Het einde van Google Glass?!

De tijd van de ooit zo veelbelovende Google Glass lijkt nu echt voorbij te zijn. Oké, Google heeft niet aangegeven officieel te stoppen met het product maar het huidige Google Glass model is in ieder geval met pensioen. Afgelopen maand werd er bekend gemaakt dat Google de verkoop van de bril heeft stop gezet. 

Google Glass werd in 2012 op een ontwikkelaarscongres voor het eerst gedemonstreerd. Na de introductie van de bril ontstond er een enorme hype. Door het exclusieve karakter van de bril, wilden steeds meer mensen de Google Glass proberen. Na verloop van tijd veranderde het overweldigend enthousiasme echter in argwaan.  Daardoor lijkt  Google Glass, anno 2015, te verdwijnen in de stroomvloed van wearables. Een aardige teleurstelling voor één van de meeste gehypete technologie producten van deze generatie. Wat waren nu eigenlijk de grootste problemen?

 

1. De privacy van omstanders
De introductie van Google Glass deed een hoop stof opwaaien met betrekking tot privacy. Als Glass-drager kan je namelijk onopgemerkt audio en video opnames van je omgeving maken. In het voorjaar van 2013 werd de bril beschikbaar gesteld aan een beperkte groep ontwikkelaars; niet lang daarna besloten verschillende bars in San Francisco de bril te verbieden. Zij hadden klachten gekregen van bezoekers die zich bekeken voelden.

2. De bril is niet bijzonder fashionable
In 2014 presenteerde Google een aantal hippere monturen, maar vooralsnog zag het er eigenlijk niet uit. De nieuwe modellen hadden nog altijd een dikke brilpoot met elektronica en een opvallend, naar voren stekend glazen prismascherm. Amerikaanse pers noemde Glass een ‘kuisheidsgordel voor het gezicht’. Flirten zou je met zo’n gekke bril kunnen vergeten.

3. Wat moet je er eigenlijk mee?
De grootste deal breaker is waarschijnlijk dat het nooit duidelijk is geworden wat particulieren nu met de Glass moesten. Je kan foto’s en video’s maken, je e-mail checken en gebruik maken van de navigatie. Kortom, alles wat je met je smartphone ook gewoon kan doen. De professionele toepassingen voor bijvoorbeeld artsen, lijken nog wel steeds veelbelovend. De Glass zal daarom nog wel verkocht worden aan bedrijven. 

 

Al vanaf de introductie werd Google Glass snel een onderwerp van spot voor de Amerikaanse pers. De makers van The Daily Show (Comedy Central) keken op hun manier ook nog even terug naar de Google Glass samen met en groepje ‘Explorers’. 

 

Het einde van Google Glass betekent echter niet dat de bril niet meer gebruikt kan worden. Maar wat betekent dit nu voor de early adopters die ooit $1500 voor de bril hebben neergelegd?
Op de officiële Glass Google Plus pagina wordt er door de Explorers druk gespeculeerd over de toekomst van de bril.  De reacties over de huidige ontwikkelingen zijn erg wisselend. Sommige gebruikers zijn simpelweg boos over het feit dat Google gefaald heeft. Andere gebruikers zijn optimistisch en zijn er van overtuigd dat Google ons allemaal zal verrassen in de toekomst.  

 

 

Inmiddels zijn er al verschillende bedrijven opgestaan die wel het stokje van Google over willen nemen. Het bedrijf Laforge Optical claimt te werken aan een concurrent van Google Glass, die slechts $400 moet gaan kosten. Deze bril zou dezelfde mogelijkheden bieden als de Glass, maar dan tegen een veel lagere prijs. Om de bril tegen een lagere prijs aan te kunnen bieden, koos Laforge Optical voor een andere opzet. De bril moet verbonden worden aan een smartphone. Via een app wordt de bril van informatie voorzien. Het bedrijf wil op korte termijn de bril aanbieden aan een select gezelschap. Om de bril verder te kunnen ontwikkelen, willen ze gebruik maken van het crowdfundingplatform Kickstarter. Hier zal de bril ook te koop zijn.

Deze week heeft Google aangekondigd de Glass compleet opnieuw te gaan ontwerpen. De vernieuwde versie zal pas verschijnen nadat ‘ie helemaal klaar is. Google gaat de bril intern ontwikkelen en zal geen prototypes meer verspreiden. Wanneer deze vernieuwde bril op de markt komt is nog niet bekend, wij wachten met spanning af!

 

Door: Fay


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk