Iedereen verbonden

Op het werk een e-mail verzenden, voor je studie opzoeken wat Einsteins voornaam ook al weer was of thuis filmpjes kijken en delen met je vrienden. Er gaat geen dag meer voorbij waarbij je niet op het internet zit. Het is zo normaal geworden voor ons en dat is ook niet zo gek, want 96% van de Nederlanders heeft toegang tot het internet. Toch heeft 60% van de mensheid geen toegang tot het internet en dus ook geen toegang tot alle informatie dat erop staat. Vaak hebben deze mensen geen geld voor het internet of wonen ze op erg afgelegen plekken. Gelukkig zijn er initiatieven die wellicht deze cijfers gaan verbeteren.

 

 

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat iedereen internet heeft? Zo zijn er kinderen die niet naar school kunnen, maar kunnen door het internet school thuis volgen. Of kunnen boeren door betere informatie over bijvoorbeeld het weer beter de gewassen verbouwen. Logisch dat deze mensen veel aan het internet hebben, maar wij hebben ook veel aan deze mensen. Hoe meer mensen online zijn hoe meer informatie beschikbaar komt door het te delen.

 

Internet of things

Een mogelijkheid is het ‘internet of things’. Dit werkt via het LoRa-netwerk wat staat voor Long Range Radio en heeft een bereik van 10 kilometer. In Amsterdam is het hele netwerk in 6 weken uitgerold doordat 10 bedrijven een zendmast van duizend euro hebben geplaatst. Het netwerk dekt nu heel Amsterdam en er loopt een project om goedkopere antennes van 200 euro te ontwikkelen.

 

Dit klinkt allemaal heel ideaal, toch is het LoRa netwerk niet geschikt om overal internet te verkrijgen. Dit komt omdat het netwerk niet gebruikt wordt voor draadloos internet, maar voor het uitwisselen van sensorgegevens. Dit houdt in dat het niet bedoeld is voor intensief internet gebruik, maar alleen voor kleine signalen van apparaten. Hierbij kun je denken aan hele handige dingen als een signaal dat je kan verzenden vanaf een rolstoel of rollator dat gelinkt is aan een hulpdienst. Als er nood is kun je via dit netwerk een GPS signaal verzenden en zullen hulpdiensten dit ontvangen. Ook zal het geschikt kunnen zijn voor het besturen van je huiselijke apparaten als die dit ondersteunen. Super handig dus, maar het zal niemand helpen aan een internetverbinding.

 

Internet for everyone

 

Project Loon

Google heeft een project opgezet genaamd project Loon. Dit project heeft als doel om mensen die in afgelegen gebieden wonen aan internet te helpen, de dekking te verbeteren en om mensen aan internet te helpen bij een ramp. Dit doen ze aan de hand van ballonnen. Deze ballonnen hebben zonnepanelen en elektronica aan zich hangen. Ze worden vol geladen met helium en stijgen op tot ze op een hoogte van ongeveer 20 kilometer komen. Hier worden ze meegevoerd door de wind en worden via de elektronica bijgestuurd zodat ze op koers blijven. De ballonnen zenden nu een internet signaal uit op plekken waar ze dit voorheen niet konden ontvangen. In juni 2013 werd er een pilot test uitgevoerd van 30 ballonen in Nieuw Zeeland en sindsdien zijn er steeds meer opgelaten. Het signaal dat ze uitzenden heeft ongeveer een diameter van 40 kilometer. Nu is het doel om een ring van onafgebroken connectiviteit te verkrijgen op zuidelijke breedtegraden.

 

Het nadeel aan dit idee is dat er vele ballonnen in de stratosfeer moeten komen zodat je de hele dag connectie met het internet kunt blijven behouden en niet alleen wanneer er toevallig zo’n ballon dichtbij is. Daarbij kunnen ze maar honderd dagen in de lucht blijven. En wees gerust, ze komen niet zo uit de lucht gevallen na die honderd dagen, maar ze worden gecontroleerd uit de lucht gehaald en mocht er toch iets misgaan dan is er nog altijd een parachute ingebouwd.

 

 

Facebook

Nu heeft ook Facebook het idee om iedereen te verbinden met het internet en heeft hier ook zijn eigen ideeën over. Voor plekken met een lage bevolkingsdichtheid willen ze satellieten inzetten. Ze moeten meerdere satellieten inzetten willen ze een goede connectie over de hele dag kunnen geven. Voor de voorstedelijke gebieden is een ander alternatief nodig omdat daarvoor het signaal te zwak zou zijn. Het idee daarvoor is om vliegtuigjes aangedreven op zonne-energie boven deze gebieden rond te laten cirkelen. Deze vliegtuigjes kunnen maanden in de lucht blijven vliegen en zenden een signaal uit waarboven ze vliegen. Dit project staat nog wel in de kinderschoenen en er gaan al geruchten dat het plan van de satellieten van de baan is.

 

 

Toch is de bereikbaarheid van de mensen niet altijd het grootste probleem. Facebook begrijpt dat er ook mensen zijn die het allemaal niet kunnen betalen. Zo heeft Facebook de app internet.org ontwikkeld zodat mensen gratis websites over gezondheid, werkgelegenheid en lokale informatie kunnen ontvangen. In samenwerking met mobiele operator Globe hebben ze zo het aantal leden verhoogd met 25%. In Paraguay met TIGO werd een groei van 50% behaald. Alleen met deze twee projecten hebben ze al 3 miljoen mensen aan internet kunnen helpen. Verder is het plan om het internet in het algemeen goedkoper te maken door bijvoorbeeld het signaal te versterken. Ook gaan ze ervoor zorgen dat er minder dataverbruik nodig is voor verschillende dingen dan dat er nu voor nodig is. Dit lijkt voor nu nog de meest effectieve manier om een groter aantal mensen aan internet te helpen

 

 

 

 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk