The internet of things in 2015

We leven inmiddels al ruim twee weken in het nieuwe jaar 2015. De goede voornemens zijn nog net niet opgegeven door veel mensen en wij kijken al graag naar de trends die 2015 ons gaat brengen. Een nieuw jaar vol uitdagingen en innovatieve technieken waar ons hart sneller van gaat kloppen. Elk jaar doen trendwatchers voorspellingen van wat het nieuwe jaar ons gaat brengen. Aan de hand van de ontwikkelingen van het afgelopen jaar en de aankondigingen voor 2015, bespreek ik in deze blog een aantal technologische innovaties waarvan ik denk dat ze veel invloed gaan hebben op ons leven.

 

Al jaren wordt er gesproken over web 3.0, the internet of things, als de opvolgende stap van het huidige internet zoals we het kennen. Kenmerkend van web 3.0 is dat alle apparaten met elkaar verbonden zijn via internet en zo op elkaar afgestemd zijn. De apparaten worden als ‘smart objects’ gezien, omdat ze informatie met elkaar uitwisselen en zo in kunnen spelen op het gebruik van de apparaten door de eigenaar. Een belangrijk onderdeel van the internet of things zijn de gadgets die onder de categorie wearables vallen. Wearables zijn digitale accessoires die gedragen kunnen worden door mensen. De bekendste voorbeelden zijn de smartwatch en Google Glass. Op dit moment zijn er al smartwatches en slimme armbanden beschikbaar voor consumenten. Er zijn veel merken die een smartwatch op de planning hebben staan voor het komende jaar. Deze verschillen in design en functionaliteiten. Naast smartwatches zijn er ook armbanden die onder andere beweging, hartslag en andere onderdelen meten om de gebruiker te voorzien van gezondheidsstatistieken. In combinatie met een app op een smartphone kan dit mensen helpen om gezonder te leven of beter te sporten. Apple heeft in september 2014 een aankondiging gedaan van de Apple Watch, welke in 2015 uit komt. Omdat Apple als grootste merk deze markt betreedt, heb je kans dat er meer consumenten deze gadgets gaan omarmen waardoor wearables waarschijnlijk meer op zullen duiken in het straatbeeld van 2015.


Het afgelopen jaar zijn wij aan de slag gegaan met de Oculus Rift, een virtual reality ‘bril’ waarmee de gebruiker rond kan kijken in een virtuele omgeving. Virtual reality is op aan het komen en steeds meer mensen komen er mee in aanraking met verschillende technologische snufjes. Een andere vorm van virtual reality, is een hologram. Iets wat tot een paar jaar geleden nog onmogelijk leek, werd in 2012 toch realiteit. Speciaal voor het Coachella Festival is er een hologram van Tupac Shakur, de overleden rapper, ontwikkeld. Tijdens dit festival was de rapper als een bewegend, levensecht hologram op het podium te zien. Daarna volgden er nog holografische optredens van Elvis Presley en Michael Jackson. Om deze hologrammen te projecteren waren computers en speciale beamers nodig. De afgelopen jaren heeft een ander bedrijf (Ostendo) gewerkt aan chips die een hologram kunnen weergeven. In de zomer van 2015 verwachten ze de chip, met het formaat van een Tic Tac, op de markt te brengen. Eén chip zou al een simpele afbeelding kunnen weergeven, meerdere chips zouden voor meer details zorgen. De eerste chip die gelanceerd wordt zal nog 2D hologrammen vertonen. Het bedrijf verwacht een paar maanden later chips te kunnen produceren die 3D afbeeldingen kunnen weergeven. Door het kleine formaat is het mogelijk om de chips in apparaten te implementeren. Zo wordt er verwacht dat deze gebruikt gaan worden voor onder andere televisies, smartphones en smartwatches. Ik verwacht niet dat dit op korte termijn in diverse apparaten geïntegreerd zal zijn, maar het is wel een eerste stap van een interessante technologie waar we in 2015 wellicht nog wel meer van gaan horen.

 

3D Hologram smartphone


In 2014 is er steeds meer kritiek geleverd op Facebook door de gebruikers. Facebook heeft door de jaren heen veel veranderingen doorstaan. Afgelopen jaar is er veel kritiek geleverd op de veranderingen die het bedrijf doorvoerde in haar gebruiksvoorwaarden. Tegen het einde van het jaar verkondigden veel websites en blogs dat Facebook per 1 januari 2015 nieuwe gebruiksvoorwaarden zou lanceren. Gebruikers hebben een melding of e-mail ontvangen waarin staat dat gebruikers automatisch akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden als zij gebruik maken van Facebook na 1 januari 2015. In de voorwaarden staat onder andere dat Facebook met WhatsApp en Instagram data mag verzamelen en de Facebook-profielen met deze data mag verrijken. Op basis van geïnstalleerde apps en bezochte websites kan Facebook gericht advertenties tonen aan gebruikers. Het komt er dus op neer dat ze meer gegevens van gebruikers mogen verzamelen en hier geld mee kunnen verdienen door bedrijven gerichter te laten adverteren. Het wakkerde wereldwijd weer de discussie over privacy aan. Dit betekent niet dat Facebook gebruikers massaal stoppen met het gebruiken van Facebook of overstappen naar andere social media, maar dit creëert wel kansen voor andere social media kanalen/apps.

 

Afgelopen jaar zijn er al alternatieven voor Facebook in de appstore en op het internet opgedoken. Uit de onvrede over het privacybeleid van Facebook is bijvoorbeeld Ello in een korte tijd populair geworden. Het heeft qua mogelijkheden wat weg van Facebook, maar de ontwikkelaars beweren dat Ello geen advertenties zal vertonen en gegevens niet aan andere partijen zal verkopen. Een half jaar na oprichting kreeg het grote publiek hoogte van het nieuwe sociale netwerk en Ello zag al snel het aantal gebruikers stijgen. Totdat de servers het niet meer aan konden. Vanaf dat moment is het een sociaal netwerk dat alleen toegankelijk is per uitnodiging.

 

Een andere variant is Tsü. Tsü profileert zich als een sociaal netwerk waar gebruikers een persoonlijke netwerk creëren. Tsü wil echter de opbrengsten van de content die gebruikers plaatsen delen met de gebruikers en het netwerk van de gebruikers. Of dit sociale netwerk succesvol is, is lastig te zeggen. Het is pas een paar maanden online en iedereen is lid geworden om geld te ‘verdienen’. Maar het is in ieder geval leuk dat er steeds weer nieuwe communities gevormd worden.    

 

Ik verwacht niet dat een nieuw social media kanaal Facebook volledig zal vervangen. Maar dit kan wel als inspiratiebron dienen voor ontwikkelaars. Ik verwacht echter wel dat er weer leuke communities zullen ontstaan het komende jaar. Of deze succesvol zullen zijn en lang zullen bestaan? De tijd zal het ons leren. Het is in ieder geval iets om het komende jaar in de gaten te houden. Ik kijk in ieder geval uit naar de ontwikkelingen op het gebied van hologrammen. En ik ben ook erg benieuwd hoeveel mensen er tegen het einde van 2015 rondlopen met digitale accessoires zoals horloges, armbanden en brillen.

 

 

Door: Emiel

 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk