Content marketing is niet zo maar marketing

Content management, ieder bedrijf is er druk mee bezig. Veel bedrijven schrijven tegenwoordig eigen blogposts of beheren verschillende social media kanalen met content. De tijd van traditionele communicatie (alleen maar content zenden naar de consument) is al lang vervlogen, de consument moet heden ten dagen betrokken worden in de tweezijdige marketing communicatie.

 

Foto’s en filmpjes staan er om bekend dat ze goed werken en snel de aandacht trekken van de consument. Veel bedrijven besteden daarom veel geld en aandacht aan de ontwikkeling van de eigen content. In deze blogpost geven wij een aantal suggesties voor het genereren van unieke en goede content.

 

User Generated Content

Bedrijven bekijken het product vaak enkel vanuit de organisatie, terwijl de consument juist het product bekijkt vanaf de gebruikers kant. Gebruik daarom de consument eens voor het genereren van mooie en unieke content. User Generated Content is de afgelopen jaren veelvuldig en met succes ingezet. Een goed voorbeeld van User Generated Content is de Disney Side contest van Disney Parks. Tijdens deze Disney Side Vine contest konden consumenten unieke Vine filmpjes uploaden waarmee zij kans maakten op 10.000 dollar plus een bezoek aan Disney World. Zie hier de winnaar. 

 

 

Een ander goed voorbeeld is de video clip van Johny Cash. Kunstenaar Aaron Koblin verdeelde de videoclip in stukken, waarna iedere fan zijn eigen stukje van de videoclip mocht natekenen. Het project kreeg de naam The Johnny Cash Project en resulteerde in een fantastische videoclip die bestond uit duizenden tekeningen ontwikkelt door fans.

 

Branded contentSamsung branded content

De traditionele marketing communicatie is vaak erg duur. Denk hierbij aan de reclameblokken tijdens de SuperBowl of de WK-finale. Steeds meer bedrijven verliezen het geloof in het effect van deze manier van communiceren. Bedrijven bedenken steeds meer creatieve manieren om een groot publiek te bereiken. Zo ook Samsung. Tijdens de uitreiking van de jaarlijkse Oscars strikte het Ellen DeGeneres voor een buzzcampagne. De groepsselfie met Jennifer Lawrence, Jared Leto, Channing Tatum, Bradley Cooper, Meryl Streep, Brad Pitt, Kevin Spacey, Angelina Jolie, Lupita Nyong'o en Julia Roberts bleek uiteindelijk verreweg het populairst. Vooraf had DeGeneres al opgeroepen om de foto's die ze tijdens de uitreiking van de Oscars maakte te retweeten. Uiteindelijk is deze tweet meerdere miljoenen keer geretweet.

 

Ongeveer hetzelfde kunstje flikte het restaurant 

Pharrell Williams en Arby's

Arby’s met de hoed van Pharrel Williams bij de uitreiking van de Grammy’s. Deze hoed leek namelijk ontzettend veel op de hoed uit het logo van de restaurant keten, zonder dat deze actie op voorhand was opgezet (althans dat claimen beide partijen). De tweet die Arby’s verzond tijdens de nacht van de Grammy’s is meer dan 80.000 keer geretweet. Afgelopen week verkocht Pharrel zijn hoed voor het goede doel. Arby’s legde een bedrag van $44.000 neer voor de hoed.

 

Unieke eigen content creëren

Naast het ‘uitbesteden’ van de ontwikkeling van content aan de consument of celebrities is er natuurlijk nog wel steeds de mogelijkheid en de noodzaak tot het creëren van eigen content. Nieuwe foto en video technieken maken het mogelijk om evenementen en locaties mooi in beeld te brengen. Een aantal van deze nieuwe technieken zijn de Drone, Go-Pro en de Camera Ball.

 

Drones worden vaak ingezet voor het ontwikkelen van promofilmpjes of voor het in beeld brengen van huizen of toplocaties. Zie hier onder een voorbeeld van Real Estate Marketing.

 

 

Go-Pro’s worden vaak ingezet door sporters voor het ontwikkelen van mooie (trainings)beelden. De voetbalclub FC Porto uit Portugal zette de Go-Pro in om de fans een kijkje op het veld te gunnen. De supporters konden op die manier ervaren hoe het is om als speler op het veld te staan.

 

Daarnaast geeft de Camera ball de consument of professional de mogelijkheid om eenvoudig 360 graden een foto te maken. Zodra deze bal het hoogste punt heeft bereikt maakt hij direct met alle 36 camera’s een foto.

 Camera ball

Wat te kiezen?

Keuze en mogelijkheden genoeg voor het genereren van relevante content. Maar welke strategie moet je nu gebruiken? Het is belangrijk om de content goed af te wisselen: foto’s, video’s, acties, etc. Speel daarnaast in op belangrijke dagen in het jaar, evenementen of ludieke gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen hebben vaak het grootste bereik als resultaat.

 

Het genereren van content is veelal een gevoelskwestie, maar verlies nooit uit het oog voor wie je de content ontwikkelt. Juist, dat is je eigen doelgroep.

 

Door: Bernie Gommers

 

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk