Google verandert in Alphabet

Vorige week werd bekend dat Google van naam gaat veranderen. Het bedrijf dat vooral bekend is van de zoekmachine zal voortaan door het leven gaan als Alphabet. Dat klinkt als een schokkende verandering, maar het valt eigenlijk allemaal reuze mee.
Google is in 1998 begonnen als zoekmachine, maar is ondertussen actief in vele andere branches. De meeste mensen zullen ondertussen wel bekend zijn met enkele nevenproducten van Google, zoals Maps, het Android besturingssysteem, en Google X (de zelfrijdende auto’s waar we enkele weken geleden over schreven).
Dit zijn allemaal erg verschillende producten en het is niet altijd voordelig als deze allemaal onder de naam Google vallen. Stel dat een zelfrijdende auto in het nieuws komt vanwege een ongeluk, dan is het beter als de naam Google daar niet meteen bij betrokken is.

 

Daarom richt Google nu een nieuw moederbedrijf op, Alphabet, dat je kunt zien als een spin in het midden van een web. Iedere draad in dat web is dan een apart bedrijf dat onafhankelijk kan functioneren. Het voordeel hiervan is dat de resultaten van de afzonderlijke bedrijven nu een stuk beter te meten zijn (dit is met name interessant voor beleggers). Volgens Larry Page, de oprichter van Google, is 'Het hele punt achter Alphabet dat alle verschillende Alphabet-bedrijven onafhankelijk zijn en hun eigen merken kunnen door ontwikkelen'. Hiermee bedoelt hij dat het nu een stuk makkelijker gaat worden voor Google, Alphabet bedoel ik, om te experimenteren zonder dat ze bang hoeven te zijn voor imagoschade aan hun grootste bron van inkomsten.

 

Structuur van Alphabet

 

Voor de gebruikers gaat er voorlopig dus allemaal niets veranderen. Zoeken doe je nog steeds via Google, een digitaal kijkje op je vakantiebestemming neem je nog steeds via Earth, en video’s van lachende babies bekijk je nog steeds gewoon via YouTube.
Toch denk ik dat het wel een slimme stap is van Google om dit te doen. Google is nooit een conventioneel bedrijf geweest en heeft er altijd van gehouden om te experimenteren. Sommige experimenten, zoals Maps, waren een groot succes en zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Anderen, bijvoorbeeld Google Glass, waren op zijn zachtst gezegd iets minder succesvol. Als een zoekmachine auto’s gaat produceren vinden mensen dat vreemd, maar als een bedrijf genaamd G-X dit gaat doen kijken we er niet van op. Nu kan Alphabet dus branches verkennen ongeacht of ze passen bij een zoekmachine of niet.

 

Daarnaast roept het de vraag op of andere bedrijven dit ook moeten gaan doen. Facebook is bijvoorbeeld ook steeds meer actief op andere gebieden dan hun social media platform.
Of op een iets kleinere schaal dan Google en Facebook: LiveWall.
Mensen komen vaak bij ons wanneer ze op zoek zijn naar een manier om hun social media berichten weer te geven op een groot scherm, maar ondertussen doen we nog zo veel meer dan dat. De afgelopen maand hebben we duizenden mensen vermaakt op festivals, hebben we ervoor gezorgd dat mensen nog makkelijker reizen kunnen boeken bij KLM, helpen we om van Sail 2015 een succes te maken, en hebben we de eerste aflevering van LiveWall TV uitgebracht (Dat laatste is misschien nog wel onze grootste mijlpaal van de afgelopen tijd.)
Misschien is het voor ons in de toekomst dus ook een idee om onder een andere naam door het leven te gaan? ;)


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk