Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing

In februari van dit jaar vierde Facebook haar 10e verjaardag. Een behoorlijke prestatie binnen de online technologie sector waar business erg vergankelijk is. Ondanks deze prestatie is Mark Zuckerberg nog lang niet klaar met zijn geesteskind. Tijdens het jaarlijkse F8 event voor developers kondigde Zuckerberg een nieuw tijdperk aan. Facebook lijkt volwassen te worden met de introductie van “App Links”. Een initiatief om mobiel gebruik fors te verbeteren. 

Wat is Facebook's App Links?

De smartphone en tablet kennen samen een ruime meerderheid binnen ons dagelijkse internetgebruik. Dit is een trend die al enkele jaren doorzet, toch evalueert de mobiele marketing strategie nog niet mee. Tot op heden is er, met uitzondering van responsive webdesign, nog maar weinig gedaan aan de optimalisatie van de mobiele internetervaring voor de mobiel actieve consument.

Om hier verandering in aan te brengen heeft Facebook samen met onder andere Spotify, Pinterest en Vimeo een open source platform (App Links) opgezet. Door middel van het App Links platform hoopt Facebook developers meer inzicht te geven in het linken van mobiele apps en mobiele webpagina’s binnen verschillende platformen (zoals Android en iOS). Het zogenaamde cross platform deep-linking is al langer mogelijk. Echter was de informatie voor developers erg ongestructureerd en dus erg lastig om mee te werken.  

 

 

De voordelen van het gebruiken van App Links

Oké? Facebook heeft dus een nieuw platform voor developers. Wat kan ik er mee hoor ik je denken? Het nieuwe platform heeft als doel de mobiele gebruikerservaring van de consument verbeteren. Op (korte) termijn zou je hier als smartphone (of tablet) gebruiker van moeten profiteren. Het cross platform deep-linking biedt kansen voor onder andere email marketing en de muziekindustrie. 

 

E-mail marketing

Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van de e-mails wordt verstuurd via de smartphone. De mogelijkheden die bedrijven inzetten binnen corporate mailings (onder andere nieuwsbrieven) blijven beperkt tot “bekijk ons assortiment in de app” of “in onze app kunt u dit product aanschaffen”. Deze mogelijkheden verplichten de lezers om zelf een aantal handelingen uit te voeren, voordat zij daadwerkelijk bij dat specifieke product uitkomen in de applicatie.

Met App Links is het mogelijk om via een URL in een email, door te linken naar een specifieke locatie in een mobiele applicatie (of webpagina). Zo kun je bijvoorbeeld een product in een winkelmandje laten plaatsen of een bericht openen in een nieuws-app. 

Muziek promotie

De markt van CD’s is in de afgelopen jaren flink ingestort. Daarnaast steeg de populariteit van streamingsdienst Spotify naar een hoogtepunt. Het is zaak voor artiesten om muziek streaming te omarmen ter promotie van de eigen muziek.

In de communicatie (bijvoorbeeld via social media) van een muzikant/artiest is het mogelijk om direct te linken naar een album of afspeellijst. Vanuit de artiesten pagina binnen Spotify is het vervolgens mogelijk om direct tickets te bestellen voor een aankomend concert. Dit is mogelijk door de integratie van een applicatie als Songkick. 


Deep Linking Spotify

 

Verandering van de mobiele marketing strategie

De manier waarop veel huidige mobiele marketing strategieën zijn ingericht is verouderd. In tegenstelling tot het huidige concept waarbij veelal een specifieke webpagina wordt geopend, is het in de toekomst mogelijk om naar een specifieke locatie in een app (of tussen applicaties onderling) te linken.

Mocht het nieuwe Facebook platform aanslaan bij grote mobiele ontwikkelaars dan heeft App Links het in zich om die nieuwe mobile standaard te worden.

Wordt vervolgd!

Door: Luuk Wouters

 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk