Big data: positief of negatief voor de consument?

Consumenten voeren dagelijks ontzettend veel handelingen uit. Een groot gedeelte van deze handelingen, zoals het doen van inkopen, wordt door bedrijven opgeslagen in online databases. In de afgelopen decennia is het steeds eenvoudiger geworden om grote hoeveelheden data op te slaan. Bedrijven kunnen betrekkelijk eenvoudig informatie opslaan omtrent de consument. Denk hierbij aan aankoopgedrag, internetgedrag, etc.

 

Big data is in de laatste jaren een van de meest besproken topics in de literatuur omtrent marketing en consumenten gedrag. Maar is het verzamelen van consumenten data nu schadelijk voor de consument of juist zeer wenselijk?

 

Wat is big data?

Big data, veel bedrijven geven aan dat dit een van de hoogste prioriteiten van het moment bedraagt. De data kan van alles zijn zolang het maar digitaal is: video, audio, tekst, cijfers. Sommigen scharen alle data die niet meer op één pc past onder het begrip big data. Anderen vinden dat data pas big worden als ze het niveau van meerdere servers ontstijgen. Big data is dus de verzamelnaam voor online consumenten data.

 

Big data wordt daarnaast ook vaak omschreven als het nieuwe goud. Vele bedrijven hanteren hierbij de volgende werkwijze: “Als je maar genoeg data blijft analyseren, vind je vanzelf de gouden munt”.

 

Big data veranderde het leven van de consument. Een grote hoeveelheid data maakt het voor de bedrijven steeds ‘makkelijker’ (met een grotere nauwkeurigheid) om toekomstig online en offline gedrag van consumenten te voorspellen en te beïnvloeden. Big data helpt bedrijven om de consumenten te lezen en om een profiel rondom een individu te creëren. 

 

Het voorspellen van toekomstig gedrag verandert steeds meer in het analyseren van real-time data. De laatste trend op dit gebied is Google Now. Deze service van Google monitort zoveel mogelijk data rondom jouw persoon: wat je online doet (via de zoekmachine), de inhoud van je e-mails (via Gmail), met wie je belt (via de Android toestellen), waar je je bevindt en waar je naartoe gaat (Google Maps). Uit talloze andere online bronnen haalt Google informatie die voor jou relevant zou kunnen zijn. De meeste van deze diensten heeft Google in eigen beheer, wat Google een van de grootste dataverzamelaars ter wereld maakt.

 

1. Het negatieve aspect van consumenten data

Is big data gevaarlijk? Hier zijn de meningen over verdeeld. Er worden in artikelen een aantal manieren beschreven waarop data op de verkeerde manier wordt ingezet:

  • Preventief handelen;
  • Massagegevens in verkeerde handen;

 

Preventief handelen

Het preventief gebruiken van consumenten data is een bekende vorm van de negatieve kant van data analyses. Zo wordt big data vaak preventief ingezet voor het bestrijden van terrorisme of misdaad. Dit heeft reeds geleid tot foutieve arrestaties van brave burgers.

 

Het bekendste voorbeeld komt van Facebook. Facebook werd er van beschuldigd data beschikbaar te maken voor overheden voor het bestrijden van terrorisme. Mark Zuckerberg ontkrachtte dit middels een persoonlijk bericht via Facebook, maar ontkende niet dat Facebook met regelmaat data afstaat. Maar het gaat hierbij niet alleen om Facebook. Volgens Washington Post zouden NSA en FBI toegang hebben tot big data van AOL, Facebook, Google, Microsoft, Yahoo, Skype, Youtube en Paltalk. Dit alles onder de codenaam PRISM.

 

Massagegevens in verkeerde handen

Ander gevaar is dat massagegevens in verkeerde handen terecht komen. Het gevaar van gegevensdiefstal wordt steeds groter. Het gedrag van mensen is geld waard en vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Voor criminelen wordt het steeds aantrekkelijker om grote hoeveelheden data te bemachtigen en dit vervolgens te verkopen. Als data in verkeerde handen komt kan dit enorme gevolgen hebben zoals bankfraude.

 

De consument heeft recht op privacy. Dit is vaak het argument van de tegenstanders van big data. Er bestaat een Europese privacyrichtlijn waar bedrijven zich aan dienen te houden. In de ogen van sommige consumenten worden deze richtlijnen echter te vaak overtreden.

 

2. Het positieve aspect van consumenten data

Naast het negatieve aspect van consumenten data, heeft big data ook wel degelijk een positieve zijde. Big data is een van de grootste ontwikkelingen op het gebied van marketing. Het gebruik van een grote hoeveelheid data helpt marketeers bij het voorspellen en beïnvloeden van consumentengedrag. Het artikel van data science series beschrijft verschillende toepassingen met big data:

  • Dialoog met de eigen consumenten;
  • Door ontwikkelen van producten;
  • Risico analyses;
  • Creëren van nieuwe business;
  • Real time website aanpassingen;
  • Verlagen van bedrijfskosten;
  • Gepersonaliseerde zorg;

 

Van de hier beschreven inzichten van big data willen we graag de volgende in detail behandelen: dialoog met de consument & gepersonaliseerde zorg.

 

Dialoog met de consument

De consument ontvangt steeds meer informatie vanuit bedrijven. Dit maakt het voor bedrijven moeilijker om de consument tevreden te houden. De consument kijkt graag rond voordat het iets koopt, overleggen graag met het gehele sociale netwerk, worden graag in het zonnetje gezet en willen graag persoonlijk worden bedankt voor de aanschaf van een product. Big data geeft bedrijven de mogelijkheid om de aanwezige data van de consument te analyseren en de consument hiermee uniek te behandelen. Op deze manier kan een bedrijf:

Gepersonaliseerde data

  • de consument relevante content voorschotelen. Met name Zalando en Bol.com ontwikkelen zich sterk op dit aspect. Naar mate jij producten bekijkt op deze website, genereert de website automatisch overige relevante producten voor je.
  • laten zien welke van de vrienden reeds dit product hebben gekocht (social influence);
  • consumenten extra korting geven bij extra aankopen, en
  • consument een gepaste beloning toesturen voor een hoge mate van loyaliteit.

 

Dit alles dient er voor te zorgen dat het bedrijf de consument tevreden houdt. Dit is een nauwkeurig proces. Een klein foutje of onnauwkeurigheid kan ervoor zorgen dat een consument over stapt naar een concurrent.

 

Het grote voordeel voor de consument is dat hij/zij steeds meer relevante content en aanbiedingen ontvangen. De marketing wordt steeds persoonlijker, waardoor minder relevantie producten en aanbiedingen achter wege blijven.

 

Persoonlijke zorg

De wereld om ons heen wordt steeds persoonlijker. Dit geldt niet alleen voor de marketingactiviteiten van bedrijven. Ook de zorg gaat hier in mee.

 

Voorheen werd er een diagnose gesteld door de dokter, waarna er een algemene, gegeneraliseerde behandeling werd voorgeschreven. Als deze behandeling niet bleek te werken, werd er vervangende medicatie voorgeschreven of een andere dokter/arts bezocht.

 

Het analyseren van medische data van consumenten kan er voor zorgen dat consumenten een op maat gemaakte behandeling ontvangen. De therapie wordt afgestemd op de genen van de consument, waardoor de kans van slagen hoger is. Naast een hogere kans van slagen, bespaart dit de consument een hoop tijd, geld, frustratie en angst.

 

Een grote hoeveelheid data in de medische zorg kan zorgen voor een betere bestrijding van ziektes en infecties. Een uitgebreid medisch dossier van de consument geeft de dokteren informatie voor persoonlijk ontwikkelde medicijnen.

 

3. Waarom kunnen marketeers niet meer zonder big data?

Big Data vervangt de behoefte aan menselijk inzicht niet, het brengt het beslissingsproces naar een hoger niveau. Vanuit het verleden hebben dataverwekingstechnologieën de mensheid geholpen om stappen in onze ontwikkeling te zetten. Wetenschappelijk gezien wordt dit ondersteund door het model van de mentale ladder.

 

De kennis mogelijkheden van een mens 

Mentale ladder

zijn beperkt. 40% van alle inkomende prikkels in de hersenen zijn gericht op het verwerken van data. Het toepassen van Big Data-technologieën zorgt ervoor dat er meer mentale capaciteit wordt vrijgemaakt om deze vervolgens in de zetten bij de hogere niveaus op de ladder, zoals het vormen van wijsheid en het formuleren van een visie. Precies wat het senior management binnen elke organisatie nodig heeft.

 

Eigenlijk is het heel simpel. Onze computers geven ons de controle over eindeloze hoeveelheden data. Big Data-technologieën geven ons de mogelijkheid tot het verwerken van de informatie en het vormen van kennis in de vorm van verbanden, modellen en theorieën. Daardoor zijn wij in staat om ons meer te focussen op de bovenste lagen in de mentale ladder, zoals het formuleren van doelstellingen, het maken van beslissingen, het opstellen van (bedrijfs)waarden en het formuleren van de strategie: de activiteiten die feitelijk de visie moeten vertalen naar de realiteit. In plaats van het vergaren van informatie en kennis kunnen wij ons meer focussen op het aanspreken en vertalen van onze verbeeldingskracht naar de praktijk. En waarschijnlijk is dit wat Albert Einstein bedoelde met “Imagination is more important than knowledge”.

 

4. Nieuwe tools voor het organiseren van big data

Het monitoren van data, de meeste grote bedrijven hebben reeds enkele afdelingen voor het analyseren van data. Deze data kan verschillen van data over de aanschaf van goederen, het zoekgedrag van de consument of het sociale gedrag van de consument via social media.

 

Met regelmaat worden er nieuwe tools ontwikkeld om bedrijven te helpen bij het analyseren van grote hoeveelheden data. Zo ontwikkelde LiveWall in de afgelopen periode een aantal sites waar bedrijven (of consumenten) zeer eenvoudig informatie kunnen oproepen rondom bepaalde begrippen of gebeurtenissen. Deze social mindmaps geven een weergave van de directe associaties rondom bijvoorbeeld een merk. Een marketeer of directeur heeft zo in een oogomslag gezien met welke actualiteit zijn bedrijf van doen heeft.

 Social mindmaps

 

Tevens geeft de site socialtrendreport een overzicht van de hoeveelheid tweets en de meest relevante tweets omtrent het topic.

 

De ontwikkeling van nieuwe tools zorgt ervoor dat managers zich kunnen richten op de hogere lagen van de mentale ladder. Het ontwikkelen van applicaties omtrent het samenvatten van big data zal nooit ophouden.

 

Door: Bernie Gommers

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk