Mobiele devices veroveren reisbranche

Smartphones vormen een centraal object in ons leven. Veel consumenten kunnen zich geen dag meer voorstellen zonder de eigen smartphone. Ons complete leven wordt er in vastgelegd en opgeslagen.

 

Een smartphone of tablet is tegenwoordig ook onmisbaar voor de huidige toeristen. Mobiel internet of WiFi in het buitenland is allang geen uitzondering meer en ook mag de passagier steeds vaker gebruik maken van de smartphone in het vliegtuig. De enorme fototoestellen maken plaats voor snelle, handige smartphones. Maar liefst 9 op de 10 reizigers maken gebruik van één (of meerdere) mobiele device (lees: smartphone, tablet, laptop etc.) voor en tijdens het reizen.

 

Internet gebruik op vakantie

Het plannen, zoeken en boeken van een reis wordt veelvuldig via een smartphone of tablet uitgevoerd. De meeste consumenten zijn hier inmiddels mee vertrouwd. 60% van de Nederlanders oriënteert zich inmiddels online. Consumenten selecteren eenvoudig op prijs of locatie en hebben eenvoudig toegang tot reviews van andere reizigers. De reviews zijn van groot belang, uit onderzoek blijkt dat 88% van de ondervraagden reviews meeneemt in het beslissingsproces. Mede door deze 

Travellers using smartphones

online ontwikkelingen is het aantal reisbureau’s in de afgelopen ja

ren drastisch afgenomen. 

 

Naast de planning- en boekingsfase wordt een mobiele device ook veel onderweg en op de bestemming zelf gebruikt. De reiziger kan snel en eenvoudig via een smartphone of tablet zien waar het leukste restaurant, goedkoopste hotel of mooiste bezienswaardigheid zich bevind (zie afbeelding). Online reviews spelen hierbij een voorname rol.

 

Internetgebruik op vakantie niet alleen informatief

De mobiele devices worden tijdens het reizen niet alleen gebruikt voor informatie en/of advies, maar ook voor het direct online delen van de leukste vakantiekiekjes. In één handeling kan de reiziger onmiddellijk zijn of haar foto of video delen met de rest van de wereld via Facebook, Twitter of 

Status op vakantie

Instagram. De foto’s en video’s  worden massaal gedeeld met één of meerdere social media kanalen om familie, vrienden en kennissen op de hoogte te houden (en stiekem jaloers te maken). Het thuisfront kan hierdoor de reis online meebeleven. Uit onderzoek blijkt  dat 42% van de status updates (met en zonder foto) op Facebook over vakantie gaat.

 

Dat online delen van vakantiefoto’s zo populair is, blijkt uit de Facebook campagne #ikwashier van Cheaptickets.nl. Met de Facebook applicatie #ikwashier kon een deelnemer zijn of haar vakantiefoto uploaden, waarbij de deelnemer een tekst kon toevoegen. In de tekst kreeg de deelnemer de mogelijkheid om te vertellen waarom hij of zij zo graag terug wilt naar de desbetreffende bestemming. Door zoveel mogelijk stemmen te verzamelen voor de foto, kon de deelnemer kans maken op twee vliegtickets naar zijn of haar droombestemming. Het geruime aanbod foto’s en de grote hoeveelheid stemmen maakte de campagne tot een groot succes.

 

De reisbranche evolueert, evolueer online mee en zet de consument centraal!

 

Door: Isabeau Brinkman

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk