Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon

Nostalgie en Marketing zijn al jaren een winnende combinatie en we mogen toch wel stellen dat Pokémon Go dé zomerhype van 2016 is. De game was binnen 15 dagen de meest succesvolle mobiele applicatie ooit, met ruim 100 miljoen downloads in de App Store en Google Play. Voorheen was de koploper ‘Clash of Clans’ met wereldwijd meer dan 12.3 miljoen downloads.  

Het verschil tussen augmented reality en virtual reality
Augmented reality is de integratie van digitale informatie in de ‘echte’ omgeving van gebruikers. Anders dan virtual reality: waarbij een geheel nieuwe belevingswereld gecreëerd wordt. Augmented reality maakt gebruik van overlays: beelden die op de ‘echte’ wereld geprojecteerd worden. Pokémon Go is hier natuurlijk het ultieme game-voorbeeld van. Met behulp van een camera en GPS kunnen spelers met hun smartphone op jacht naar 145 Pokémon. En zoals de titelsong al doet vermoeden – ‘Gotta catch them all’ - is het ultieme doel om ze allemaal te vangen.

Ook de ‘Pokéstops’ en ‘Gyms’ zijn belangrijk in de game. Deze plekken moeten fysiek bezocht worden om items te verzamelen die nodig zijn om Pokémon te trainen en te vangen. Belangrijke bezienswaardigheden en bedrijven zijn hierbij omgetoverd in populaire trekpleisters voor Pokémon Go-spelers. En dit is precies wat deze game zo interessant maakt voor marketeers.

Hoe word jij een Pokéteer?
Nederland verlaat massaal de veilige game-kamer. Hoe zorg je ervoor dat spelers jouw bedrijf passeren of zelfs overwegen zich bij jouw bedrijf op te houden? Het belangrijkste is eerst even te checken of je misschien een ‘Pokéstop’ of ‘Gym’ bent. In dat geval zal je al wel een enorme toestroom aan wandelend verkeer ervaren hebben. En dan is het natuurlijk jouw kans ‘To catch them all’.

Lure-modules
De makkelijkste manier om Pokémon-spelers naar jouw bedrijf toe te trekken, is met ‘Lure-modules’. Dit zijn items in de game waarmee je Pokémon naar een Pokéstop of Gym kunt lokken. En zo lok je indirect ook prospects naar jouw bedrijf. Deze modules zijn spotgoedkoop. Voor €9,99 koop je 1200 Pokémunten en voor slechts 680 Pokémunten koop je 8 ‘Lure-modules’. Voor nog geen €5,70 haal je 4 uur lang Pokémontrainers naar jouw bedrijf. Een Amerikaanse pizzatent (New York pizzeria L'inizio Pizza Bar) slaagde er zo zelfs in om de omzet met ruim 75% te laten stijgen. In deze video legt de eigenaar even uit hoe hij dit deed. Het nadeel van de Lure-modules is dat je hiervoor al een Pokéstop of Gym moet zijn.

Speciale Pokémon-aanbiedingen.
Pokémon lijkt te verbroederen. Groepen verzamelen zich bij Pokéstops of Gyms, leggen nieuwe contacten en maken nieuwe vrienden. Dit is voor jouw bedrijf ook een kans om een relatie met deze doelgroep aan te gaan. Herbenoem producten en menukaarten en leg de link met deze populaire game. Communiceer bijvoorbeeld dat jouw bedrijf een Pokéstop is of motiveer spelers foto’s van Pokémon in jouw winkel of restaurant op social media te plaatsen, in ruil voor een korting of gratis koffie.

Pokéblogs
Zoals gezegd moeten spelers de deur uit om Pokémon te vangen. Dit betekent ook dat spelers de Pokémon pas te zien krijgen als zij in de buurt van een Pokémon zijn. Houd mensen dus op de hoogte van (zeldzame) Pokémon in de omgeving van jouw bedrijf. Het Crystal Bridges Museum of American Art pakte dit handig aan door foto’s van Pokémon te uploaden op social media. Bezoekers die normaal niet zo snel naar musea gingen, vonden het hierdoor plots de moeite waard om toch eens te komen kijken. En dat er gekte kan ontstaan als ergens een zeldzame Pokémon verschijnt, bewijst dit filmpje in Central Park NYC wel.

Pokémon-events
Je kunt zelfs heuse Pokémon-events organiseren. MediaMarkt is één van de eerste Nederlandse bedrijven die hier handig gebruik van maakte door ‘Lure-Modules’ in alle vestigingen te gebruiken. Alleen al de verkoop van powerbanks steeg met ruim 170%. Ook de Efteling lijkt leuk mee te profiteren van de Pokémon-gekte. Veel van de attracties zijn Pokéstops of Gyms, waardoor de Efteling ineens het Mekka voor Pokémontrainers is geworden. Zo werd er een ware Pokémon-fandag georganiseerd. Op 19 augustus verzamelden duizenden Pokémon Go-fans zich bij de Efteling om samen op zoek te gaan naar alle Pokémon in het pretpark.

The place to be
Sommige bedrijven zitten helemaal niet te wachten op al dat bezoek van die Pokémontrainers. Bij het AMC troffen medewerkers bijvoorbeeld spelers in de kelders van het ziekenhuis aan. Je zult begrijpen dat dit niet helemaal de bedoeling is. Er zijn ook bedrijven die hun hele business juist naar een Pokéstop of Gym verhuizen. Ludiek, maar op korte termijn kan het waarschijnlijk een stuk eenvoudiger. Niantic kondigt aan dat er zéér binnenkort een nieuwe update komt. Naast diverse nieuwe features voor gebruikers zal het hierbij (waarschijnlijk) ook mogelijk zijn om gesponsorde locaties of zelfs Pokémon vast te leggen. De eerste sponsordeal is al gesloten: in Japan liet McDonalds 3000 vestigingen omdopen tot Pokéstops of Gyms.

Free-publicity
Tot slot is Pokémon Go natuurlijk een leuke hype om via social media op in te spelen. Als je goede content weet te creëren, kan dit al snel een storm aan likes opleveren. CoolBlue ging bijvoorbeeld viraal met een filmpje over Pokémon Go. Het bericht werd alleen op Facebook al meer dan 66.000 keer gedeeld en is uiteindelijk zelfs meer dan 2,8 miljoen keer bekeken. Natuurlijk is CoolBlue niet de enige die op Pokémon Go inspeelt. Het zal je vast verbazen, maar bij LiveWall kregen sommige medewerkers het ook hun heupen. 

Door: Maikel

 

LiveWall Group heeft zijn sporen verdiend op het gebied van online platformen: vanuit de kantoren in Tilburg en Londen wordt er voor nationale en internationale klanten interactie gecreëerd rondom events, brands en bedrijven. Dit doet LiveWall Group met innovatieve tools, creatieve concepten en spraakmakende campagnes. Iedere maand blogt LiveWall over online trends en tips.


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk