Wat wil Microsoft met LinkedIn

De kogel is nog niet helemaal door de kerk, maar het lijkt er op dat Microsoft LinkedIn wil kopen voor een sommetje van 26,2 miljard dollar. “LinkedIn behoudt zijn naam, cultuur en onafhankelijkheid”, benadrukt Microsoft. Maar waarom zou het Amerikaanse softwarebedrijf LinkedIn dan willen overnemen?

LinkedIn heeft nu (naar eigen zeggen) 433 miljoen gebruikers, waarvan 2 miljoen betalend. Het aantal Nederlandse LinkedIn-leden is 4,2 miljoen, dat zijn er 0,4 miljoen meer dan in 2015. Maar het aantal dagelijkse gebruikers daalde van 0,4 naar 0,3 miljoen in 2016.

LinkedIn en omzet
Ondanks dat LinkedIn de omzet in het afgelopen kwartaal sterk zag stijgen, kelderde de winst. De markt vraagt zich af of de sociale netwerksite de groei van de afgelopen jaren wel kan vasthouden. En of LinkedIn ook geld kan verdienen met gebruikers op mobiele apparaten.

Een verlieslijdend platform. Waarom zou je daar 26,2 miljard voor overhebben?

0 Integratie in MS-producten
De meest waarschijnlijke reden lijkt een versterking van de Microsoft-positionering. Microsoft richt zich steeds specifieker op bedrijfssoftware. Eerder werd Yammer, het bedrijf voor zakelijke social media, al overgenomen voor 1,2 miljard dollar. En er was tot nu toe de grootste investering: Skype, waar Microsoft 8,5 miljard dollar voor betaalde. LinkedIn lijkt een sterke aanvulling te zijn.

De mogelijkheden zijn er: Ben je bezig met je cv in Word? Met één druk op de knop kun je je papiertje uploaden naar LinkedIn. Misschien komt er wel een Linkedin-spin-off voor intern gebruik bij bedrijven. Daarnaast kan MS LinkedIn integreren in hun zakelijke diensten, zoals Exchange en SharePoint.

“The acquisition will be key to our bold ambition to reinvent productivity and business processes," schreef CEO Nadella in een brief aan zijn werknemers. 


0 Klantendatabase
LinkedIn heeft een hoop gebruikers. Microsoft is met de koop in één klap een potentiele klantendatabase van ruim 400 miljoen gebruikers rijker. Aquisitie als innovatie.  "Microsoft wanted to get into human resources without having to get into payrolls," zei Ray Wang, een analyst bij Constellation Research.

0 Kijken en kopen
Of misschien is het gewoon een kwestie van ‘kopen voor de concurrent het doet’. Microsoft maakte gebruik van een dip in de koers van LinkedIn. En mogelijk zet Microsoft met de koop SalesForce, hét cloudplatform voor CRM en business-processen en groot Microsoft-concurrent, buitenspel. Een goede manier om een groot deel SalesForce-aandelen weg te snoepen.

Pas op de plaats
Wacht nog even voor je Clippy, de Office-assistent en paperclip, op je LinkedInpagina denkt te zien: De aandeelhouders van LinkedIn moeten nog akkoord geven voor de overname. Daarnaast moeten overheidsinstanties zich over de kwestie buigen. De koop moet eind dit jaar rond zijn en zou dan de grootste overname in de geschiedenis van Microsoft worden. 


En ja, LiveWall Group is ook te vinden op LinkedIn

 

 

Door: Sanne



LiveWall Group heeft zijn sporen verdiend op het gebied van online platformen: vanuit de kantoren in Tilburg en Londen wordt er voor nationale en internationale klanten interactie gecreëerd rondom events, brands en bedrijven. Dit doet LiveWall Group met innovatieve tools, creatieve concepten en spraakmakende campagnes. Iedere maand blogt LiveWall over online trends en tips.


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk