Google werkt aan sneller Android

Google is op dit moment flink aan het experimenteren om het Android systeem sneller te maken. Recent werd al bekend gemaakt dat zij samen gaan werken met chip ontwikkelaar ARM om apps tot 40% sneller te maken. Applicaties bestaan uit regels met code die door een zogenaamde compiler samengesteld worden tot wat je uiteindelijk op het scherm ziet. De nieuwe compiler die Google en ARM ontwikkeld hebben zorgt ervoor dat de code sneller verwerkt wordt en tot een app wordt gevormd. Wel zorgt dit er op dit moment nog voor dat de bestandsgrootte van de applicaties zo’n tien procent groter is dan voorheen. Dit zal in de toekomst hopelijk opgelost worden.

 

Deze week werd ook bekend dat Google zijn apps in een andere programmeertaal wil gaan schrijven. Op dit moment worden Android apps geschreven in Java, maar veel ontwikkelaars zijn niet tevreden over de snelheid hiervan. Zij denken dat Java tegen zijn limiet aanloopt omdat de codes steeds langer en complexer worden. Om die reden hebben medewerkers van Google Chrome V8 besloten om zelf een nieuwe versie te ontwikkelen.

 

Het aantal regels code om Google Chrome te laten werken is de laatste jaren enorm toegenomen. (Bron: cnet.com)

 

Dit zogenaamde Sky-framework is gebaseerd op Google’s open-source programmeertaal Dart. Waar huidige applicaties op 60 fps draaien moet Dart het mogelijk maken om consistent 120 fps te halen. Omdat je dan per seconde twee keer zo veel beelden kunt genereren zorgt dit er voor dat alles op het scherm een stuk vloeiender beweegt, bijvoorbeeld wanneer je over een pagina scrolt. Sky zorgt ervoor dat de user interface altijd prioriteit krijgt, zodat de app soepel werkt ook als hij op de achtergrond druk aan het werk is. Verder is het door het Sky-framework voor ontwikkelaars een stuk makkelijker om applicaties te updaten.

 

Op dit moment is Google alleen nog maar aan het experimenteren met Sky. Het is nog niet bekend of en wanneer consumenten gebruik kunnen maken van apps gebaseerd op Sky. Zeker is wel dat deze ontwikkelingen mooie vooruitzichten bieden voor de toekomst. Geïnteresseerden kunnen via de Play Store gratis de Sky Demo downloaden


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk