6 tips voor het inzetten van Social Influencers

Terwijl traditionele media oplages en kijkcijfers zien dalen, zijn de YouTubers, Snapchatters en vloggers de sterren van nu. Met inmiddels eigen festivals, eigen fanclubs en een eigen magazine zijn deze jongens en meiden het antwoord op influencer marketing. Maar hoe zet je zo’n vlogprins of –prinses in voor jouw bedrijf? En waar moet je op letten?

Online video content is één van de snelst groeiende marketingkanalen (hier vind je trouwens 10 social video-tips). En YouTubers kunnen jou helpen om je doelgroep te bereiken. Met een geheel eigen denkwijze én een gebruiksaanwijzing. Dat wel. Hoe je influencers inzet voor jouw product of boodschap? LiveWall Group geeft je 6 tips:


1. Target de juiste doelgroep
YouTube-celebrities hebben vaak een duidelijke doelgroep. Of ze vloggen alleen over bepaalde onderwerpen. Ga gericht te werk en kies je doelgroep met de bijbehorende influencer. Zo contracteerde PSV zojuist de 18-jarige voetbal-YouTuber Rob van de Graaf (LuckyGraafNL). Hij gaat vloggen voor de jonge PSV-fans (8 tot 14 jaar) en brengt op zijn manier de voetbalclub in beeld.

2. Kies je expert
De 60-jarige directeur van een bedrijf kan heel hard roepen dat zijn of haar product het beste is. Maar of je 14-jarige doelgroep dat aanneemt, is weer een ander verhaal. ‘Van horen zeggen’ is de beste reclame en dit wordt versterkt als de zender als betrouwbaar wordt ervaren. Zet een influencer in die aansluit bij de belevingswereld van jouw doelgroep. Want als Enzo Knol het gebruikt, dan zal het wel goed zijn.

3. Ga voor geloofwaardigheid
Kijk niet alleen naar hoeveel volgers een social influencer heeft: maar kijk ook of jouw boodschap bij hem of haar past. Komt jouw product op dit kanaal geloofwaardig over? Een nieuw wodka-merk pitchen bij bij Joy van ‘Beautynezz’ omdat zij 436.514 volgers heeft, is misschien niet de juiste match. Vooral niet omdat ze net 14 is. Maar misschien kun je wel terecht bij ‘Gierige Gasten’ (toch ook 220.079 abonnees).

4. Denk aan de gevolgen
Met het aantrekken van een social influencer, wordt hij of zij ook een vertegenwoordiger van jouw bedrijf of campagne. Zorg dus niet alleen dat je bedrijf bij de influencer aansluit, maar bedenk ook dat andere vlog-capriolen op jouw product kunnen terugslaan. Wil je geassocieerd worden met iemand die eieren gooit naar conductrices of meisjes betast op straat?

5. Instrueer de influencers
Benader je een vlogger? Zorg ervoor dat hij of zij goede instructies krijgt. Kies een duidelijk thema, geef ze een goede briefing en bepaal je USP’s. LiveWall Group organiseerde bijvoorbeeld een custom trial-campagne voor stofzuigerfabrikant Dyson. We benaderden vloggers om de nieuwe snoerloze stofzuigers te proberen via een heel gericht stappenplan. Dit resulteerde in bruikbare video's en een goede online merkbeleving.


6. Maak gebruik van agencies
Heb je geld over? Er zijn verschillende agencies die websites, blogs en YouTube-kanalen vertegenwoordigen. Zij kunnen heel gericht een doelgroep targetten voor online activaties. Maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

 



Door: Sanne

 




LiveWall Group heeft zijn sporen verdiend op het gebied van online platformen: vanuit de kantoren in Tilburg en Londen wordt er voor nationale en internationale klanten interactie gecreëerd rondom events, brands en bedrijven. Dit doet LiveWall Group met innovatieve tools, creatieve concepten en spraakmakende campagnes. Iedere maand blogt LiveWall over online trends en tips.

 


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk