iBeacon, retail-baken voor de toekomst?

iBeacon, een (relatief) klein onderdeel van het groots uitgerolde besturingssysteem iOS7, gaat mogelijk de toekomst in retail land bepalen. Apple besteedde tijdens de release van haar nieuwste besturingssysteem weinig aandacht aan iBeacon, maar inmiddels beginnen de mogelijkheden van iBeacon te zorgen voor een wereldwijde buzz binnen de retail branche. Maar allereerst, wat zijn iBeacons precies?

 

Het verhaal achter iBeacon

De nieuwste technologie van Apple (iBeacon) gaat hand in hand met Bluetooth Low Energy (Bluetooth Smart). Deze nieuwere versie van het algemeen bekende Bluetooth, zorgt ervoor dat de te verzenden signalen een stuk minder energie vergen. Dit bespaart enorm op het batterijverbruik van  smartphones. Echter gaat het lagere energieverbruik niet ten koste van de ‘range’ waarin deze bluetooth signalen kunnen worden verzonden. Het bereik van Bluetooth Low Energy blijft daardoor gelijk aan het bereik van het oude Bluetooth.

 

Tot op heden maakten gebruikers alleen gebruik van Bluetooth om verbinding te maken met een carkit of om bestanden te versturen naar een andere telefoon. Bluetooth Low Energy, kan vanwege het lage energieverbruik, constant ‘aan’ blijven staan om te communiceren met andere Bluetooth apparaten.

 

Wat doen iBeacons? iBeacons zijn kleine apparaatjes die een Bluetooth LE signaal uitzenden. Smartphones kunnen deze signalen gemakkelijk oppikken en direct verwerken. Een iBeacon kan ook bepalen waar de gebruiker met de smartphone zich bevindt en onderscheid hierin drie verschillende ‘ranges’: far, medium en close. Dit biedt de retailer legio opties.

 

iBeacon in gebruik; Een voorbeeld scenario

In de volgende alinea’s volgt een scenario waar één van de opties fictief wordt uitgewerkt. In dit scenario heeft de retailer een nieuw product (bijvoorbeeld een net gearriveerde merk trui) binnen 

iBeacon locations

gekregen in de winkel. Vanzelfsprekend wil de retailer zijn klanten 

hierover informeren. De retailer is gevestigd in een groot winkelcentrum en heeft maar beperkte etalageruimte tot zijn beschikking. Hij is daarom op zoek naar een ludieke en innovatieve manier van communicatie om mensen te voorzien van informatie over deze trui.

 

De retailer is bekend met de iBeacon techniek en besluit om deze techniek in te zetten. Hij laat LiveWall een drietal iBeacons in de winkel installeren en geeft iedere Beacon een verschillende ‘boodschap’ mee. Beacon 1 wordt vlak bij de deur van de winkel geplaatst en krijgt de instelling om zoveel en zo ver mogelijk uit te zenden in de hoop zo veel mogelijk mensen te bereiken met informatie over deze nieuwe hippe trui; Beacon 2 wordt in de winkel bij de trui geplaatst. Deze wordt zo ingesteld dat mensen die in de buurt van de trui staan, meteen informatie over de trui ontvangen. Deze informatie kan gecombineerd worden met een aantal andere kledingstukken uit de winkel om op die manier ‘leuke outfits’ aan te prijzen. Beacon 3 wordt bij de kassa geplaatst en geeft een kortingscode aan de klant wanneer deze de trui komt afrekenen.

 

De retailer is tevreden met de opstelling van de iBeacons en begint de dag vol vertrouwen. Hij is er van overtuigd dat de introductie van de nieuwe trui een groot succes gaat worden. Ondertussen gaat het winkelcentrum open en beginnen hordes met nietsvermoedende shoppers aan de rondgang door de vele gangen van het winkelcentrum. Daar waar een iBeacon kan uitzenden tot een straal van wel 50 meter, duurt het niet lang voordat de eerste shoppers een pushbericht ontvangen op hun telefoon. Dit betreft het pushbericht van de iBeacon (iBeacon 1) die bij de deur staat opgesteld. De shopper ontvangt productinformatie in combinatie met een wervelende verkooptekst.

 

Inmiddels betreden de eerste consumenten de winkel. De iBeacon transmitter bij de deur merkt op dat de mensen die eerst nog op grote afstand waren, nu de winkel binnen gaan. De eerste transmitter stuurt ze een ander bericht: ‘De trui ligt rechtsachter in de winkel’. Eenmaal aangekomen bij de trui krijgen de geïnteresseerden een melding van iBeacon 2 met daarin extra informatie en de combineertips. De eerste consumenten besluiten over te gaan tot aankoop van de trui en lopen naar de kassa.

 

Bij de kassa aangekomen ontvangen de consumenten een melding van de derde iBeacon transmitter; ‘leg je telefoon nu op de kassa en ontvang je kortingscode’. De transmitter registreert de telefoon op de kassa en geeft een scanbare kortingscode. Hierdoor ontvangt de klant 15% korting op het aankoopbedrag.

 

Ondertussen begint de winkel vol te stromen en halverwege de middag besluit de winkelier de iBeacon transmitters af te sluiten en op te bergen. “Hallo, kan ik nog wat extra truien bestellen? Ja, ze zijn allemaal al verkocht...”

 

Door: Mick Steffens

 

NB.

Bluetooth LE zit standaard ingebouwd in de nieuwste Android en iOS telefoons. Voor iPhone toestellen is deze techniek beschikbaar vanaf de iPhone 4S, bij Samsung’s Galaxy is de techniek beschikbaar vanaf de Samsung Galaxy S4.

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk