De toekomst van Social Media

Uit het onderzoek van Multiscope bleek onlangs dat de gemiddelde gebruiker ongeveer één uur per dag op Facebook besteedt. Daarnaast besteedt de gemiddelde twitteraar ongeveer 2,5 uur per week op dit sociale medium. Facebook en Twitter zijn de grootste fenomemen van de afgelopen tien jaar. Waar Hyves het onderspit reeds heeft moeten delven, rijst de laatste tijd de vraag of Facebook en Twitter op termijn ook vervangen worden? Hieronder een korte uiteenzetting waarin een aantal van deze uitlatingen beschouwd worden.

 

Beïnvloeding markten Facebook

Globalwebindex kwam laatst met een infographic (zie figuur 1, rechts naast kolom) waarin naar voren kwam dat de Nederlandse jongeren Facebook massaal verlaten. Dit bericht kan echter met een korrel zout genomen worden. Het is onduidelijk hoe groot de steekproef onder Nederlandse jongeren is geweest. Daarnaast is deze categorie (16-19 jaar) sowieso moeilijk te meten omdat deze jongeren vaak liegen over de leeftijd om populaire apps (bijvoorbeeld Tinder) te mogen gebruiken. Deze applicaties zijn pas beschikbaar vanaf de leeftijd van 18 jaar. Bij het onderzoek van GlobalWebIndex werd ook de vraag gesteld waar deze jongeren dan naar ‘vertrokken’?  Hieruit blijkt dat jongeren massaal van ‘nieuwe’  diensten als WeChat gebruik maken. Ook de populaire 'Vine' app doen het goed op het moment. Opvaller in dit lijstje is de mobiele Facebook-applicatie. Deze applicatie kent een stijging van 69% in het gebruikersaantal.

 

Waarom verlaten gebruikers Facebook

Een verklaring waarom jongeren steeds meer vormen van sociale communicatie gebruiken is tewijten aan de (nog steeds) groeiende groep van gebruikers. Het aantal dagelijkse gebruikers steeg met 25% naar 728 miljoen unieke gebruikers per dag. Het aantal maandelijkse gebruikers steeg met 18% naar 1,19 miljard(!) unieke gebruikers per maand. Waar de verzadigingsgraad onder jongeren al ontzettend hoog was, lijkt deze stijging vooral voort te komen door het toenemende aantal ‘oudere’ gebruikers. Dit verklaart meteen waarom jongeren naast Facebook steeds meer andere vormen van sociale communicatie gaan gebruiken (zie figuur 2, rechts naast kolom). Jongeren worden zich er steeds meer van bewust dat de ouders mee kunnen lezen op Facebook en willen dingen met hun vriendjes en vriendinnetjes kunnen delen, zonder dat iedereen daar vanaf weet.

 

Brengt dit in de toekomst gevaren met zich mee voor Facebook?

Nee, de figuurlijke olievlek die Facebook inmiddels wereldwijd heeft veroorzaakt is krachtig en stabiel genoeg om deze ontwikkeling te overleven. Jongeren leren steeds meer hoe bepaalde content gefilterd kan worden. Daarnaast blijft het onverminderd populair als online chat-applicatie (89% stijging onder de gebruikers). Facebook weet nu de zogenoemde “Late majority”  groep aan zich te binden en is met 1,19 miljard maandelijkse gebruikers nogsteeds dé reus op Social Media gebied.

 Oudere mensen op sociale media

Twitter bracht onlangs haar eerste kwartaal-cijfers uit sinds het jonge bedrijf naar de beurs is gegaan. Daaruit bleek dat Twitter op dit moment 241 miljoen actieve gebruikers heeft, waarvan 75% (184 miljoen) het medium voornamelijk gebruikt via een mobiele applicatie. Het totale gebruikersaantal van 241 miljoen is een stijging van 30% ten opzichte van het vorige jaar. Echter lijkt Twitter ook al richting de verzadigingsgrens te gaan, de stijging is namelijk minder groot dan de jaren ervoor.

 

De reactie van de micro-bloggingsdienst op de afnemende groei is het versimpelen van de interface. Onlangs werd duidelijk dat potentiële gebruikers het lastig vinden om alle functies van Twitter te gebruiken. Naast het verlagen van deze drempel is Twitter naar verluidt ook bezig om het versturen van privé-berichten gemakkelijker te maken en wordt er zelfs gesproken over een chat-applicatie.

 

Wat brengt de toekomst met zich mee voor Twitter?

Daar waar Twitter een unieke dienst is, zal het medium nog lang blijven bestaan. Echter zal de groep vaste gebruikers waarschijnlijk nooit zo groot worden als die van Facebook. Het versimpelen van de Interface en het blijven integreren van nieuwe functies (Vines, en de mogelijkheid om foto’s te sturen in privé-berichten) zorgt ervoor dat huidige gebruikers nog lang niet zijn uitgekeken op dit medium.

 

Wat betekent dit voor de Social Media strategie van mijn bedrijf?

Als bedrijf is het soms moeilijk te begrijpen wat de situatie op alle verschillende Social Media kanalen is. Elk kanaal vergt immers een andere aanpak. LiveWall biedt ervaring en creativiteit gekoppeld met een uitgebreide kennis van alle manieren van sociale communicatie om de interactie tussen u en uw klanten waardevoller te maken. Heeft u verdere vragen of bent u benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor uw bedrijf, schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

 

Door: Mick Steffens

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk