Making of the #selfie viral

Een filmpje of afbeelding die viraal gaat, ieder bedrijf wil het graag bereiken. De juiste formule lijkt lastig te vinden. Waar moet een viral aan voldoen? De kenners zijn er nog niet over uit en het is maar de vraag of er ooit een viral formule zal ontstaan.

 

#Selfie

Iedereen is bekend met het nummer #Selfie van The Chainsmokers. De een vindt het nummer en de opzet fantastisch, de ander is minder enthousiast. Een aantal weken terug ontvingen wij bij LiveWall een opdracht van Universal Duitsland. Het doel van de opdracht was het promoten van het nummer #Selfie in en de bijbehorende videoclip.  

 

Wat hield de opdracht in? De originele clip van The Chainsmokers bevat een groot aantal foto’s (selfies). Het idee was dat iedereen een eigen #Selfie clip kon laten ontwikkelen. De actie werkte als volgt:

 

  1. Je hebt de actie gezien bij een Facebook vriend of vriendin, of je bent in aanraking gekomen met de promotie berichten van Universal;
  2. Je bezoekt de desbetreffende actiepagina (ChainSmokers of Universal?);
  3. Vervolgens log je in met je Facebook account;
  4. Jouw 9 meest ‘gelikete ‘ foto’s in jouw Facebook account worden automatisch ingeladen. Je hebt nog wel de mogelijkheid om foto’s te wisselen. 
  5. Je Filmpje wordt gerenderd via de servers van LiveWall en na de succesvolle afronding op je profiel geplaatst.

 

Een doorslaand succes 

Een relatief simpel idee, dat inspeelt op een enorme hype. ‘Selfie’, het woord van het jaar 2013 in Nederland, is inmiddels meer dan ingeburgerd. Ben je op een speciale locatie of juist thuis, iedereen maakt tegenwoordig selfies. Het nummer van The Chainsmokers haakte hier ludiek op in en het zorgt ervoor dat het nummer hoog scoort in de Nederlandse hitlijsten. Het succes in Duitsland viel echter nog wat tegen, vandaar deze campagne.

 

Voorafgaande aan de campagne waren er niet direct extreem hoge verwachtingen. Een paar honderd deelnemers, en dus video’s, zou een prachtig resultaat zijn. Een paar weken later zijn we echter volledig overdonderd. In totaal hebben er ruim 140.000 personen een persoonlijke #Selfie video laten ontwikkelen. Een ongekend succes voor een relatieve eenvoudige applicatie met een minimaal budget (<€4.000). Een prachtige ervaring.

 

Op de eerste dag kwam de actie langzaam maar zeker op gang. Er werden langzaam maar zeker video’s ontwikkelt. Tot op een gegeven moment de actie in een stroomversnelling raakte. De spreekwoordelijke sneeuwbal begon te rollen en steeds meer personen kwamen in aanraking met de actie. Het bereik leek evenals de verspreiding van bacteriën, vermenigvuldigd te worden. De sneeuwbal werd maar groter en groter, met een heuse lawine van #Selfie video’s tot gevolg.

 

Enorme behoefte aan extra capaciteit

Het renderen van de video’s startte op 1 PC. Een capaciteit van 120 filmpjes per uur. Voldoende capaciteit, daar waren we het met zijn allen over eens.

 

 

Al snel bleek die ene computer niet voldoende voor het renderen van de #Selfie video’s. Alle, intern beschikbare, computers werden verzameld in ingezet voor het project. In het begin leek het erop dat er voldoende capaciteit was om de video’s geheel intern te ontwikkelen. Echter naar verloop van tijd ontstond er een wachtrij voor de ontwikkeling van de filmpjes. De servers konden het aantal filmpjes niet meer verwerken. Het werd tijd om extra server ruimte in te schakelen. Via Amazon werd er server ruimte gewonnen. Eerst 2 extra servers, later nog 2. 

 

Op maandagavond tijdens een werkoverleg vierden we het 50.000 #Seflie videotje. Sommigen van ons waagde zich aan een voorspelling. 70.000, misschien 90.000, maar meer ook niet. Een van onze collega’s sprak een verwachting uit van 120.000 deelnemers. Wij verklaarden hem voor gek. Maar uiteindelijk, met in totaal 27 servers, zijn er ruim 140.000 Selfie video’s ontwikkelt en heeft de campagne een totaal viraal bereik gerealiseerd van meer dan vijf miljoen (!) views.

 

 

 

 

Een paar statistieken op een rijtje

Zo veel video’s. Wat levert het op en wat komt er bij kijken? Hieronder een aantal statistieken van deze actie verzamelt in een video. 

 

 

 

 

Wat verklaart het succes van de #Selfie campagne

Bij ons rijst de vraag: wat heeft er toe geleid dat deze campagne een succes is geworden. In het onderstaande een aantal mogelijke verklaringen.

 

  • Selfies zijn actueel. Zoals als eerder al aangekaart zijn de selfies een hype. Het doorsturen van foto’s van jezelf is aan de orde van de dag. Bekende persoonlijkheden spelen hier op in (Chelsea voetballers, Pharrell Williams, etc.). En een goed voorbeeld doet volgen.
  • Daarnaast is het concept erg persoonlijk. De actie geeft je de mogelijkheid om een persoonlijke video te laten ontwikkelen. Personen zijn over het algemeen meer geïnteresseerd als binnen een actie het individu centraal staat.
  • Influencers. De campagne heeft de juiste personen bereikt. Personen die anderen aanzetten om ook deel te nemen aan de actie. Deze ‘influencers’ vormen vaak een belangrijke schakel binnen een aan eenschakeling van netwerken. In een eerder blog hebben we de ontwikkeling binnen netwerken uitvoerig beschreven.
  • De actie is erg laagdrempeling. Het aantal handelingen binnen de actie is beperkt (de afbeeldingen worden automatisch ingeladen). Dit zorgt ervoor dat er eigenlijk nauwelijks drempels zijn voor deelname.

 

Een aspect wat zeker niet onderschat mag worden is dat de actie uniek en grappig is. Op gewone like/share en win acties zit haast niemand meer te wachten. Via deze unieke en creatieve campagne is het bereik vele malen groter.

 

Door: Bernie Gommers

 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk