De toegevoegde waarde van Facebook applicaties

Iedereen doet het. Het ‘liken’ van Facebook pagina’s van zijn of haar favoriete merken. Iedere consument heeft hier zo zijn eigen reden voor. Je blijft bijvoorbeeld op de hoogte van het laatste nieuws, het nieuwste assortiment en/of relevante prijs- en promotie acties.

 

Een Facebook pagina, ieder merk geeft er een eigen draai aan. Er zijn organisaties die social media gebruiken als klantenservice of juist uitsluitend voor de eigen communicatie. Juist is het vaak de mix van hoor en wederhoor dat een Facebook pagina tot een succes maakt. Facebook is een communicatiemiddel dat ervoor dient om de relatie tussen de consument en het merk te versterken.

 

Één van de opties voor het genereren van unieke content binnen een Facebook pagina is om een Facebook actie op touw te zetten. Iedere consument komt ze tegen in het Facebook overzicht en grote groepen aanhangers nemen er aan deel. Een standaard ‘like en win actie’ is echter geen unicum meer. Het wordt tijd om boven het maaiveld uit te steken, wees uniek en creatief!

 

Gebruik Facebook applicaties

Tot voorheen was het verplicht om Facebook acties te communiceren via een Facebook applicatie. Echter is dit sinds 27 augustus 2013 niet meer noodzakelijk. Dit houdt in dat het voor ieder merk eenvoudig is om acties te communiceren via een standaard bericht op de eigen Facebook pagina.

 

Het gebruik van Facebook apps is dus niet langer verplicht. Echter hebben Facebook apps een nadrukkelijke meerwaarde. Deze apps hebben uitgebreidere mogelijkheden. Waar standaard Facebook berichten vaak uitdraaien op een like/share en win acties, geeft een Facebook app de mogelijkheid om een customized, innovatieve actie te bedenken en uit te voeren.

 

Ontwikkel creatieve Facebook concepten

Een creatieve Facebook app, ofwel een Facebook concept, kent ontelbare mogelijkheden (bijvoorbeeld een game, vote app, foto upload app, enz.). Afhankelijk van het doel van de campagne (naamsbekendheid, promoten nieuw product, sales), start je met een brainstormsessie. Alle associaties worden genoteerd en in overweging genomen. Je wilt dat het concept herkenbaar is voor de consument, maar ook uniek is in zijn soort. Hier volgen enkele voorbeelden van Facebook concepten:

 

Enkele voorbeelden:

1. Pepsi DJ Knock out

Via een Facebook applicatie konden DJ’s in spe zich aanmelden voor de Pepsi DJ Knock Out. De DJ’s hadden de mogelijkheid om binnen de app een DJ set te uploaden, waarna de overige bezoekers van de app konden stemmen op de favoriete DJ set. De winnaar van de lokale DJ Knock Out heeft voor een echt publiek zijn debuut mogen maken op Dancetour. 

 

2. Cheap Tickets (#ikwashier)

De deelnemers binnen deze actie konden zijn/haar vakantie foto uploaden, inclusief tekst en temperatuur. In de tekst motiveerde de deelnemer waarom hij/zij zo graag terug wil naar de vakantiebestemming. De deelnemers moesten hierna zoveel mogelijk stemmen verzamelen. Hierbij stond elke stem voor 1 euro reistegoed. Door mee te doen aan deze actie, maakten de deelnemers kans op twee tickets terug naar zijn/haar vakantiebestemming. 

 

Onderzoek: Wat motiveert de consument?

Dat merken voordeel hebben bij een grote schare Facebook fans, daar is iedereen van overtuigd. Maar een goed ingevulde en actieve Facebook pagina heeft ook voordelen voor de betrokken consument.

 

In de komende periode zal LiveWall onderzoek uitvoeren naar de motieven van consumenten om deel te nemen aan een Facebook actie. Een consument neemt vaak niet belangeloos deel aan een actie, maar probeert hier een zekere waarde van te onttrekken. De consument is op zoek naar voordeel voor zichzelf, voor anderen of voor een groep mensen. Maar welke voordelen of prijzen zijn voor de consumenten het meest interessant? Dat gaat worden onderzocht. Het onderzoek maakt hierbij onderscheidt tussen merk-gedreven drijfveren, sociale drijfveren en functionele drijfveren.

 

In het onderzoek worden de respondenten verschillende scenario’s (Facebook campagnes, voor verschillende merken en met een wisselende invulling) voorgelegd. Aan de respondenten zal gevraagd worden wat de intentie tot deelname aan de campagne is (op een schaal van 1 t/m 9.

 

Middels een regressie zal blijken welke van de drie factoren (merk-gedreven-, sociale of functionele drijfveren) het meeste van invloed op de intentie tot deelname aan een Facebook campagne.

 

To be continued!

 

Door: Bernie Gommers

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk