Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers

Vannacht vond de jaarlijkse wedstrijd om de Super Bowl plaats in het MetLife stadion vlak bij New York. Deze jaarlijkse strijd om de winst in de Amerikaanse NFL (National Football League) staat niet alleen bol van de spanning rondom de sportwedstrijd.

 

Voorafgaand en tijdens de Super Bowl krijgen ook de marketeers de kans om te laten te zien wat ze in huis hebben. De commercials, maar ook zeker de inhakers via Twitter geven vaak een extra, onverwachte dimensie aan dit grote event. Hier een review.

 

Spetterende half-time show

Waar de mannen niet uitgepraat raken over de westrijd en de eigen favoriet, wachten de vrouwen met spanning op de half-time show, een optreden in de rust van de wedstrijd die plaats vindt midden op het veld.

 

Ieder jaar gaat er veel aandacht uit naar de half-time show, ook dit jaar gesponsord door Pepsi. Bruno Mars en The Red Hot Chili Peppers maakte er een onvergetelijke rockshow van, waarbij Bruno Mars velen deed terug denken aan ‘The king of Pop’.

 

Bruno Mars Super Bowl 

 

Peper dure commercials en ludieke inhakers

De Super Bowl, ook wel eens gekscherend het WK voor creatieve marketeers genoemd trok ook deze editie weer om en nabij 110 miljoen kijkers. En dat niet alleen, tijdens deze wedstrijd (de wedstrijd #SB48 tussen de @Seahawks en de @Broncos) zijn zo’n 24,9 miljoen tweets verzonden. Tweets over de wedstrijd, de spelers, de scores en de commercials.

 

De commercials rondom de Super Bowl, het lijkt een sport op zich. Het moment om te pieken, een flater slaan behoort niet tot de mogelijkheden. Miljoenen dollars worden er in geïnvesteerd.

 

Dat het belang van de commercials erg groot is blijkt uit het feit dat Twitter een heuse contest organiseerde voor de commercials in de vorm van ‘adscrimmage’.  Op dit platform kunnen de 

Twitter Adscrimmage

consumenten stemmen op hun favoriete Super Bowl commercial, waarbij uiteindelijk één commercial tot winaar zal worden gekroond.

 

Enkele highlights

Sportnext maakte reeds een overzicht van de vijf leukste Super Bowl commercials. Grote merken als Bud Light, Audi, Carmax, Hyundai en Heinz zijn hierin vertegenwoordigt.

 

Naast leuke commercials zijn er ook commercials die goed in elkaar zitten en die een mooi verhaal vertellen. Zo ook de commercials van Budweiser en H&M.

 

Budweiser – Puppy love

De commercial Puppy Love beschrijft de ‘relatie’ tussen een puppy en een paard op een zeer constructieve manier. Met name de muziek van ‘Pessenger – Let her go’ sluit hier erg goed op aan. De reclame is eenduidig en iedereen is na afloop van de commercial bekend de boodschap. Oordel zelf!

  

 

H&M – Unscencored

H&M maakte twee verschillende commercials voor David Beckhams Bodywear at H&M. Natuurlijk met David zelf in de hoofdrol. De commercials heetten #Covered en #Uncovered en de commercial met het meest aantal stemmen, tot aan de Super Bowl, zou vertoond worden tijdens het football-event. De kijker bepaalde dat #Uncovered won. Bekijk hier deze H&M commercial:

  

 

Gatorade inhaker

Vorig jaar tijdens de Super Bowl kwam Oreo met een van de meest legendarische inhakers uit de nog korte geschiedenis van de sportinhakers. Dit jaar was het mede de beurt aan Gatorade.

 

Inhaken, direct inspelen op de realiteit is een tak van sport binnen de marketing waar de grote bedrijven zich continu mee bezig houden. Gatorade is hier een mooi voorbeeld van. Tijdens de wedstrijd van afgelopen nacht kreeg de coach van de Seahawks een traditionele ‘Gatorade douche’.

 

Gatorade kon natuurlijk niet achterblijven met een bijpassende inhaker.

 

Gatorade inhaker

 

 

De Super Bowl wedstrijd

De kern van het verhaal blijft uiteindelijk toch de wedstrijd. De wedstrijd kende een vliegende start door de snelste score (12 seconden) in de geschiedenis van de Super Bowl. De Seahawks zagen deze score nooit meer in gevaar komen en wonnen uiteindelijk zeer verdient. De highlights van de 48ste Super Bowl zijn terug te vinden op de site van de NFL. 

 

 Seahawk heels

 

De Super Bowl is een spectakel van jewelste, zowel op het veld tijdens de wedstrijd, in de rust (met de half-time show en commercials), als thuis voor de buis. Zonder uitzondering, de grootste sportwedstrijd ter wereld. 

 

Door: Bernie Gommers

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk