The battle of the Livestream apps

Er zijn een hoop veranderingen gaande in het social media landschap. Onze communicatie wordt steeds opener en lijkt geen grenzen meer te kennen. Onlangs werd de Meerkat applicatie gelanceerd die in twee weken tijd meer dan 12 miljard dollar ophaalde. Dit lijkt nog maar het begin.  Als tegenreactie introduceerde Twitter deze week Periscope. Een soortgelijke Livestream app die nèt iets meer mogelijkheden biedt. De battle of the livestream apps lijkt hiermee geopend.

 

Vrijwel iedereen beschikt tegenwoordig over een smartphone met camera. Door social media en app’s zoals Snapchat worden de communicatiegrenzen al steeds verder verlegd. Maar livestreamen vanaf je smartphone? Dat is toch echt andere koek.
Hoe verleidelijk is het om als ramptoerist vanuit plaats delict een livestream te openen en te delen op Twitter? Eerder deze week woedde er een hevige brand in New York welke al live te volgen was voordat de hulpdiensten ter plaatse waren.

Met de introductie van Periscope, gaat Twitter de strijd aan met Meerkat en lijkt steeds verder in populairteit te stijgen. Verklaarbaar door de extra functie om de livestream tot 24 uur terug te kijken. Bij Periscope kunnen gebruikers tevens direct een lijst van Twitter-vrienden zien, om hen direct te volgen. Die functie is met Meerkat door Twitter zelf recent ongedaan gemaakt.

Al verschillende BN-ers en journalisten maken dankbaar gebruik van Meerkat.  Met één druk op de knop wordt een livestream gestart. Andere gebruikers kunnen de stream gebruiken en live commentaar geven. Naast zelf livestreamen, word je op de hoogte gehouden van livestreams van de gebruikers die je volgt. Elke vorm van censuur lijkt hiermee te verdwijnen wat het brengen van nieuws drastisch kan veranderen.  Er is ook geen satelietwagen meer nodig om live nieuws uit te zenden. Een smartphone met Meerkat of Periscope lijkt voldoende te zijn. 

 

 

 

Ook in andere branches kunnen deze livestream apps grote impact hebben.  Voor bijvoorbeeld popartiesten, die al niet vies zijn van het delen van hun personal life, is de livestream een hele uitkomst. Via social media worden fans al opgeroepen de artiesten te volgen.
De livestream kan echter ook een hoop voor de artiesten bederven. Het wordt kinderspel om al je vrienden van een concert mee te laten genieten.  Ook kan elke bezoeker van een voetbalwedstrijd gemakkelijk een eigen Eredivisie Live-achtig kanaal opzetten.

De pro’s en cons van het livestreamen lijken tot dusver redelijk gelijk op te gaan. Het is een functie die super veel mogelijkheden biedt. Iedereen kan altijd en overal livestreamen.  Je persoonlijke privacy en auteursrechten lijken echter ver te zoeken.  Al heel wat apps zijn in korte tijd ongekend populair geworden en vervolgens even snel  vergeten.  Of dit bij Meerkat en Periscope ook het geval is? Livestreamen is geen nieuw concept, het delen van beelden op ongekende snelheid wel.  Periscope lijkt het momenteel te winnen door de extra functie om de stream 24 uur te bewaren. Echter zal het vast niet lang duren voordat andere livestream apps zich aandienen.  LiveWall wacht met spanning af. 

Door: Fay

Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk