Oculus rift: Virtual (to) reality

Met de wind door mijn haren heen vlieg ik over een onbekende wereld die ik nog nooit had gezien! Een paar seconde later schreeuw ik de longen uit mijn lijf omdat ik naar beneden daal in een achtbaan. Klinkt als onzin toch? Maar ik heb het echt meegemaakt met de Ocolus rift.

 

Wat is nu precies de Ocolus rift? Als ik het kort moet omschrijven is de Oculus rift: Een bril waarmee jezelf kan onder dompelen in een virtuele wereld. In deze 'bril' zitten sensoren die de bewegingen van je hoofd meten. Door middel van deze bewegingen bestuur je het kijkzicht in de digitale wereld. Binnen in de bril zitten twee beeldschermen, voor ieder oog één. Het beeld per oog is net iets verschillend, waardoor het lijkt alsof je er echt in zit. Voor een uitgebreide uitleg, bekijk de onderstaande video:

 

 

Is de Ocolus rift wel echt nieuw vroeg ik me af toen ik de kans kreeg om hem te testen. Ik herkende het idee namelijk nog van vroeger. Nintendo probeerde het namelijk eerder met zijn (geflopte) virtual boy. Maar waarom flopte de virtual boy precies? Heel simpel. In de tijd dat nintendo de virtual boy aankondigde was de super nintendo één van de meest technische aparaten die de mensen in huis hadden. De mensen waren bang voor techniek. Als men een aparaat gebruikte wilde ze er volledig controle op hebben. Het idee van een virtuele wereld is echter heel wat anders. Sommige mensen waren zelfs bang om erin gevangen te worden.

 

Tegenwoordig zijn we omringd door techniek. Terwijl mijn wekker afgaat op mijn tablet check ik nog snel wat mailtjes en berichtjes op mijn mobiel om vervolgens, terwijl ik ontbijt, naar het nieuws te kijken waarbij social media berichten me om de oren vliegen. We leven in een wereld waarbij techniek niet meer weg te denken is. Als Nintendo in de toekomst kon kijken wisten ze wel beter. De vitual boy was zijn tijd te ver vooruit. Nu is de tijd rijp. Mensen willen iets nieuws meemaken. Oculus rift voelde dit perfect aan en verzamelde het benodigde geld door middel van crowdfunding. Binnen no time werd het bedrag voor de ontwikkeling van de Oculus rift behaald. Voor een bedrag van 100$ had je een eerste developer kit te pakken. Fenomenaal! Vooral de gaming scene ging uit zijn dak. Gamers hebben nu een manier gevonden om nog meer het gevoel te krijgen dat ze in hun spel zitten.

 

Dus de Ocolus is alleen voor games? Nee! De eerste focus van de Oculus was inderdaad sterk gericht op games. Echter, inmiddels wordt deze technologie ingezet binnen meerdere markten. De visie & misie van Oculus zijn om die reden verbreed.

 

Op welke manier wordt de Oculus rift dan nog meer ingezet? Doktoren gebruiken het om letterlijk de mens van binnen te kunnen kijken en om zo patiënten beter te kunnen helpen. Daarnaast wordt de Oculus gebruikt door het leger om zo worst case scenario's na te bootsen. Dit zorgt ervoor dat soldaten op alles voorbereid zijn. Hedendaags worden er zelfs kippen uitgerust met 'Mini Ocolussen' zodat ze zichzelf beter thuis voelen (bijvoorbeeld meer ruimte) en zo beter eieren kunnen leggen.

 

 Chicken rift

 

Voor het grote publiek is de Oculus rift mogelijk nog onbekend. Wij zijn van mening dat dit snel kan veranderen. Ongetwijfeld zijn er voor- en tegenstanders. Echter zal de Oculus een nieuwe dimensie geven aan de wetenschap, de gaming industrie en mogelijk ook de marketing industrie. Wat denk jij zal de virtuele wereld doorbreken tot in je huiskamer? Zo ja, wat zou jij al eerste willen meemaken? Ik ben zelf een enorme voorstander! Overtuig jezelf en bekijk onderstaande compilatie.

 

 

Door: Selwyn van Haaren

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk