ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG

De CAPS-lock is een geval apart. Een toets you love to hate. Een beetje de Comic Sans op je toetsenbord: zó fout dat het soms weer grappig wordt. LiveWall zoekt voor je uit waarom er jaarlijks niet één, maar zelfs twee dagen aan de toets-from-hell gewijd zijn. Alles wat je wilt weten over CAPS-lock op CAPS-Lockdag.

Een stukje geschiedenis dan maar. Want waarom zit die onhandige CAPS-locktoets eigenlijk op je toetsenbord? Ooit had de de CAPS een echte functie. Op de typemachine welteverstaan. Omdat je daar niet vet, cursief of onderstreept kon typen, moest er toch een manier zijn om bepaalde tekst wat extra aandacht te geven. En voilà: de CAPS-lock. Andere bronnen verhalen over de CAPS-lock als toets voor mensen die moeite hadden om meer dan één knop tegelijk op de typmachine ingedrukt te houden.

Wat doet CAPS-lock
De naam Caps lock betekent kapitalen vergrendelen. Caps is hierbij de afkorting van het Engelse woord capitals. De CAPS-locktoets zet de ‘hoofd’ dus in ‘hoofdletters’. So far so good. Eigenlijk is het interessanter wat de CAPS-lock doet met de beleving van jouw tekst. LiveWall vroeg Jan Renkema, hoogleraar Tekstkwaliteit aan de Universiteit van Tilburg en auteur van de Schrijfwijzer, WAAROM WIJ AGRESSIEF WORDEN VAN EEN TEKST IN HOOFDLETTERS?

“Ik denk dat het komt door de reclameschrijvers”, vertelt Renkema. “Als wij Duits lezen, met hoofdletters van zelfstandige naamwoorden, hebben wij er geen last van. Het effect is dus heel cultureel bepaald. Een algemeen principe is dat wij Nederlanders zo spaarzaam mogelijk gebruik maken van extra’s: cursief, vet, enz. En dus ook van hoofdletters.”

Door in hoofdletters te typen, associeer je jouw tekst dus met een reclameboodschap (die zich vaak van deze stijl bedient). Het lijkt alsof je praat door een megafoon. En of de wereld behoefte heeft aan meer megafoons, is nog maar de vraag. Gebruik je CAPS-lock in je tekst? Dan krijg je waarschijnlijk de vraag waarom je zo loopt te (over)schreeuwen.

Onhandig
Maar waarom die haat tegen een onschuldig toetsje? Misschien omdat het de meest onhandige toets op je toetsenbord is? Staat ‘ie per ongeluk aan? Dan typ je je wachtwoorden verkeerd. Gelukkig zijn er een hoop tools om de CAPS-locktoets uit te schakelen of een nieuwe functie te geven. Ook brandt er nu vaak een lampje om aan te geven dat de toets is ingeschakeld.

Ook de LiveWall-back-end developers zijn geen fan van de CAPS-toets. "Bij het schrijven van code moet alles gelijk zijn. Eén verdwaalde hoofdletter en niets werkt meer."


CAPS Lock Day
CAPS Lock Day is inmiddels al zestien jaar oud. In 2000 riep softwareontwikkelaar Derek Arnold de dag in het leven. Hij had, net zoals andere internetgebruikers, genoeg van mensen die hoofdletters gebruikten om een mening te verkondigen. Caps Lock Day is dus eigenlijk een dag om die mensen en hun hoofdlettergebruik belachelijk te maken.

De meeste mensen gebruiken Caps Lock Day om anderen te laten zien hoe vervelend het is om iets in capitals te schrijven. Stuur je Tweets in hoofdletters, maak je Facebookposts groot en schreeuw op Instagram: na Caps Lock Day heeft iedereen er waarschijnlijk genoeg van om als een malloot door het leven te gaan.

Maar waarom zijn er twee?
Zowel 22 oktober als 28 juni zijn uitgeroepen tot Caps Lock Day. 28 juni kwam later, in 2009 om precies te zijn: en staat in het teken van de (sterfdag van) Amerikaanse reclameman Billy Mays. 28 juni wordt ook wel ‘Billy Mays-day’ genoemd. Billy Mays is beroemd om zijn catchphrases en schreeuwerige infomercials. De cultfiguur wordt treffend neergezet in South Park-aflevering ‘Death Celebrities’, waarin hij ook na zijn dood nog producten probeert te verkopen. Ook neemt hij het in de YouTube-serie ‘Epic Rap Battles of History’ op tegen Benjamin Franklin. Naar verluidt is het traditie om op 28 juni een blauw shirt te dragen. In memory of. En wil je echt all the way? Je kan je CAPS-lock in een Billy Mays-toets veranderen. Iedere keer als je de toets aanslaat, hoor je Billy Mays één van zijn beroemde zinnen zeggen.

 

Er is (naar ons weten) nog nooit een tekst in hoofdletters geschreven die jouw boodschap krachtiger en meer overtuigend maakte. Wil je (positieve) aandacht voor je bericht? Gebruik video om je boodschap te verrijken, probeer gamification, of een interessante kop, zorg voor de juiste kanalen, of schakel gewoon een expert in. DAN HOEF JE NIET ZO TE SCHREEUWEN.

 


Door: Sanne

 

 

LiveWall Group heeft zijn sporen verdiend op het gebied van online platformen: vanuit de kantoren in Tilburg en Londen wordt er voor nationale en internationale klanten interactie gecreëerd rondom events, brands en bedrijven. Dit doet LiveWall Group met innovatieve tools, creatieve concepten en spraakmakende campagnes. Iedere maand blogt LiveWall over online trends en tips.


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk