd de afgelopen jaren. Twintig jaar geleden kochten huishoudens hun eerste computers en in 1996 was het internet pas algemeen bekend bij het grote publiek. In deze tijd maakte je internetverbinding door in te bellen via de telefoonlijn. Het internet was erg langzaam en men moest betalen per minuut, wat het erg duur maakte. Internet via de telefoonlijn heeft vele familieruzies opgeleverd. Terwijl jij lekker aan het internetten was hield je de telefoonlijn bezet, en was het voor je ouders, broers en zussen niet mogelijk om te bellen.  

 

 Koelkasten

Eind jaren ‘90 kwamen de eerste mobiele telefoons. “Koelkasten” met grote antennes die met geen mogelijkheid in je broekzak pasten. 15 jaar geleden liep iedereen nog rond met de onverwoestbare Nokia 3310. De 3310 was super populair, want je kon naast bellen en smsen ook nog eens Snake spelen.  Wat natuurlijk super gaaf is.

 

"Ik ben ook gelukkig zonder"

In 1999 had een groot deel van de bevolking nog geen mobieltje en ook dachten zij niet dat zij er ooit een zouden kopen. Mobieltjes waren overbodig, mensen hadden thuis al een telefoon en een antwoordapparaat. Als je een keer pech zou hebben onderweg was er altijd wel een telefoonpaal of een boerderij in de buurt.  

 

 

Nu denkt de gemiddelde Nederlander wel anders. Mobieltjes zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. In 2012 zijn er in Nederland 21.700.000 mobiele telefoons, dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Dit zijn 1,3 mobieltjes per persoon.  Tegenwoordig gebruiken we onze mobieltjes niet meer alleen om te bellen en te smsen maar ook om te internetten, whatsappen, gamen, fotograferen, filmen en bankieren. We raken massaal in paniek als we onze mobieltjes kwijt of vergeten zijn. 

 

 

Ook computers zien er tegenwoordig heel anders uit. Ze zijn compacter, sneller en hebben veel meer mogelijkheden. Daarnaast hebben we laptops die we overal mee naar toe kunnen nemen. Internet is dankzij breedbandverbindingen super snel en internetten is vandaag de dag overal mogelijk via WiFi-spots.

 

De visie van Microsoft

Technologie heeft de afgelopen jaren een grote sprint gemaakt en ook in de toekomst zal er nog veel veranderen. Microsoft heeft een voorspelling gedaan over hoe de toekomst er over 5-10 jaar uit zal ziet. In de toekomstvisie van Microsoft zijn overal gigantische beeldschermen die worden aangedreven door apparaten en diensten. Touchscreens zijn overal aanwezig en ook het gebruik van stem-activatie. Het gemak van het gebruiken van meerdere apparaten en diensten komt duidelijk terug in het toekomstbeeld van Microsoft. Het digitale en het fysieke komen samen.

 

 

 

 

LiveWall speelt met haar concepten in op vernieuwende ontwikkelingen in de technologie. De veranderingen in technologie zullen dan ook goed zichtbaar zijn in de concepten van LiveWall. Waar je nu filmpjes op je computer bekijkt zul je deze straks levensgroot kunnen afspelen in je woonkamer. Met behulp van de voorspelde technologie kan er met reclamecampagnes een nog betere beleving gecreëerd worden. Het lijkt nu misschien onrealistisch dat we ooit zo zullen gaan leven maar zo dachten we ook dat we nooit mobieltjes zouden gaan gebruiken, en moet je ons nu eens zien. 

 

Door: Judith Mol

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk