Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS

Het is haast niemand ontgaan. Darter Michael van Gerwen uit het Brabantse Vlijmen werd op 1 januari 2014 Wereldkampioen darts in het Londense Ally Pally (Alexandra Palace). In de druk bekeken finale (maar liefst 2,1 miljoen kijkers) versloeg hij de flamboyante Peter Wright uit Schotland.

 

Het darten was in de afgelopen maand niet alleen offline een groot succes, maar ook de hashtag #RTL7DARTS deed het online social media kanaal Twitter ontploffen. Dit leidde zelfs tot een recordKoeman tweet naar RTL 7 darts aantal tweets op de finale dag (ruim 10.000 tweets). Maar wat is nu het succes achter deze hashtag? Hier volgen enkele kritische factoren voor het succes van de hashtag voor een evenement of programma.

 

De keuze van de hashtag

Veel evenementen worstelen ermee: de keuze van de juiste hashtag. Hier volgen enkele adviezen:

  • Zorg ervoor dat de hashtag eenvoudig is en dus niet te veel karakters bevat. Zo kan de hashtag makkelijk worden onthouden, wat het gebruik bevordert;
  • Gebruik de hashtag, evenals #RLT7DARTS, consistent. Wissel niet continu van hashtag. Dit schept verwarring onder de kijkers/bezoekers.

 

Hashtag gebruiken in de marketing communicatie

Wat RTL 7 Darts uitzonderlijk goed gedaan heeft is het gebruik van de hashtag in de overige (marketing) communicatie. RTL 7 spoorde de kijker aan om de hashtag #RTL7DARTS te gebruiken.

 

Elke wedstrijddag hanteerde het programma een andere stelling, zoals: “Wie wordt de nieuwe Wereldkampioen Darts?”. Kijkers konden de reactie op deze stelling tweeten naar #RTL7DARTS. Tevens werden er vragen van kijkers, ingezonden via de hashtag, in de uitzending door de commentatoren beantwoord. De stimulatie van het Twitter gebruik in beeld of mondeling door de commentatoren heeft, mede met de goede prestaties van Michael van Gerwen, geleid tot een ontzettende online buzz. Dat de commentatoren Jacques Nieuwlaat (@JJNieuwlaat) en Frank Vischschraper (@FrankVischsch) zelf fanatieke Twitteraars zijn, was zeker een groot pluspunt.

 

Twitter is binnen de dartsport erg populair. Naast RTL 7 manifesteerde ook Ladbrokes.com (hoofdsponsor WK Darts) zich nadrukkelijk. Met de hashtag #LadbrokesDarts kozen ook zij voor eenduidigheid en eenvoud. De leukste tweets naar deze hashtag verschenen met regelmaat onder in beeld. Een extra showcase dus.

 

Het succes van het afgelopen WK Darts, mede door de succesvolle hashtag, heeft RTL 7 doen besluiten om het TV contract met de PDC (de grootste dartbond ter wereld) met drie seizoenen te verlengen. 

 

Prominent hashtag gebruik voor jouw event of programma?

Twitter heeft zich wederom getoond als een uitstekend communicatiemiddel voor interactie met de kijker/consument of bezoeker. Het geeft jouw evenement of programma een compleet nieuwe dimensie.

Tweet RedBull Crashed Ice

 

De LiveWall Tool kan je eenvoudig inzetten om social media gebruik voor jouw 

evenement of programma te promoten. Voor RedBull ontwikkelde LiveWall enkele toonaangevende 

Twitterwalls zoals #CrashedIce en #Soundclash (zie afbeelding). Deze projecten hebben RedBullgeholpen bij het stimuleren, meten en weergeven van Social Media gebruik.

 

Zelf de LiveWall proberen? Probeer de LiveWall Tool nu gratis en ontdek of deze tool aan jouw doelstellingen kan voldoen!

 

Maar herinner, niet alleen de keuze maar juist ook de activatie van de hashtag is mede verantwoordelijk voor het succes. 

 

Door: Bernie Gommers

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk