Meer betrokkenheid door Second Screen

Second screen

Nog niet zo heel lang geleden hadden kijkers slechts één scherm voor zich. Dit was of een televisie of een computer. Tegenwoordig is dit wel anders. Mensen zijn omringd door tal van digitale apparaten en maken hier dan ook volop gebruik van. Terwijl we televisie kijken, zitten we met een smartphone in onze hand of met een tablet op schoot. Tv kijken en tegelijkertijd gebruik maken van een ander online apparaat zoals een laptop, tablet of een smartphone noemen we multi-screening. In een onderzoek van SPOT, Deloitte en GfK geeft 66% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder aan gebruik te maken van een tweede scherm tijdens het tv kijken. 

 

Voordelen second screen

Wat doen we nou eigenlijk op dat second screen? Social media checken, bellen, smsen, online shoppen, bankzaken regelen, whatsappen, e-mailen, NU.nl checken... Als kijkers continu gebruik maken van hun computers, tablets, smartphones en andere mobiele apparaten tijdens het kijken van hun favoriete tv shows, zijn ze dan nog wel betrokken bij het programma? 

 

Het gebruik maken van een second screen biedt vele mogelijkheden. Met second screen refereren we naar een parallel gebruik van een computer, tablet of smartphone om een verbeterde kijkervaring van datgene dat uitgezonden wordt te realiseren. Als je WhatsApp groepen vol staan met berichten over The Voice of Holland en je Facebook en Twitter tijdlijn ook volstaan met post over dit tv-programma wordt jouw betrokkenheid juist vergroot. Naast het verbeteren van de kijkervaring en betrokkenheid heeft second screen nog vele andere voordelen.   

 

Verlengen contactmomenten 

Vroeger was het enige contactmoment tussen de kijkers en het programma tijdens de uitzending zelf. Tijdens het kijken van Idols had jij de volle aandacht voor het programma, maar na afloop van de uitzending was het contact voorbij. Contact momenten kunnen gemakkelijk verlengd worden met behulp van second screen activiteiten. Kijk bijvoorbeeld naar te Voice of Holland. Terwijl de show is afgelopen kun jij nog steeds gebruik maken van de Redroom applicatie. Naast dat er tijdens het programma volop getwitterd en gefacebookt wordt gaat dit ook na de uitzending nog door. Daarnaast kunnen kijkers programma's gemakkelijk volgen op Facebook of Twitter. 

 

Community

Door alle content die buitenom de programma's gegenereerd wordt, wordt community-vorming gefaciliteerd. Door middel van hashtags in berichten worden kijkers met elkaar verbonden. Organisaties ontwikkelen second screen applicaties waar kijkers met elkaar kunnen praten, elkaar feedback kunnen geven of achtergrond informatie kunnen vinden. 

 

Waardevolle informatie

Naast het verhogen van de betrokkenheid leveren second screen activiteiten ook veel waardevolle informatie op. In de online discussies komt waardevolle feedback naar boven. Ook het stemgedrag in applicaties kan veel informatie opleveren. Door deze informatie te bestuderen kan een tv-programma of applicatie snel worden verbeterd.

 

Interactie

In het onderzoek van MarketResponse geeft vier op de tien second screen gebruikers aan zich meer betrokken te voelen bij een programma door gebruik te maken van een second screen. Ruim vijf op de tien gebruikers geven aan dat een second screen niets veranderd aan hun betrokkenheid en bij slechts zes procent neemt de betrokkenheid af en vormt een second screen alleen maar afleiding. Ook het onderzoek van het Time WarnerResearchCouncil bevestigd dat het interactief  zijn via social media op een second screen er voor zorgt dat kijkers beter betrokken zijn bij een programma. Ze zouden zelfs beter betrokken zijn dan wanneer ze televisie zouden kijken zonder een second screen. Vooral hoogopgeleiden zijn enthousiast over het gebruiken van een second screen. Senioren zijn nog niet echt overtuigd van het nut van een second screen. 

 

"Normally I watch TV with my roommates," zegt één van de respondenten in het onderzoek van het Time Warner Research Council.  "We all have our laptops, our cell phones out, and we'll just talk about what's going on the TV, and then we're tweeting."

 

"I would be less into a show if someone took away all my social media," zegt een deelneemster van het onderzoek van het Time Warner Research Council. "because you wouldn't have somebody else to share that with and get them involved into it."

 

Tijdens het onderzoek van het Time Warner Research Council is gebruik gemaakt van biometric monitoring en eye tracking om de engagement van 126  kijkers te peilen tijdens het kijken van afleveringen van “Conan “ en “TMZ”. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de betrokkenheid tijdens het kijken met een vriend of vriendin of tijdens het verbonden zijn met een vriend of vriendin via social media 1.3 keer hoger was vergeleken met mensen die alleen keken en geen gebruik maakten van social media.

 

Interactie in China 

In China gaan ze nog net een stapje verder met het creëren van interactie. Even lekker tot rust komen in de bioscoop is er straks misschien wel niet meer bij. In China wordt er momenteel geëxperimenteerd met “Danmu” (Vertaald als bullet screens). Bezoekers kunnen tijdens de film berichten sturen die direct tijdens de film op het scherm geprojecteerd worden. Volgens The Hollywood Reporter zijn bullet screens ingevoerd voor jongeren die de gedachte om een paar uur van hun telefoon af te blijven maar niets vinden.

 

Het idee van de bulletscreens is voortgekomen uit de Chinese gewoonte om te films kijken via mobiele media terwijl je ondertussen berichten stuurt over wat je wel en niet leuk vindt aan de film. Het experiment vindt plaats in verschillende theaters in China, waaronder in Bejing en Shanghai maar ook in kleinere plaatstjes zoals Hangzhou.  

 

 

Participatie 

We spreken van participatie wanneer jouw input op het second screen ook daadwerkelijk terug komt in het programma. Voor bepaalde tv-programma’s zijn er speciale applicaties ontwikkeld waardoor je echt deel kan uitmaken van het programma. Een voorbeeld hier van is de Thuiscoach app van The Voice of Holland waar je een plekje in kunt nemen in de jury of de door LiveWall ontwikkelde Juichapp voor Holland’s Got Talent. 

 

 

 

 

Een ander voorbeeld van participatie zijn discussieprogramma’s waar kijkers mee kunnen discussiëren via Twitter. De tweets worden weergegeven in het programma en dan kan er over deze tweets weer verder worden gediscussieerd. De beleving en de aandacht voor de programma’s vergroten, juist omdat jij er deel van uitmaakt. 

 

Advertisement en second screen

Niet alleen tijdens tv-programma's maar ook tijden tv-commercials kan een second screen helpen om de betrokkenheid, interactie en participatie te vergroten. Een goed voorbeeld van een merk dat dit heel goed heeft aangepakt is Mercedes-Benz. 

 

Voor de lancering van de nieuwe Mercedes A-klasse, de meest belangrijkste lancering in de afgelopen 60 jaar, wilde Mercedes graag een jongere generatie in de U.K. aanspreken. Om dit te realiseren is Mercedes afgestapt van de focus op traditionele tv en outdoor advertising en zich meer gaan richten op social media, mobile en co-creatie. De #YOUDRIVE campagne gaf kijkers de mogelijkheid om te bepalen wat er in de volgende "aflevering" van het drie delige verhaal zou gebeuren. Door het plaatsten van #YOUDRIVE in de tv commercials werden kijkers gestimuleerd om via Twitter mee te stemmen. Om kijkers absolute controle te geven over wat er bij de volgende stap zou gebeuren kregen ze ook de mogelijkheid om de live stem resultaten van de #YOUDRIVE campagne op de website te bekijken. In juli 2012 representeerde het oude Mercedes A-class model 0,4 procent van de totale U.K. hatchback markt. Twee maanden na het lanceren van de #YOUDRIVE representeerde het Mercedes A-class model 6,2 procent van de totale hatchback markt. Dankzij de campagne stegen de brochure aanvragen met 140 procent en werden er 77.000 leads gegenereerd (tegenover een origineel doel van 50.000 leads). De gemiddelde leeftijd van de mensen die informeerden naar de A-class lag 10 jaar jonger dan bij de traditionele Mercedes norm. Meer dan 740.000 mensen hebben de #YOUDRIVE website bezocht, de hashtag is 103 miljoen keer op Twitter gebruikt en 30 miljoen keer op Facebook verschenen. De YouTube trailer is 237.000 keer bekeken en werd door een een indrukwekkend aantal van 95 procent afgekeken.

 

 

5000ste aflevering GTST

Aanstaande vrijdag(17 oktober) is alweer de 5000ste aflevering van GTST. Om de fans te bedanken worden ze getrakteert op een extra verhaallijn die gelijktijdig met de normale aflevering te zien is op een second screen. Door de speciale GTST 5000-app te downloaden kunnen de kijkers deze aflevering bekijken op hun smartphone of tablet. Precies op hetzelfde moment dat de 5000ste aflevering begint start de uitzending op het second screen. Audia watermarks zorgt ervoor dat geluidssignalen die in de regulieren uitzendingen niet te horen zijn maar wel opgepikt worden door de microfoon in smartphones en tablets dat beide afleveringen precies synchroon lopen. 

 

 

Toekomst second screen

Een tijdje geleden bestond er nog de angst dat social media er voor zou zorgen dat mensen minder tv zouden gaan kijken. Juist het tegenovergestelde is gebeurd. Social media heeft nieuwe inzichten gegeven in hoe het publiek betrokken kon worden en heeft de kijkervaring juist verbeterd en verrijkt. Marketeers hebben hier op ingespeeld door nieuwe manieren te bedenken hoe fans hun televisie shows konden ervaren. 

 

Het second screen heeft de potentie om de tv en zijn programma's future-proof te maken, omdat "live en interactief" televise kijken op verschillende schermen op deze manier niet gekopieerd kan worden door video on demand. Ook zullen televisie advertenties nog meer waarde kunnen creëren bij de kijkers. Het publiek wordt gestimuleerd door beelden van TV om vervolgens via hun telefoon snel en gemakkelijk het product te kopen. Ondanks het enorme potentieel van social tv is de televisie industrie tot nu toe nog niet genoodzaakt geweest om second screen te omarmen. 

 

Vergelijkbaar is de verandering in de muziekindustrie. In het begin van de jaren 2000 dacht de muziek industrie dat MP3 bestanden niets meer waren dan een irriterende vorm van piraterij. Toen heeft Apple een naadloos platform geïntroduceerd, de iPod + iTunes, wat de muziek industrie onheroepelijk heeft veranderd. Vandaag is er niemand meer die CD's koopt. Albums zijn ongebundeld, iTunes alleen al representeert de helft van de muziek verkopen in de US. Mensen zijn afhankelijk van abonnementen services zoals Spotify en Deezer om muziek te consumeren op een manier die jaren geleden nooit voor mogelijk was gehouden.

 

Met de technische bedrijven die nu de leiding nemen zijn we op het punt dat de bedreiging van disintermediatie en on-demand spelers serieuze vormen aan gaan nemen en het gebruik van multiscreening onder de consumenten dominant genoeg is dat televisie programma's het potentieel van second screen ten volste kunnen onarmen.

 

De televisie industrie heeft de keuze om of de kracht van social tv te omarmen of om hem te negeren. Wanneer ze media social tv zullen omarmen staat een totaal nieuwe vorm van entertainment op ons te wachten. Mochten ze de trend niet omarmen dan riskeren programma's een enorm risico van afnemende relevantie.

 

 

Door: Judith Mol

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk