Het belang van creativiteit in marketing communicatie

Creativiteit speelt in de marketing communicatie een voorname rol. Marketing communicatie draait voor een groot deel om opvallen. De aandacht die consumenten kunnen besteden aan reclame en overige marketing communicatie uitingen is beperkt. Creativiteit wordt daarom gezien als een belangrijke drijfveer voor de effectiviteit van reclame-uitingen.

 

Een definitie voor creativiteit

De term creativiteit wordt vaak beschreven in termen als ‘creatief denken’ of getypeerd als ‘probleem oplossend’/’innovatief’. Creativiteit is afgeleid van het werkwoord creëren. Binnen marketing wordt creativiteit doorgaans gedefinieerd op basis van twee karakteristieken: divergentie en relevantie. Met divergentie wordt de mate van vernieuwing, afwijking van de standaard of uniekheid bedoeld. Relevantie beschrijft de bruikbaarheid van de communicatie voor de consument. Sluit de communicatie aan bij de behoeftes van de consument, met andere woorden is de actie of advertentie interessant voor de consument. Beiden karakteristieken zijn noodzakelijk voor creativiteit. Onderstaande tabel geeft een de relatie tussen beide karakteristieken en de mate van creativiteit weer. 

 Tabel creativiteit

 Beide karakteristieken keren terug in de geformuleerde definitie: de mogelijkheid tot het maken of ontwikkelen van iets nieuws (een nieuwe oplossing voor een probleem, een nieuwe methode/device of een nieuw artistiek object), wat duidelijk verschillend is van eerdere technologieën of oplossingen. 

 

Avoiding the marketing clutterCreatieve campagne horloges

Consumenten worden overspoeld met marketing uitingen van allerlei soort bedrijven. Denk hierbij aan papieren advertenties, TV- en radiocommercials, social media advertising, verpakkingen, coupons, etc. De aandacht die een consument kan besteden aan reclame-uitingen is beperkt. Dat betekent dat een consument belangen na niet alle uitingen kan opslaan. De consument is selectief. Het is hiervoor erg van belang om de aandacht van de consument te trekken. Zorg er dus voor dat je communicatie verschillend (divergent) is en tevens zeer relevant voor jouw doelgroep. Dit vergroot de kans dat jouw verzonden boodschap in het hoofd van de consument blijft hangen. Zie als voorbeeld de bijgevoegde afbeelding met de horloges.

 

Onderzoek suggereert dat een hoge mate van relevantie en divergentie (dus creativiteit) leidt tot een toename van de attentie van de consument voor de boodschap. Pick, Sweeney & Clay (1991) geven aan dat creatieve uitingen in marketing communicatie zorgen voor een hogere bekendheid en herinnering van de boodschap. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een hoge mate van creativiteit direct leidt tot een hogere mate van merkintenties, in vergelijking met een lage mate van creativiteit. De merkintenties zijn gemeten op mate van aanbeveling en aankoopintentie.

 

Creativiteit als bron van innovativiteit

Als er aan consumenten wordt gevraagd wat zij onder ‘creativiteit’ verstaan, antwoorden zij vaak het volgende: ‘iets wat vernieuwend is, iets innovatiefs’. De scheidslijn tussen creativiteit en innovativiteit is erg dun. Maar in feite is er vaak sprake van een causaal verband. Wanneer er sprake is van een innovatieve manier van adverteren of het voeren van een campagne dan worden deze campagnes vaak waargenomen als creatief. In dit geval leidt innovativiteit tot creativiteit. Een voorbeeld van een innovatieve campagne is een campagne die gebruikt maakt van iBeacon, de nieuwe technologie van Apple.

 

Creativiteit als drijfveer voor participatie

De variabele percipieerde creativiteit maakt onderdeel uit van het van het onderzoek van LiveWall naar het succes van Facebook campagnes. In het onderzoek wordt getest of de waargenomen creativiteit van invloed is op de intentie tot deelname van de consument. Gezien de literatuur, beschreven eerder in dit artikel en in het theoretisch kader van het onderzoek, wordt verondersteld dat creativiteit een positieve invloed heeft op de intentie tot deelname.

 

Creativiteit wordt gezien als een belangrijk onderdeel in commerciele uitingen. Het onderzoek gaat na of dit ook opgaat voor Facebook campagnes, wordt vervolgd.

 

Door: Bernie Gommers

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk