De psychologie van Spotify

Deze week viert Spotify haar vijfde verjaardag. De muziekdienst heeft in Nederland ondertussen ruim anderhalf miljoen Nederlandse gebruikers en dat aantal neemt nog steeds toe. Via Spotify is het mogelijk om naar muziek te luisteren zonder dat je die op je computer opslaat. Dit heeft voor muziekliefhebbers het voordeel dat zij een grote muziekcollectie kunnen opbouwen, zonder in ruimtegebrek te raken. Het leuke aan Spotify is dat zij een aantal psychologische trucjes gebruiken om gebruikers aan te trekken en te houden. LiveWall zet er een aantal voor je op een rij.

 

Het is mogelijk om gratis gebruik te maken van Spotify, of tegen betaling. Betalende gebruikers hebben als voordeel dat zij de muziek in betere kwaliteit kunnen luisteren en dat zij (in tegenstelling tot niet-betalende gebruikers) niet tussen nummers door naar reclames moeten luisteren.
Alle nieuwe gebruikers beginnen met een gratis maand van het zogenaamde Premium pakket.
Na die eerste maand wordt hun account teruggezet naar de gratis versie, tenzij ze gaan betalen.
Het slimme hiervan is dat mensen daarna eerder geneigd zijn om te betalen om hun Premium account te houden dan wanneer hen gevraagd zou zijn om te upgraden van een gratis naar een Premium account.
Want als je gewend bent aan de voordelen van Spotify Premium dan valt de gratis versie misschien nogal tegen. Wanneer je gewend zou zijn aan de gratis versie en daar tevreden over bent, dan is het minder interessant om te gaan betalen. 

 

Wat Spotify ook slim aanpakt is dat zij deals hebben gesloten met telefoonproviders. Klanten van KPN kunnen een Spotify bundel afsluiten die er voor zorgt dat de Spotify-kosten geïntegreerd worden in de kosten van hun telefoonabonnement.
Wat is daar nou zo slim aan? De meeste mensen vinden het niet zo leuk om geld uit te geven, het geeft ze een vervelend gevoel. Maar als je verschillende kosten samenvoegt, dan krijg je maar 1x een rekening (en dus een vervelend gevoel) en dat zorgt er voor dat de service met meer plezier gebruikt wordt. Creditcards maken gebruik van hetzelfde principe, zij voegen alle kosten van een maand samen tot een bedrag. Voor je gevoel betaal je dan dus maar een keer voor al die etentjes van de afgelopen maand.
Ook word het geld iedere maand automatisch afgeschreven van je rekening en dat zorgt er weer voor dat mensen minder bewust zijn van de kosten.
Vergelijk het maar eens met concurrent iTunes, daar betaal je €0,99 per liedje dat je wil downloaden. Dan ben je je dus van ieder liedje bewust dat je er voor moet betalen.

 

Tot slot maakt Spotify ook handig gebruik van liking. Dit principe houdt in dat mensen eerder overtuigd worden door mensen die ze aardig vinden. Wat doet Spotify hier nou mee?
Jouw Facebook vrienden kunnen zien naar welke muziek je op dat moment luistert in Spotify, ook als zij zelf geen Spotify account hebben. Als je ziet dat veel van jouw vrienden Spotify gebruiken, dan ben jij zelf ook eerder geneigd om Spotify uit te proberen. Jouw vrienden worden dus gebruikt als een manier om reclame te maken die veel effectiever is dan wanneer je een advertentie zou zien.

 

Of deze simpele trucjes ervoor gezorgd hebben dat Spotify wereldwijd 60 miljoen gebruikers heeft is natuurlijk lastig te zeggen. Duidelijk is wel dat Spotify de afgelopen vijf jaar de muziekindustrie en de manier waarop wij muziek luisteren volledig heeft gerevolutioneerd.  Hoe de toekomst van Spotify er uitziet zullen we nog af moeten wachten. Aan de ene kant heeft de service nog veel mogelijkheden om te groeien door recent gesloten contracten met partners als Adidas en Starbucks. Ook is er steeds meer mogelijk dan alleen muziek luisteren. Zo zijn wij bij LiveWall bezig met een Spotify game die werkt op muziek. Aan de andere kant is er nog steeds een schuld van 162 miljoen euro en wordt de ontevredenheid  onder artiesten steeds groter, en zijn er al artiesten die hun muziek van Spotify hebben verwijderd. Hoe dan ook, Spotify blijft een bedrijf om in de gaten te houden.

Tags: Spotify

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk