Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes

Met constant groeiende gebruikersaantallen zijn netwerksites als Facebook en LinkedIn een plek waar een enorme hoeveelheid content gedeeld wordt. Om te voorkomen dat de gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet, hebben deze bedrijven een zogenaamd algoritme bedacht. Deze formule bepaald welke content voor de gebruiker hoogstwaarschijnlijk het meest relevant is.

 

De Facebook Edgerank

Enkele jaren geleden heeft Facebook bekend gemaakt met de zogenaamde 'Edgerank' formule te werken. Deze bestond uit drie vaste onderdelen: affiniteit, gewicht en verval. Dit was jarenlang een formule die inzichtelijk was voor marketeers en prima leek te werken. Echter blijkt uit de interne communicatie van Facebook dat het woord Edgerank al drie jaar niet meer gebruikt wordt. Simpelweg omdat het model verouderd was en inmiddels is uitgebreid naar pakweg 100.000 factoren. Een groot aantal factoren bleek nagenoeg een gelijke waarde te hebben als de originele drie factoren. Dit maakte het algoritme een stuk geraffineerder en onoverzichtelijker.

 

Deze ontwikkeling van de Edgerank kan vergeleken worden met de veranderingen die Google doorvoerde met betrekking tot het weergeven van zoekresultaten (Google algoritme). Zo is het in tegenstelling tot jaren terug niet meer voldoende om alleen de juiste zoekwoorden terug te laten komen in webteksten, maar zul je ook gebruik moeten maken van andere SEO technieken.

 

Als bedrijf wil je graag dat de content die je online deelt op Facebook door zoveel mogelijk gebruikers gezien wordt. Hieronder een kort overzicht van een aantal belangrijke factoren die bijdragen aan het wel of niet weergeven van een post in iemand zijn timeline.

Update weergave

 

  • Type relatie - Wat heeft een gebruiker aangegeven bij het liken van je pagina? Wat veel mensen niet weten is dat je uit drie opties van weergave kunt kiezen. Dit zijn: (1) het weergeven van alle updates; (2) het weergeven van de meeste updates of (3) het weergeven van de belangrijkste updates;
  • Type posts - Wanneer je door je timeline scrollt zie je dat er diverse soorten posts zijn. Zo heb je posts met URL’s, video’s, foto’s of alleen tekst. Wanneer een gebruiker alleen maar op posts klikt die URL’s bevatten dan zullen dit soort posts een grotere kans hebben om te worden weergegeven op zijn of haar timeline;
  • Advertenties en timeline bezoek - Een gebruiker kan klikken op bepaalde advertenties of bezoeken brengen aan bepaalde timelines. Dit heeft ook effect op de posts die de gebruiker te zien krijgt;
  • Verschillende devices - Steeds meer mensen maken alleen nog maar gebruik van hun smartphone of tablet wanneer ze Facebook bezoeken. De snelheid van de internetverbinding kan daarbij een grote invloed hebben op het weergeven van posts. Zo zal er bij een trage verbinding bijvoorbeeld sneller een post getoond worden met alleen tekst, puur om de laadsnelheid niet te vertragen;
  • Recente interacties - Facebook kijkt nadrukkelijk naar recente interacties. Posts van de laatste 50 personen of pagina’s waar een gebruiker interactie mee heeft gehad zullen hoger gewaardeerd worden. 

 

Waarom is de samenstelling van een algoritme interessant voor bedrijven?

Bedrijven geven tegenwoordig veel geld uit aan het creëren van content voor social media. Het zou natuurlijk zonde zijn als deze duurbetaalde posts niet weergegeven worden in de timeline van de gebruikers.

 

Wanneer gekeken wordt naar de factoren die het algoritme bepalen, kan er vooral geconcludeerd worden dat het voor bedrijven van belang is om een zo divers mogelijk aanbod aan posts te creeeren. Afwisselende content (URL’s, foto’s, video’s of tekst-posts) vergroot de kans op veelvuldige weergave op de timeline van de gebruikers. Daarnaast is het van belang om rondom deze posts zoveel mogelijk likes, reacties en clicks te realiseren. Een hoge mate van interactie zorgt voor een maximaal haalbaar bereik.

 

Het LinkedIn algoritme

LinkedIn werd lange tijd gezien als een showcase voor je professionele werkervaring. Echter komt het idee wat de oprichters met het platform hebben steeds meer tot zijn recht. Zij willen met de middels connecties niet alleen mensen maar vooral ook ideeën met elkaar verbinden. Een platform waar gebruikers artikelen, nieuwe plannen en statusupdates delen. Een platform dat je dus iedere dag bezoekt om te zien waar anderen mee bezig zijn en om je kennis te vergroten. Dat is wat de makers van LinkedIn nastreven.

 

Evenals Facebook is ook LinkedIn constant bezig om ervoor te zorgen dat gebruikers de meest relevante berichten te zien krijgen. Ook zij hebben hiervoor een algoritme ontwikkelt. Deze kan in grote lijnen ontrafeld worden, maar specifieke details worden niet bekend gemaakt. Zoals executive editor Dan Roth ooit in een interview verklaarde kan het LinkedIn algoritme zien welke berichten voor welke mensen interessant kunnen zijn.

 

In het artikel werd volgend voorbeeld beschreven. Wanneer gebruikers uit de bouwsector een artikel op Linkedin liken of delen, dan zorgt het algoritme ervoor dat dit artikel vervolgens bij meer mensen binnen deze sector in de timeline wordt weergegeven. Daarnaast is er een editorial team dat constant in de gaten houdt of het algoritme wel goed functioneert. Zo kan er een artikel zijn waarbij het algoritme denkt dat het voor een gebruiker niet interessant is, terwijl het dat overduidelijk wel is. Dan stuurt het team dat bij. Ook worden te populaire artikelen afgeremd om geen overkill te creëren. Het is dus eigenlijk een soort redactie, zoals bij een nieuws website.

 

Wat kunnen we hiervan leren?

Kijkend naar deze informatie lijkt het erop dat het van belang is om de juiste content te delen op de juiste plek. Dus wanneer je een post hebt met een bepaald onderwerp kan het nuttig zijn om groepen te zoeken die hierbij passen en het daarin te delen. Zo kun je er op een gemakkelijke manier voor zorgen dat gebruikers binnen een bepaalde sector je artikel liken en delen. Dat zorgt ervoor dat je organisatie of merk vaker gezien wordt door andere gebruikers. 

 

Door: Luuk Wouters

 

 

 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk