Snapchat in de marketingmix

Snapchat maakt sinds 2011 zijn opmars en in 2016 kan niemand er meer omheen. En dat geldt niet alleen voor consumenten. In totaal zijn er alleen in Nederland ruim 1.000.000 gebruikers, waarvan ongeveer 541.000 mensen Snapchat dagelijks openen. Als we dit wereldwijd bekijken, heeft Snapchat iedere dag ruim 100 miljoen Snapchatters en worden er elke dag zo’n 10 biljoen Snapchats verstuurd. Om je een idee te geven hoeveel dat is: Als je alle Snapchats van het afgelopen uur achter elkaar zou willen bekijken, ben je ongeveer 10 jaar (zonder slaap) bezig. 

And then there was Snapchat: Leestijd 3 minuten.


Deze aantallen kunnen natuurlijk door geen enkele marketeer genegeerd worden en Snapchat speelt daar handig op in. Het medium wordt namelijk toegankelijk voor adverteerders. In Amerika is het al zo ver, en de verwachting is dat Snapchat straks ook de creatieve geest van Nederlandse entrepreneurs en marketeers op hol zal laten slaan. Wij kijken er in ieder geval naar uit: dan kunnen we straks als kaaskop op de foto met een Leerdammer-filter. Of vrolijk op kantoor poseren met een virtueel bierflesje (en dat als de vrijdagmiddagborrel nog niet eens begonnen is). Wil je als bedrijf meedoen aan deze hype, dan is dit het moment om in te stappen.


Maar wat maakt Snapchat nou eigenlijk zo uniek?

Snapchat werd aanvankelijk geassocieerd met een sexting-applicatie. Het concept werd in eerste instantie gemaakt om privacygevoelige beelden te delen. Pas later werd het mogelijk om stories te sharen en sindsdien is Snapchat mateloos populair. Een gat in de markt, zo bleek, want niet eerder was het mogelijk om mobiele video’s zo gemakkelijk (live) te delen. Dit gemak heeft uiteindelijk bijgedragen aan het enorme succes. Het gaat de consument namelijk helemaal niet om het delen van een video, maar om het delen van een verhaal. Snapchat biedt een eerlijke representatie van wat mensen nu aan het doen zijn. Zoals ze in Amerika zeggen: “Everything is in the moment, it’s now”. Het is dan ook niet voor niks dat Snapchats een houdbaarheidsdatum van 24 uur hebben. Dit creëert een bepaalde urgentie om een Snapchat zo snel mogelijk te openen. De behoefte aan likes en comments neemt daarbij af en met name de jonge generatie neigt meer naar ‘real-time’ interacties. Momenten waarop iets gebeurt en daarna simpelweg weer verdwijnt. Een beetje alsof Hans Kazan in je smartphone zit en alle gênante momenten snel weer verwijdert.  

Maar terug naar het begin: hoe kunnen marketeers hiervan profiteren?

We blijven hiervoor nog even in Amerika. Op dit moment bereikt Snapchat ruim 41% van alle Amerikanen tussen de 18 en 35 jaar, en dat elke dag. Als je deze doelgroep wilt bereiken, kan Snapchat dus niet meer in de marketingmix ontbreken. Snapchat is daarnaast ook een advertentieplatform met minder risico’s. Doordat advertenties en snapchats direct na gebruik weer verdwijnen en lezers hier niet met openbare comments op kunnen reageren, is de mogelijke negatieve invloed van social media een stuk minder. Bovendien is het bereik veel nauwkeuriger en is het aantal views daadwerkelijk gelijk aan het aantal kijkers. Ter vergelijking: bij Facebook heb je al een ‘kijker’ als iemand over een video scrolt. 

Adverteren op Snapchat

Adverteren via Snapchat kan op het moment in Amerika op 4 manieren. Livewall geeft jou alvast een kleine introductie van alles wat komen gaat.


1. Interactieve video-ads

Dit zijn verticale video’s van max 10 seconden met een interactieve ‘swipe’-optie onder in het scherm. Door het scherm naar boven te swipen, krijgt de gebruiker toegang tot extra content zoals langer videomateriaal, extra artikelen, applicatie-installatie advertenties of een mobiele website. Het grote voordeel hiervan is dat de swipe-up rate 5 keer zo hoog is als de click-through-rate van overige platformen. Netflix is momenteel één van de eerste Amerikaanse adverteerders die hier handig gebruikt van maakt om met kleine videoteasers gebruikers ‘warm te maken’ voor bepaalde series. Persoonlijk vind ik de Snapchat-campagne van het WWF erg sterk: omdat dit niet alleen de mogelijkheid van deze advertentievorm toont maar het ook onderstreept waar Snapchat voor staat: Storytelling.  


2. Gesponsorde geofilters

Vergelijkbaar met het grote succes van FourSquare zijn dit eigenlijk een soort check-ins op locatie. Binnen een bepaalde actieradius van een event of locatie kunnen gebruikers een gesponsorde overlay aan hun Snapchats toevoegen. Een goed voorbeeld hiervan is de Mc-filter van McDonalds. Dit was één van de allereerste Geofilters die Snapchat lanceerde en hiermee konden bezoekers van alle McDonalds’en in Amerika 30 dagen lang exclusief op locatie een Mc-filter aan hun Snapchats toevoegen. Dit zorgde voor nogal wat exposure. 


3. Gesponsorde lenzen

Gesponsorde lenzen zijn een geheel nieuwe methode voor merkactivatie. Snapchat-lenzen bieden daarbij niet alleen een impressie van het merk, maar zorgen ook voor ‘play-time’. Gemiddeld hebben Snapchatters namelijk 20 seconden interactie met een filter. En dat is exclusief de tijd die men kwijt is aan het bekijken van Snapchat filters van anderen. Een goed voorbeeld van een succesvolle Snapchat Lens is de interactieve filter van Samsung ter promotie van de nieuwe Samsung Gear VR. Deze lens simuleert een virtual world waarbij Snapchatters een VR bril op hun gezicht geprojecteerd krijgen en de achtergrond kunnen veranderen door met hun wenkbrauwen te fronzen


4. Discover

Snapchat Discover is eigenlijk een apart nieuws- en communicatieplatform dat gebruikt kan worden om live verslag te doen van uiteenlopende gebeurtenissen. Grote mediakanalen als CNN, MTV en Cosmopolitan maken steeds meer gebruik van Snapchat om live verslag te doen. De CEO van de Daily Mail geeft zelfs aan dat Snapchat al hun verwachtingen heeft overtroffen, waardoor Snapchat Discover hun 2e prioriteit, naast hun eigen website, wordt. 


LiveWall is al enorm enthousiast over de mogelijkheden van Snapchat op de Amerikaanse markt en wij kunnen niet wachten om onze eerste LiveWall-filter in Nederland te lanceren. Tot die tijd blijft het LiveWall team nog even gratis verder Snapchatten.

Benieuwd hoe ook jij een absolute Snapchat baas kunt worden? Dat vertellen wij in ons volgende blog. So stay tuned…Tips voor het ideale Snapchat verhaal coming-up!



Door: Maikel

 

 

LiveWall Group heeft zijn sporen verdiend op het gebied van online platformen: vanuit de kantoren in Tilburg en Londen wordt er voor nationale en internationale klanten interactie gecreëerd rondom events, brands en bedrijven. Dit doet LiveWall Group met innovatieve tools, creatieve concepten en spraakmakende campagnes. Iedere maand blogt LiveWall over online trends en tips.

 


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk