Facebook op zijn retour? Dacht het niet!

De nationale en internationale media rapporteren steeds vaker over de afname van de groei van het platform Facebook. Daarnaast zou Facebook onder jongeren steeds minder populair worden. Maar is dat wel zo? Een afname van de groei betekent echter dat er nog steeds sprake is van groei. Ook bij Facebook zijn ze niet van gisteren en kijken ze met grote verwachtingen uit naar de toekomst. In een eerdere blogpost hebben we het reeds gehad over Facebooks’ Internet.org (het mogelijk maken van internet voor iedereen). In de afgelopen maand(en) verschenen er enkele positieve geluiden over nieuwe features binnen Facebook. LiveWall zet ze voor u op een rijtje.

 

Eenvoudig betalen via Facebook

De geruchten waren er al een tijdje: het eenvoudig kunnen betalen via je Facebook-account. Facebook gebruikers kunnen het account koppelen aan een creditcard. Door middel van in te loggen op je Facebook-account kan je met één muisklik via Facebook betalen. Vorige maand was het dan zover. KLM introduceerde als eerste het betalen via Facebook of Twitter. De luchtvaartmaatschappij heeft als eerste ter wereld een betaalmethode via social media mogelijk gemaakt. Een vlucht boeken of omboeken, het kan nu dus ook via Facebook.

 

Deze betaalmethode is echter nog niet zo als Facebook hem in gedachten heeft. KLM stuurt de consument via een privébericht op Facebook of Twitter een link. Via de link kan de klant een betaalmethode kiezen en de betaling voldoen. Na de betaling ontvangt de reiziger een bevestiging van aankoop. Hier is dus nog geen sprake van een koppeling met de creditcard, maar enkel contact en service door middel van Facebook. 

 

Facebook Nearby Friends

Vorige week introduceerde Facebook een nieuwe feature op het platform: Nearby Friends. Nearby Friends laat zien wie van je (Facebook-)vrienden er bij jou in de buurt zijn. Mocht er een vriend(in) bij je in de buurt zijn, ontvang je een notificatie. Deze nieuwe functie binnen Facebook is een opt-in functie. Dit houdt in dat je er zelf voor kunt kiezen of je de nieuwe functie in- of uitschakelt.

 

Binnen Nearby Friends is het ook mogelijk om selectief te zijn. Zo kan je ervoor kiezen om alleen een notificatie te ontvangen van je beste vrienden of van je familie. Facebook reageert met deze nieuwe functie op de aanwezige kritiek omtrent het (enkel) digitale leven van de jeugd. Ouders binnen de samenleving zijn van mening dat jongeren vervreemden door het ontbreken van veelvuldig social contact. Via Facebook Nearby Friends moet het face-to-face ontmoeten van je vrienden en andere naasten gestimuleerd worden.

 

Op dit moment is deze nieuwe functie alleen nog beschikbaar in de VS. Facebook heeft de intentie om Nearby Friends in de gehele wereld uit te rollen.

 

Verbetering van de gezichtsherkenning

Foto’s en sociale media. Uit menig studie is gebleken dat foto’s delen via sociale media goed is voor het totale bereik van het bericht. Daarnaast is het van invloed op de mate van herinnering (consumenten herinneren eerder een afbeelding dan platte tekst) van de consument. Begin maart introduceerde Twitter de mogelijkheid om personen te taggen op foto’s. Facebook gaat hierin weer een stap verder.

 

In de (nabije) toekomst is het taggen mogelijk verleden tijd. Onderzoekers van Facebook hebben nieuwe software ontwikkeld dat bijna net zo accuraat gezichten kan herkennen als mensen. Deze nieuwe software van Facebook staat bekend als DeepFace, en herkent overeenkomsten/patronen tussen twee foto’s. Het maakt hierbij niet uit of de persoon recht of schuin voor de camera staat. De software is namelijk in staat om de foto te kantelen. Vervolgens werkt de software een numerieke beschrijving uit van de gezichten. Zodra Deepface genoeg gelijke beschrijvingen ontdekt in beide afbeeldingen wordt geconcludeerd dat het om hetzelfde gezicht gaat.

 Gezichtsherkenning zeer accuraat

Deze technologie blijkt bijzonder accuraat. Dit blijkt uit een onderzoek van MIT Technology Review. In dit onderzoek participeerden zowel ‘de gewone consument’ als de nieuwe DeepFace technologie. Van de consumenten herkenden 97,53% eenzelfde persoon op twee onbekende foto’s. De nieuwe software benaderde deze menselijke waarneming door voor 97,25% zeker 1 persoon te herkennen op de twee afbeeldingen.

 

Facebook blijft door ontwikkelen

De achteruit gang van Facebook is door velen reeds uitvoerig besproken en voorspeld. Facebook legt zich hier uiteraard niet zomaar bij neer en initieert daarom steeds nieuwe functies. De laatste ontwikkelingen hebben we zojuist met u doorgenomen. Het heeft er alle schijn van dat we in de nabije toekomst nog meer mogen verwachten van Facebook.

 

Door: Bernie Gommers 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk