Kickstarter van start in Nederland

Na een aanmeldperiode van drie weken verschenen gisteren de allereerste Nederlandse crowd-funding projecten op Kickstarter. Hiermee is ons kleine kikkelandje het 6e en eerste niet-Engelstalige land met een eigen Kickstarter pagina. Omdat wij fan zijn van startups zochten we uit wat Kickstarter nou zo populair maakt en waarom dit platform ook in Nederland een succes gaat worden.

 

Wat is kickstarter precies?

Inmiddels is het vijf jaar geleden dat Kickstarter het levenslicht zag. De oprichters Perry Chen, Yancey Strickler & Charles Adler hadden een platform voor ogen waarin de beginnende ondernemer net zoveel kans van slagen had bij het lanceren van een product als grote bedrijven. Hun visie bleek in de praktijk te werken. Zo werd er binnen de eerste vijf jaar al ruim 1 miljard dollar opgehaald en zagen 59,396 projecten het levenslicht door de financiële steun van circa 6 miljoen mensen die doneerden vanuit 224 landen. Deze financierders worden ook wel “backers” genoemd.

 

Het principe waarmee Kickstarter werkt is crowdfunding, een begrip dat inmiddels wereldwijd bekend is. Bij crowdfunding is het niet een investeringsmaatschappij die een voorschot geeft aan een partij bij het ontwikkelen van iets nieuws, maar de consument. Door consumenten een klein aandeel te laten kopen van bijvoorbeeld 20 of 50 euro worden de projecten financieel gesteund. In ruil voor de steun krijgen de “backers” het product dat ontwikkelt wordt of in sommige gevallen iets extra’s.

 

Bij de Amerikaanse variant van Kickstarter werden al legio succesvolle projecten gerealiseerd. Zo werd er een film gefinancierd (Veronica Mars), kwam ’s werelds eerste 3D tekenpen op de markt en werd een favela in Rio de Janeiro in verschillende kleuren geverfd.

 

 Schilderen van Favela's als Kickstarter project

 

Kickstarter werkt volgens het “all or nothing” principe. Hierbij komt het erop neer dat wanneer je binnen de vooraf ingestelde tijd niet het bedrag ophaalt wat je nodig hebt, het project vervalt en de creditcard van de investeerder niet wordt belast. Zo blijft het risico van een investering relatief klein.

 

Tips bij het opzetten van een Kickstarter project

  • Zorg dat het een project is. Als het behapbaar is voor de backers dan is de slagingskans groter. Het moet dus afgebakend zijn.
  • Zorg dat je project binnen een van de Kickstarter categorieën valt, anders worden je projecten niet opgenomen in de database en bovendien zijn je projecten hierdoor beter vindbaar.
  • Zorg dat je backers iets unieks terug krijgen, zo kun je ze bijvoorbeeld meer laten betalen voor “speciale” edities van je product.
  • Zorg ervoor dat je totaal op te halen bedrag niet te hoog is, projecten met de meeste slagingskans zijn die tussen de €1.000,- en €10.000,-.
  • Maak een persoonlijke project video waarin je in het kort je product en je passie uitlegt.
  • Zie de backers niet als een publiek maar een community, waarmee je interactie hebt.

 

Keuze voor Nederland

Hoewel in veel Europese landen de technologische sector sterk in opkomst is, blijft Nederland een voorloper op het gebied van innovatie. Iets wat dus ook bij Kickstarter niet onopgemerkt is gebleven. Dit zorgde ervoor dat Nederland als springplank wordt gebruik voor het veroveren van Europa.

 

Nederland en Kickstarter

 

Kansen voor de toekomst

Gezien het ongelofelijke succes in Amerika, is de verwachting dat het platform ook in Nederland een groot succes zal worden. Niets staat je dus nog in de weg om wilde ideeën tot werkelijkheid te laten komen. 

 

Door: Luuk Wouters

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk