Branded content: de GTST online activatie case

Branded content, we komen er allemaal mee in aanraking. Soms subtiel, maar ook vaak heel dominant aanwezig. Zo kennen we het fenomeen branded content uit diverse films, televisie programma’s (o.a. Goede Tijden, Slechte Tijden en Eigen huis & tuin), maar ook steeds vaker wordt branded content online ingezet.

 

Wat is branded content?

Wat houdt het begrip branded content nu precies in? De interpretatie van branded content is vrij breed. Veel consumenten en marketeers verwarren branded content vaak met termen als brand utilities, sponsorships en product placement. Het is echter wel wezenlijk anders. Branded content is een (entertainment) vorm waarbij het merk aanwezig is, maar waarbij er niet gecommuniceerd wordt vanuit het merk. Het merk is niet de zender, maar de facilitator. Branded content kan worden ingezet van game tot aan video en is dus niet aan een vaste vorm verbonden. Deze relatief nieuwe vorm van marketing is sterk in opkomst en uitermate geschikt voor een creatieve invulling. 

 

Om het verschil met traditionele media te onderschrijven, werkt Jonas Nouwen (Unhype) met het volgende schema:

 

Branded content model

Figuur 1: brandend content is wezenlijk anders.

 

Volgens Nouwen onderscheidt branded content zich van de overige marketing communicatie type door het feit dat het merk zelf de content & entertainment ontwikkelt, waarin het product wordt verwerkt.

 

Waarom werkt branded content?

Het merk bepaalt dus in grote lijnen de invulling van de branded content campagne. Maar waarom is het interessant om juist voor deze toepassing te kiezen en dus niet voor alternatieven zoals product placement?

 

Eva van Rijmersdal beschrijft in haar onderzoek enkele redenen waarom branded content zo effectief is:

 

  • 1. Likeability.

Het publiek waardeert de creatieve invulling van branded content enorm, in vergelijking met de normale commercials en advertenties. Zo wordt branded content minder irritant gevonden en juist meer informatief en amusant;

 

  • 2. Geloofwaardigheid.

Consumenten vinden branded content geloofwaardiger in vergelijking met commercials. Dat leidt tot een hogere acceptatie en als gevolg daarvan een hogere effectiviteit van de campagne. De geloofwaardigheid wordt hoofdzakelijk onttrokken van het medium waar binnen de campagne zich afspeelt.

 

  • 3. Onbewuste beïnvloeding

Echter het meest vooraanstaande is het fenomeen van onbewuste beïnvloeding. De consument wordt onbewust beinvloed door de attitude ten opzichte van het programma/de organisatie waarbij de branded content wordt vertoond. Lees hiervoor ook onze blog van vorige week over social commerce

 

De partners beslissen mee

In het dagelijks leven komen we steeds vaker in aanraking met branded content. Ook op televisie en op het internet worden steeds vaker mogelijkheden geboden voor branded content. Met name voor partners en sponsoren is deze ontwikkeling erg interessant. Een sponsor neemt vaak niet meer genoeg met alleen een weergave in het TV programma. De sponsor wil daadwerkelijk kunnen mee beslissen.

 Je eigen outfit

‘Branded’ GTST kleedkamer

In samenwerking met RTL en Wehkamp ontwikkelde LiveWall de GTST kleedkamer. Via deze Facebook applicatie hebben consumenten de mogelijkheden om de Wehkamp kleding van de GTST sterren te “passen” en te combineren. Binnen de app kunnen de fans de eigen profielfoto uploaden om te kijken of de kleding wel bij hun past.

 

Naast het bekijken en combineren van de kleding hebben de bezoekers van de applicatie ook de mogelijkheid om het gecombineerde setje direct aan te schaffen. Vind je alleen de schoenen mooi? Dan kan je natuurlijk ook alleen de schoenen aanschaffen.

GTST kleding online kopen 

Waarom kleding verkopen met GTST als facilitator? Kleding gedragen door soap acteurs hebben een hogere mate van likeability, ogen meer geloofwaardig (BN’ers worden vaak gezien als stijliconen) en de consumenten worden door de attitude ten opzichte van GTST vaak onbewust beïnvloed. Dit zijn de kernwaarden waarom branded content en GTST een goede combinatie is.

 

Deze applicatie van GTST met Wehkamp is een sprekend voorbeeld van hoe branded content op TV, online (middels het inzetten van het programma) verder geactiveerd kan worden.

 

Benieuwd naar het resultaat? Bekijk dan nu de GTST kleedkamer Facebook applicatie op Facebook.   


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk