Het acquisitiebeleid van Google en Facebook

De laatste weken beheerste het bijna dagelijks de headlines van kranten en diverse nieuwssites: de overname van Whatsapp door Facebook. Al die aandacht was ook wel te verwachten. Er is immers een bedrag van 19 miljard dollar (35$ per Whatsapp gebruiker!) mee gemoeid. Dit is het hoogste bedrag wat ooit voor een Internet start-up is betaald.

 

Whatsapp kende op het moment van overname 55 werknemers, welke volgens Facebook dus ongeveer 345 miljoen dollar per persoon waard zijn. Natuurlijk gaat het Facebook, bij de overname, voornamelijk om de gebruikersdata, maar het is ongekend dat een bedrijf met zo weinig werknemers zoveel geld opbrengt. 

 

Waarom betaalt Facebook zoveel geld voor Whatsapp?

De markt voor chatapplicaties, waar Whatsapp zich op begeeft, is nog lang niet verzadigd. Waar Whatsapp het vooral goed doet in het Westen, zijn apps als WeChat, Line en Kakotalk in Azië ontzettend populair. Ook in landen als Canada is het normaler om te vragen: ‘Wat is je Line-ID’, dan om te vragen of iemand ‘op Whatsapp zit’. Er is dus nog veel winst te behalen op die markt en met Whatsapp heeft Facebook dè grote speler op de chatapplicatie markt in handen.

 

In diverse media werd beweerd dat Google bereid was om nog meer te betalen voor Whatsapp. Whatsapp oprichter Jan Koum wilde echter niet met Google in zee gaan, omdat hij vermoedde dat men Whatsapp alleen wilde kopen om Facebook te dwarsbomen. Dat een bedrijf meer dan 20 miljard dollar uit wil geven om een concurrent tegen te zitten, zegt genoeg over deze markt. Het bestaat uit een aantal ontzettend krachtige spelers, die allemaal op zoek zijn naar manieren om haar positie te verstevigen.

 

De rol van Google

Google nam in de afgelopen jaren tal van bedrijven, groot én klein, over. Impermium, Nest, Waze, Spider.io en SlickLogin zijn slechts een greep uit het totale overname-assortiment van Google. Deze bedrijven beoefenen allemaal verschillende disciplines en de vraag die dan ook veel gesteld wordt is: Waarom neemt Google deze bedrijven over? 

 

Acquire of Acqui-hire?

Verschillende, van de eerdergenoemde, bedrijven werder niet zozeer gekocht vanwege het product wat ze hadden, maar vanwege de werknemers die ze in dienst hadden. Grote bedrijven als Google en, in mindere mate ook, Facebook zijn steeds op zoek naar de beste technici en ‘s werelds beste programmeurs.

 

Een bedrijf als Impermium, rising star in de online beveiligingswereld, lijkt dan ook vooral te zijn gekocht voor het talent wat er werkte. Het bedrijf was gespecialiseerd in het herkennen van frauduleuze login pogingen en spam. Impermium had een aantal grote klanten als CNN, Pinterest en Tumblr. Deze klanten kregen daags na de overname te maken met de overnameprocedure van Google. Er volgde een mail vanuit Impermium met de melding van het stopzetten van bestaande diensten. Deze diensten zijn, vanaf het moment van de overname, alleen nog maar beschikbaar voor Google. Google onderzoekt vervolgens de technologie en op termijn verschijnt er waarschijnlijk een Google-dienst die voornamelijk op de techniek van Impermium draait en klanten grotendeels hetzelfde aan kan bieden. De groep werknemers die bij Impermium aan het werk waren krijgen allemaal een baan bij Google en werken nog steeds aan hetzelfde product. Dit is een schoolvoorbeeld van een Acqui-hire. Natuurlijk is de dienst ook interessant voor Google, maar het gaat de software gigant voornamelijk om de kennis en de mogelijkheden van de werknemers.

 

De figuurlijke tentakels van Google reiken ver in deze tijden. Naast het uitbrengen van een rits aan eigen producten, begeven ze zich ook steeds meer op andere markten. De overname van Nest door Google is hier een treffend voorbeeld van. Nest, fabrikant van thermostaten en slimme rookmelders werd overgenomen voor een bedrag van 2,3 miljard dollar. Enkele Google-volgers waren sceptisch en bang dat Google’s macht in huis te groot zou worden. Google counterde deze berichtgeving door aan te geven dat Nest voorlopig onder eigen vlag verder zou gaan en dat de gebruikersdata die opgehaald werd alleen maar gebruikt zou worden om de thermostaten en rookmelders verder te ontwikkelen.

 

Toch duidt dit op een trend. Google breidt zich langzaam uit tot een zeer grote speler in de huidige maatschappij. Jonge veelbelovende bedrijven worden geacquireerd en toegevoegd aan de grote lijst Google-producten.

 

Google en Facebook zijn beide bedrijven om serieus te nemen en gaan allebei een steeds grotere rol in ons dagelijks leven spelen. Echter is het voor deze bedrijven wel zaak niet bekend te komen te staan als ordinaire informatiebroker. Toen bekend werd dat Whatsapp overgenomen werd door Facebook gaven miljoenen gebruikers aan geen vertrouwen te hebben in het privacy-beleid van Facebook en stapten massaal over naam concurrende diensten als Telegram en Line.

Het antwoord op de vraag waar de toekomst ons naar zal leiden kan twee kanten op. Aan de ene kant beweren de grote bedrijven dat ze bepaalde informatie vergaren om ons het leven makkelijker te maken. Aan de andere kant beweren boze tongen dat deze bedrijven puur en alleen op winstbejag uit zijn. De toekomst zal het uitwijzen, maar voor nu lijkt het erop dat alle ontwikkeling op techonologisch vlak toegejuichd wordt, en deze bedrijven een vrijbrief krijgen om zich meer en meer in ons dagelijks leven te Nest-elen (pun intended).

 

Door: Mick Steffens

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk