Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity

We kunnen onze ogen in het dagelijks leven bijna niet meer van de smartphone afhouden. Sinds de technologische ontwikkelingen zijn vlucht hebben genomen is er een nieuwe generatie gevormd onder de naam: “generatie HD”. Dit staat kortweg voor generatie Head Down en het heeft haar naam te danken aan het altijd naar beneden kijken om de laatste updates op de smartphone te checken.

 

Tijdens het World Economic Forum afgelopen maand werd besproken hoe grote bedrijven, instellingen en overheden om moeten gaan met het feit dat de connectiviteit tussen mensen alsmaar blijft groeien. De term die hiervoor gebruikt wordt is hyperconnectivity.

 

Wat is hyperconnectivity?

Zoals op het forum besproken werd, staan we voor een decennium waarin hyperconnectivity de wereld over gaat nemen. Hyperconnectivity beschrijft de ontwikkeling dat een steeds grotere groep mensen een steeds groter aantal connecties heeft met anderen via de apparaten die zij gebruiken. Volgens voorspellingen loopt dit op tot 24 miljard connected apparaten in 2020. Daarnaast worden deze onderlinge connecties steeds krachtiger.

In een eerdere blog schreven we over nodes en ties. Bij hyperconnectivity groeit het aantal nodes exponentieel. Deze nodes zullen in de toekomst ook niet alleen meer uit mensen bestaan. Er zullen ontzettend veel connecties gemaakt worden tussen mensen - mensen, mensen - computers en computers - computers.

 

In het kort komt het op het volgende neer. Als er meer connected apparaten zijn, zullen er ook meer applicaties zijn die mensen met elkaar verbinden in verschillende netwerken. En zolang dit aantal blijft groeien zal het aantal hyperconnected mensen en apparaten ook groter worden.

 

Big data

Alle connecties die worden gemaakt tussen mensen of met computers zorgen voor de overdracht van uitzonderlijk grote hoeveelheden data. Zoals in een eerder blog te lezen valt wordt hier de term “big data” voor gebruikt. Grote bedrijven als Google zijn al jaren bezig met het opslaan van deze data. Echter is het vanwege de rekenkracht die ervoor nodig is nog niet mogelijk om al deze data op grote schaal te kunnen verwerken en interpreteren.

 

De voorspelling is echter dat er rond 2020 processors zijn die een dermate hoge snelheid hebben dat ze deze data wel kunnen verwerken. Het kunnen gebruiken van deze data is erg waardevol voor veel bedrijven. Dat bleek vorige week toen Facebook besloot Whatsapp over te nemen voor maar liefst 19 Miljard dollar. De data, of beter gezegd de telefoonnummers, die ze daarmee binnen haalden bleek de grootste drijfveer voor Facebook om Whatsapp over te nemen.

 

Hoe pakt Google het aan?

Google search timeline

 

Enkele jaren terug is Google begonnen met het bouwen van een semantische zoekmachine.  Deze zoekmachine, die aangedreven wordt door duizenden processors, is al sinds 2010 bezig met het analyseren van data die online te vinden is. Hetgeen Google hiermee wil bereiken is deze informatie te interpreteren en hiervan te leren, zodat de zoekmachine dus naar verloop van tijd dingen kan gaan herkennen. Zo kan de zoekmachine op den duur antwoord gaan geven op vragen. Het verschil hierbij is dat je als zoekopdracht in de toekomst een vraag stelt aan Google, in plaats van het zoeken naar een bepaalde term.

 

Een van de redenen dat ze begonnen zijn aan het project “glass” is dat ze hiermee hopen van de zoekmachine een persoonlijke assistent te maken. Stel je wilt graag een nieuwe auto kopen, dan zou je momenteel de zoekopdracht geven: ”nieuwe audi kopen” om vervolgens zelf uit te zoeken welke website jou kan helpen in het aankoopproces. In het geval van de nieuwe zoekmachine zal je aan je Google glass vragen: “glass waar kan ik het beste een nieuwe audi kopen?” waarop Google alle variabelen in enkele miliseconden zal verwerken om je een passende audidealer te tonen.

Deze ontwikkeling is zich langzaamaan al aan het uitrollen en kan al gebruikt worden wanneer je bijvoorbeeld de naam van een voetbalclub intypt in Google. Het systeem herkent de naam en geeft snelle informatie weer zoals spelerdata en ranglijsten.

 

Semantisch zoeken

 

Voor- en nadelen van Hyperconnectivity

Om terug te komen op hyperconnectivity, zie je dat het slimmer worden van apparaten om ons heen ervoor zorgt dat we in de toekomst op een heel snelle manier toegang kunnen krijgen tot een gigantische berg informatie. Hulpmiddelen zoals Google zullen bijdragen aan het filteren van deze informatie, waardoor je sneller de meeste relevante informatie voor je vraagstuk tot je beschikking hebt.

 

Op het World Economic Forum werd gesproken over de voordelen die dit met zich mee brengt, zoals het makkelijker kunnen zoeken naar relevante informatie en het sneller in contact komen met andere hyperconnected mensen. 

 

Echter komen er ook nadelen aan het daglicht. Zo wordt er door enkele partijen gewaarschuwd dat het makkelijk vinden van informatie zorgt voor achteruitgang in de intelligentie van de mens. Vanwege het makkelijke zoeken zullen de meeste gebruikers beseffen dat de informatie voor het oprapen ligt. Alleen is informatie geen kennis en zal je in veel gevallen enkel oppervlakkige informatie verwerken.

 

Feit blijft dat er veel staat te gebeuren en dit onze maatschappij enorm gaat beïnvloeden. Oordeelt u zelf of het vooruit of achteruitgang is.

 

Door: Luuk Wouters

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk