Creatieve intelligentie

 

Creativiteit, het lijkt wel een toverwoord geworden. Mensen zijn gegrepen en helemaal in ban van dit woord. Niet zo raar op zich als je je bedenkt dat de creatieve industrie als top sector van Nederland wordt beschouwd. Wanneer ik op websites van grote bedrijven als Endemol kijk, kom ik het woord creativiteit al in de intro tekst op de startpagina tegen. Ook zie ik heel veel creativiteit in de vormgeving en marketing op de pagina’s van bedrijven. Dan niet te vergeten al die startende ondernemers die je overal op ziet duiken. Daarmee staat creativiteit nu dichter bij ons alledaagse leven dan ooit tevoren. Mensen worden geprikkeld en lijken vervolgens naar creativiteit op zoek te gaan. Wanneer ik creativiteit in de zoek balk van Google intyp wordt mijn voorgevoel bevestigd. Google komt met onder andere de volgende zoek opties; creativiteit betekenis, creativiteit waarom, creativiteit ontwikkelen, creatieve intelligentie. Over die laatste wilde ik nu graag het een en ander met jullie delen. Creatieve intelligentie blijft altijd zo’n vaag begrip, wat kunnen we hier nu eigenlijk mee?

 

Creatieve intelligentie klinkt als iets wat we al bezitten, toch?! We weten allemaal dat ieder mens uniek is. Dat dit ook over onze intelligenties gaat is nog niet bij iedereen bekend. Het blijkt dat ieder mens op excentrieke wijze gebruikt maakt van zijn of haar hersenen en iedereen dus een andere samenstelling van intelligenties heeft. Dit brengt ons bij de theorie over meervoudige intelligentie van onder andere Howard Gardner. Volgens hem betekend intelligentie de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen wat op verschillende (meervoudige) manieren kan. Als iedereen dus een andere samenstelling van intelligenties heeft, ben je op het ene gebied meer intelligent dan op een ander gebied. De verschillende intelligenties werken samen en beïnvloeden elkaar. Wanneer de ene intelligentie zicht ontwikkelt, worden de anderen onbewust geprikkeld. Als je bijvoorbeeld zingt zal je taal intelligentie gestimuleerd worden, en ontwikkelen de andere intelligenties mee. Als je dus doet waar je goed in bent en wat je leuk vindt zullen intelligenties elkaar positief beïnvloeden.

 

 

meervoudige intelligentie

 

 

Je bewust zijn van je intelligenties en van wanneer je welke het beste kunt inzetten om tot probleem oplossing te komen brengt ons al voor een deel bij creatieve intelligentie. De creatieve intelligentie is een soort overkoepelende intelligentie waar je cognitie (zoals hierboven beschreven), emotioneel bewustzijn, fysiek bewustzijn en omgevingsgerichtheid bij elkaar komen. Dus, je bewust zijn van deze vier onderdelen en ze weten in te zetten op momenten waarop ze jouw het meeste kunnen brengen is creatieve intelligentie.   

 

Nu dit in wat meer LiveWall taal. Wanneer we onze koppies bij elkaar steken kunnen we optimaal gebruik maken van onze eigen intelligentie maar ook van die van collega’s. Door samen te leren en het delen van informatie met elkaar, zorgen we er voor dat de creatieve eigenschappen niet verloren gaan maar LiveWall juist ten goede komen. We zijn beter in staat problemen op te lossen, klanten van dienst te zijn, producten te verbeteren en nieuwe ideeën te bedenken. Met de juiste mentaliteit en hulpmiddelen laten we creativiteit de vrije loop en is er ruimte om ideeën tot stand te laten komen. Deze ideeën worden  aangemoedigd en ondersteund, en risico’s mogen en durven genomen te worden. Door te doen wat we leuk vinden en het creëren van sfeer en openheid zijn we sterk betrokken met elkaar en met klanten. Blijken we toch aan creatieve intelligentie te doen hier op LiveWall HQ!

 

Door: Marloes


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk