Internet voor iedereen, waarheid of utopie?

Afgelopen weekend werd bekend dat de ballonnen van Google’s 'Project Loon' in slechts 22 dagen de wereld rond zweven. Na een jaar testen lijkt het erop dat er een grote toekomst is weggelegd voor deze 'internet for everybody' projecten. Inmiddels is ook Facebook gestart met het investeren in onderzoek naar mogelijke 'internet voor iedereen'-technieken. Het zal niet lang duren voor de gehele wereldbevolking voorzien is van internet. Echter, hoe denken Google & Facebook dit te gaan bewerkstelligen en bovenal wat levert het op?

 

Internet voor iedereen, maar dan echt.

Hoewel het internet nog maar zo’n 2,5 decennium oud is, heeft het de mensheid al veel opgeleverd. Door de snelle informatiestroom en het direct in contact staan met mensen over de hele wereld, zorgt het internet voor een enorme versnelling in de ontwikkeling van onze maatschappij. Het internet brengt enorm veel voordelen met zich mee. Ook derde wereld landen zouden hiervan kunnen profiteren. Zo kan internet ervoor zorgen dat iedereen een online dokter heeft, iedereen school kan volgen via computers en/of lokale bedrijven hun producten online kunnen gaan verkopen. Dit zou enorm veel betekenen voor de economie in achterstandslanden. Dit zijn slechts een handjevol mogelijkheden. Momenteel is echter een groot gedeelte van deze landen nog niet voorzien van internet. Op plekken waar wel internet beschikbaar is, is het vaak onbetaalbaar voor de bevolking. 

 

Het creëren van nieuwe internetmogelijkheden is de reden dat bedrijven als Google en Facebook momenteel veel geld investeren in onderzoek naar het verschaffen van internet voor de gehele wereldbevolking. Uit schattingen blijkt dat er ongeveer 1,5 tot 2 miljard mensen op de aarde beschikking hebben over internet. Dit betekent dat de overige 5 miljard (het blijft een grove schatting natuurlijk) nog niet “connected” zijn. Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe krijg je overal internet zonder te investeren in dure infrastructuur? Het antwoord volgens Google is: via de lucht. Zo is het zogenaamde 'Project Loon', waarbij luchtballonnen het internet signaal over de grond distribueren, geboren.

 

Google Project Loon

 

Project Loon werkt met ballonnen van relatief goedkope materialen. Deze balonnen worden losgelaten en belanden op circa 20 kilometer hoogte. Dat is ongeveer 10 kilometer boven het vliegverkeer en alle veranderlijke weertypen. Op deze hoogte bestaan windstromingen. Deze gaan afhankelijk van de hoogte een bepaalde richting op. Door de ballon af te wisselen in hoogte kan de ballon bestuurd worden. Door ze op een bepaalde baan rond de aarde te laten rondvliegen kan er een netwerk van ballonnen worden gecreëerd over een groot gebied.

 

De technologie werkt als volgt. Op de grond staat een zogenaamde ground station die verbonden is met de lokale provider zoals Ziggo of KPN. Via het ground station wordt een internet signaal verzonden richting de ballon, die stroom binnenkrijgt door zonne-energie. Vervolgens stuurt de zend-unit in de ballon een signaal terug naar de grond. Dit signaal kan worden opgevangen door een of meerdere antennes op de grond. Doordat de ballonnen onderling contact maken, creëren ze dus een netwerk in de lucht. Dit zorgt ervoor dat er slechts een klein aantal ground stations nodig zijn om het signaal door te geven.

 

Facebook's Internet.org

Aangezien Facebook constant wil blijven groeien en het volgens de laatste cijfers 1,3 miljard gebruikers heeft, blijft er vrij weinig ruimte over om te groeien onder de huidige bevolking die in het bezit is van internet. Daarom heeft Mark Zuckerberg het initiatief gestart “internet.org”. Wat als doelstelling heeft om de gehele wereldbevolking van internet te voorzien. 

 

Facebook's Internet.org

 

Vergelijkbaar met Google werkt ook het idee van Facebook via de lucht. Echter zit het idee van Facebook iets complexer in elkaar. Zo is er volgens de ontwikkelaars onderscheid te maken tussen gebieden met een hoge- en lage populatiedichtheid. Op plaatsen met een lage populatiedichtheid zou een satelliet verbinding volstaan, echter zal de snelheid in dichtbevolkte gebieden via een satelliet signaal niet krachtig genoeg zijn.

 

Het gerucht doet de ronde dat Facebook Titan Aerospace wil overnemen voor 60 Miljoen Dollar. Dit bedrijf creëert lichtgewicht vliegtuigen op zonne-energie. Facebook wil deze rond laten vliegen op ongeveer dezelfde hoogte als de Google ballonnen. Doordat deze drones dichbij het aardoppervlak rondvliegen, kunnen ook dichtbevolkte gebieden van een krachtig signaal worden voorzien. De grote uitdaging voor Facebook is om de satellieten en de drones onderling contact te laten maken. Speciale lasers moeten dit mogelijk maken. Door via lasers te communiceren verwachten ze een stabiel netwerk rondom de wereld te kunnen creëren. Zie onderstaande video voor een uitgebreidere uitleg.

 

 

Oscillator

De belangrijke 'Beta fase'

Zoals alle technologieprojecten starten ook de projecten van Google en Facebook met een test fase. Deze testfase duidt de belangrijkste kinderziektes aan. Aan Google en Facebook vervolgens de taak om hier een oplossing voor te vinden. 

 

De ontwikkelaars van Project Loon hebben reeds ontdekt dat er problemen zijn met de signaalontvangst op de grond. In de ballon zit een antenne. Deze antenne zendt een signaal door naar ontvangers op de grond. Dit signaal wordt uitgezonden in een zigzag-vorm, ook wel een oscillator genoemd. Het nadeel van dit signaal is dat het een bepaalde richting kent, horizontaal of verticaal. De wind zorgt er echter voor dat de ballon constant blijft draaien. Het is daarom niet mogelijk om de ontvangers te positioneren, dit zendrichting blijft immers constant wisselen. 

 

Nabije toekomst of toekomstmuziek

Gaan de projecten van Google en Facebook doorgang vinden? Ik ben geneigd te zeggen van wel. Echter staan beiden projecten nog in de kinderschoenen. De plannen zijn concreet, de gewenste uitvoering laat echter nog even op zich wachten. 

 

 

Door Luuk Wouters

 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk