Totale online interactie op Festivals

Social Media, geen fesitval of evenement kan meer zonder. Social Media kanalen zijn uitermate geschikt voor het managen van verwachtingen en het creëren van een spanningsboog naar het evenement toe. Festivals binnen Nederland, maar ook internationaal hebben vaak een enorm bereik met de vele duizenden of soms zelfs miljoenen “vind-ik-leuks”.

 

Eenvoudige manier van communiceren

Door middel van Social Media staan vele organisatoren vaak rechtstreeks in contact met de (trouwe) achterban. Het is de makkelijkste manier van communiceren met de doelgroep. Zo wordt Twitter vaak ingezet voor het communiceren van de line-up, last minute informatie, updates tijdens het event en het creëren van een optimale event beleving. 

 

 

Naast Twitter is Instagram een vaste waarde binnen de social media communcitie van de festivals in Nederland en ook zeker Internationaal. Het Instagram platform wat in Nederland gigantisch aan populariteit wint is het ideale kanaal voor het delen van foto’s en korte video’s. 

 

 

Foutieve eenzijdige communicatie

Een voornaam element van social media is het gegeven dat het de consument een “online stem” geeft. De consument kan vaak door middel van 1 druk op de knop zijn mening, interesse, voorkeur of klacht delen met de organisatie van een festival. Echter wordt social media nog te vaak ingezet als medium voor het zenden van informatie en content naar de doelgroep. Organisatoren onderschatten de waarde van de social media promoters (zoals de festival bezoekers wel degelijk genoemd mogen worden).

 

Het veelvuldig eenzijdig zenden van informatie kan juist een tegengesteld effect hebben. Te veel berichten in de timeline kan een volger of fan irriteren.

 

Faciliteer de fan communicatie

Het aansporen van het versturen van tweets of Instagram foto’s vormen een groot promotiekanaal voor events. Uit de Social Influence theorie van Cialdini blijkt namelijk dat consument eerder informatie van naasten aannemen als de waarheid, in vergelijking tot onbekenden. Het verzamelen van unieke content door trouwe fans genereert eWOM (electronic Worth of Mouth). De fans vertellen aan elkaar hoe geweldig, mooi of uniek een festival is. En geef toe, als een vriend van jouw enthousiast is over een festival is de kans (zeer) groot dat je daar de volgende editie mee naar toe wilt.

 

Het is erg belangrijk om de communicatie vanuit de Festival gangers goed te faciliteren en te stimuleren. Hier zijn een aantal goede mogelijkheden voor.  Daarnaast is hoor- en wederhoor vaak zeer gewenst.

 

  • Communicatie faciliteren

Met faciliteren wordt de mogelijkheid tot het insturen van social media berichten bedoeld. In theorie is deze mogelijkheid er natuurlijk altijd. Via Twitter en Facebook hebben fans de mogelijkheid om berichten in te sturen. Echter speelt het zichtbaar maken van deze communicatie een voorname rol op de hoeveelheid inkomende berichten. Op de festivals Dance Valley, Dutch Valley en Latin Village verzorgde LiveWall de content op enorme LED schermen, met een grote hoeveelheid inkomende social media berichten als gevolg.

Festiwall

 

  • Social media applicaties

Social media applicaties bieden een perfecte mogelijkheid om in contact te komen met de voornaamste fans. Zo kan je eenvoudig een locatie bieden voor het inzamelen van festival foto’s of video’s.

 

  • Social media team

Zoals eerder aangegeven is social media de perfecte manier voor hoor- en wederhoor. Fans ontvangen graag een bericht terug als zij een merk, organisatie of event noemen in een bericht. Een korte reactie kan vaak al genoeg zijn om een verpletterende indruk achter te laten. Een goed voorbeeld hiervan is KLM Live Reply!

 

 

Schat de waarde van social media goed in!

Social media is inderdaad een platform waarbij ‘gratis reclame’ mogelijk is. Bedrijven die social media op deze manier inzetten zullen echter nooit een hoge interactie bewerkstelligen. Interacteer met je fans, bezoekers of aandeelhouders en geef ze de waardering die ze verdienen. Wanneer je dit goed inricht en bijhoud zullen de fans je belangrijkste promotors worden. 

 

Door: Bernie Gommers

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk