User Generated Content, wat is het en wat doet het?

Consumenten creëren online steeds meer content. Wat is nou precies user generated content (UGC) en wat kun je er mee?

 

Wat is User Generated Content (UGC)?

User Generated Content, kortweg UGC, staat voor informatie die wordt aangeleverd en/of geproduceerd door gebruikers van een bepaald medium. De informatie kan in de vorm zijn van tekst, maar ook foto’s, muziek of films. Je kunt drie vormen van UGC onderscheiden:

  • de consument plaatst zelf content bijvoorbeeld het bijhouden van een blog;
  • de consument reageert en discussieert op social media, fora en communities;
  • de consument wordt uitgenodigd om content aan te leveren voor marketinggerichte doeleinden. 

De laatste variant is extra interessant, hiermee wordt namelijk unieke content gegenereerd.

 

User Generated online reviews

Een voorbeeld  van user content genereren is de consument de mogelijkheid geven om online reviews van producten te plaatsen. De consument baseert zijn of haar keuze tijdens het aankoopproces van een product steeds meer op online reviews van anderen. Vooraf een daadwerkelijke aankoop gaat de consument eerst ‘online shoppen’ en uitvoerig reviews bekijken om op basis hiervan een eerste, hoogstwaarschijnlijk een definitieve, keuze te maken. User content is niet alleen informatief, maar is zelfs doorslaggevend voor de consument bij het aankoopproces. Doordat online consumenten hun mening online willen delen, ontstaat er interactie. De interactie kan zijn tussen de consumenten zelf, maar ook met het desbetreffende merk of bedrijf. De online consument hecht veel waarde aan deze online meningen,  ervaringen en reviews van andere consumenten. De meningen, ervaringen en reviews van andere consumenten wekken namelijk vertrouwen, waardoor deze als geloofwaardig worden ervaren.

 

Een voorbeeld hiervan zijn foto’s van hoteliers vs. de foto’s van gasten. Het beeldmateriaal van een hotelier is minder geloofwaardig ten opzichte van de foto’s en video’s van de gasten. De foto’s van consumenten scoren veel beter op authenticiteit dan de perfecte, gephotoshopte foto’s van de hoteliers.

 

Voorbeelden van User Generated Content in campagnes100% NL met Bio Oil

LiveWall heeft verschillende cases ontwikkeld waarbij de focus lag op het genereren van unieke user content. In samenwerking met radio 100% NL en Bio-Oil heeft LiveWall een Facebook applicatie ontwikkeld, waarbij deelnemers hun mooiste zwangerschapsfoto konden insturen. Dit heeft geleid tot extra exposure voor beide partijen en tevens een grote hoeveelheid inzendingen met User generated zwangerschapsfoto’s.

 

Een ander voorbeeld is de virale campagne van Old Spice. In deze campagne speelde American Football speler Isaiah Mustafa een voorname. Consumenten konden vragen voor deze speler insturen, waarop Mustafa steeds online (via youtube) een reactie retourneerde. Dit leverde het merk gigantisch veel aandacht op. Zie hieronder een voorbeeld van zo’n response filmpje:

  

 

Door: Isabeau Brinkman

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk