Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie

Dat het tijdens een presentatie belangrijk is contact te maken met je publiek, is geen nieuws meer. Dat dit echter verder gaat dan enkel oogcontact met je publiek, moeten veel sprekers nog leren. Bij presentaties waar enkel zenden centraal staat, verslapt vaak al gauw de aandacht van het publiek. Dé manier om de aandacht van je publiek te behouden (of liever zelfs alle ogen onlosmakelijk op je gericht te hebben en alle oren gespitst) is om echt interactie met je publiek te creëren. Door een balans te vinden tussen zenden en ontvangen wordt het publiek meer betrokken in de presentatie en wordt je boodschap effectiever overgebracht.

 

Interactie, hoe dan?

Je kunt op verschillende manieren zorgen voor interactie in de zaal en op die manier je presentatie een boost geven. Je toeschouwers zullen je presentatie zo gegarandeerd onthouden en hun ervaring willen delen!

 

Laat ze een handeling uitvoeren

Geef je publiek een opdracht waarbij ze een handeling moeten uitvoeren. Op die manier heb je direct de aandacht te pakken en betrek je de toeschouwers bij het thema van je presentatie. Dit zorgt niet alleen voor afwisseling, maar bevordert ook verschillende leerstijlen. Laat je publiek bijvoorbeeld in groepjes nadenken over een stelling of probleem. Laat ze bij voorkeur praten met iemand die ze nog niet kennen. Geef ze hier een aantal minuten de tijd voor en vraag naderhand één groepslid wat een ander groepslid had bedacht. Op die manier laat je ze niet alleen discussiëren over het onderwerp, maar ook reflecteren op andermans ideeën omtrent het thema.

 

Presenterswall stelling

Stel je publiek vragen

Stel als spreker eens vragen aan je publiek in plaats van andersom. Vraag je publiek bijvoorbeeld vooraf wat ze precies verwachten van de presentatie of vraag hoe men over een bepaald onderwerp denkt. Zo kun je contact maken met je publiek en tegelijkertijd de mening van je toehoorders te weten komen. Het is niet altijd noodzakelijk dat je een antwoord op je vraag krijgt, bijvoorbeeld als je een retorische vraag stelt. Alleen al het feit dat je een vraag stelt, zet je publiek aan het denken. Vraag dus alleen om een antwoord als je er ook echt wat mee doet.

 

Mobiele telefoons aan

Smartphones en tablets horen er tegenwoordig standaard bij. Om die reden worden ze ook benut tijdens presentaties. Je toeschouwers checken gauw even op internet of je informatie wel klopt, Twitteren over je presentatie en beantwoorden interactieve vragen en stellingen via tools als de PresentersWall. Met dit soort online interactietools kun je, met óf zonder je identiteit bekend te maken, vragen stellen en reacties insturen. Zo verzamel je als spreker ook nuttige feedback om je presentatie te verbeteren.

 

Maak je presentatie onvergetelijk, betrek je publiek!

 

Door: Evelien de Bruijn


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk