De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing

Het is lange tijd de nieuwe buzz geweest binnen de online marketing wereld; Gamification. Kort samengevat: het toepassen van game elementen en technieken in niet-game omgevingen. Deze term heeft niet alleen binnen de marketing wereld een vaste plek gekregen maar wordt ook standaard genoemd als een van de belangrijkste tools als het gaat om gedragsverandering (Nike+, Jawbone Up App), educatie (Coursera & DuoLingo) en het verhogen van consumer engagement (Heineken Star Player app).

 

Om als bedrijf en online marketeer Gamification effectief te kunnen inzetten is het van belang om de mechanismes te begrijpen. Koppel die kennis aan real life cases en je hebt je eerste badge binnen.

 

Fogg Behavior Model

 

Gedrag

Om mensen aan te zetten tot voor jou gewenst gedrag moet je weten wat het gedrag van mensen aanstuurt. Het Fogg Behavior model (Bron: http://www.behaviormodel.org/) geeft het bovenstaande overzicht. Gedrag volgt uit de gelijktijdige balans tussen motivatie, kunde en een trigger (zie afbeelding). Een moeilijke taak is te overwinnen door een hoge motivatie (marathon lopen), waar een makkelijke taak minder motivatie vereist. Er is echter een ondergrens die aangegeven wordt door de blauwe lijn. Hier komen de triggers van pas. Als iemand een marathon wil lopen en dat als een grote taak ziet, dan is een trigger in de vorm van een app zoals de Nike+ applicatie datgene wat aanzet tot het gewenste gedrag. Dit is de kern van Gamification, triggers creëren door het inzetten van game technieken om zo het gewenste gedrag te bereiken.

 

Persoonlijkheden

Het is niet zo dat er 1 universele trigger is die voor alle mensen werken. De volgende stap is het bepalen van je doelgroep en daarmee ook de spelers. Dit kan op basis van standaard marketing segmentatie. Echter maakt Richard Bartle een meer persoonlijk onderscheid naar type spelers. Hij deelt de spelers in op basis van waar ze belang aan hechten in een spel. Willen ze interacteren met andere spelers (Nike+) of met een fictieve wereld (Zombies Run). Of willen ze juist spelen en interacteren? Zo krijg je vier type spelers die elk hun eigen voorkeuren hebben en getriggerd worden door andere spel mechanieken.

 

Gamification persoonlijkheden

 

Succesvolle apps

Nu je weet wie je doelgroep is en wat er voor nodig is om hen te activeren om met jouw merk, product of activiteit te laten interacteren kan ik een tweetal voorbeelden geven van succesvolle online Gamification voorbeelden met daarbij de spelers die ze aanspreken.

 

Untappd - Achievers, Explorers, Socialites

Untappd laat gebruikers bieren ontdekken en delen met hun vrienden (via een Facebook plug-in) om zo beloond te worden met tientallen verschillende achievements, aanbevelingen van andere bieren en mede bierkenners te ontdekken uit je omgeving. De spelers zetten zo hun enthousiasme om in het delen en ontdekken van nieuwe bieren. Dit levert waardevolle data op voor bierbrouwers en kroegen die zo ontdekken wie hun klanten en liefhebbers zijn en hoe zij te bereiken zijn.

 

Heineken Star Player App - Killers, Achievers

De samenwerking tussen Heineken en de Champions kreeg een nieuwe dimensie met de Star Player App. Spelers konden tijdens de Champions League wedstrijden live voorspellingen doen via de app en reageren op vragen (Gaat de penalty erin? Is de goal via een kopbal? Wordt er binnen 20 seconden gescoord?). Spelers verdienden punten tijdens de verschillende wedstrijden en strijden tegen hun vrienden en andere spelers om een plek te verdienen in de finale van de Champions League. Op deze manier activeerde Heineken de fans door op hun passie in te spelen en deze om te zetten in interactie met het merk en de wedstrijd.

 

Heineken Star Player

 

De mogelijkheden

Gamification kent een oneindig aantal toepassingen en is bewezen effectief te zijn in niet alleen de marketing maar ook de gezondheid- (DietBet), veiligheid- (Speed Camera Lotery)  en vele andere sectoren. Veel bedrijven implementeren nu al losse spelelementen in hun website (LinkedIn Progress Bar) om gebruikers op een relatief eenvoudige manier aan te zetten tot gewenste actie. Het is te verwachten dat het inbrengen van spel elementen in dagelijkse leven een grote impact gaat hebben. Je zal punten verdienen door te sporten, gezond te eten, met vrienden om te gaan en hard te werken. Toekomstmuziek? Kijk de film Sight en overtuig jezelf. 

 

Door: Jochem van Laren

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk