Alles op het spel - Gamification bij bedrijven

Het is misschien wat kort door de bocht om ‘Geef ze brood en spelen’ te vertalen naar ‘Geef ze wifi en spelen’, maar we signaleren een opvallende trend onder onze opdrachtgevers. Zij combineren werk, kennis vergaren, prestaties en uiteindelijk loyaliteit met games. Dé must op gebied van (online) marketing en de opvolger van het stoffige imago van e-learning is gamification.

Om even in Rome te blijven: in spelvorm een (commercieel) doel bereiken, is al zo oud als de weg ernaartoe. Gladiatoren werden door Ceasar beloond met extra medailles en privileges wanneer ze genoeg tegenstanders omlegden. Een paar duizend jaar later verdien je een paarse knuffel op de kermis wanneer je in de roos schiet, of een vergulde beker wanneer je meer doelpunten maakt dan de tegenstander. En wat dacht je van de waardering (of afgunst) wanneer je de meeste likes op jouw foto hebt? Het geluk wanneer je een Snapchat-trofee verdient? Of de ultieme voldoening als je de progressbar op LinkedIn naar 100% weet te updaten?

Punten en levels geven een kick. Badges zijn een samenvatting van jouw prestatie. Een zichtbare (sociale) status zorgt op zijn beurt weer voor motivatie en meer inspanning. En een beloning kan fysiek zijn, maar ‘een goed gevoel’ is vaak al prijs genoeg. Met gamification pikken bedrijven en merken een graantje mee. Ze motiveren, activeren, en sturen het gedrag van hun medewerkers, op een manier die de doelgroep weet te waarderen.

Trip down memory lane
Stonden we (vooral mannen) in de jaren ’70, ’80 en begin ’90 in de rij voor ‘Space Invaders’, ‘Mario’, ‘The Sims’ en ‘Duke Nukem 3D’, met de komst van social spellen werden taboes doorbroken en zijn er uiteenlopende game-categorieën voor vrijwel iedereen. De introductie van online prestaties en bijbehorende trofeeën maakt echt een opmars sinds 2005. Ruim tien jaar geleden werden badges voor het eerst op grote schaal toegepast via het platform van XBOX Live. Wat bleek: de juiste toepassing van game-elementen, en badges in het bijzonder, leidde tot een toename in sales én hogere review-scores. 

Entertainment hoeft anno 2016 niet meer de core-focus van een spel te zijn. Game-elementen gebruiken we steeds vaker bij onze dagelijkse bezigheden. Emerce publiceerde in mei een artikel met cijfers uit de Customer Engagement Index: gamification is geen aankoopbooster voor de zestig-plussers, maar de millenials die opgroeiden met games, raken juist wel getriggerd door een spelletje.

Meedoen is belangrijker…
Het belangrijkste is dat LiveWall-klanten (de badge-verstrekkers) met gamification betrokkenheid willen vergroten, loyaliteit optimaliseren en de ervaring verrijken met het implementeren van spelelementen in non-game applicaties. Daarnaast heeft de doelgroep zijn redenen om mee te doen. Bijvoorbeeld om iets te leren, status te verhogen of erkenning te krijgen. De beloning is niet eens de enige motivatie voor spelers. Het gaat ook om het gamen zelf: de strijd, actie, progressie en de rivaliteit.

Route voor gamification
Eén van de serious gaming-opdrachten die LiveWall uitvoerde, was voor TomTom: marktleider op gebied van navigatietoepassingen. LiveWall ontwikkelde een applicatie voor alle verkopers. Twee weken lang ontvingen zij iedere dag een nieuwe quizvraag over de TomTom-producten. Aan de hand van deze vragen werd een ranglijst bekend gemaakt (zowel landelijk als per filiaal). En voor het winnende team werd een personeelsuitje georganiseerd (naast het ontvangen van eeuwige roem en waardering natuurlijk). Voor TomTom een waardevolle stap: verkopers hielden hun productkennis meer dan graag up-to-date.

Unilever
We deden meer op het gebied van e-learing. In opdracht van Unilever Food Solutions ontwikkelde LiveWall Group een internationaal platform om vertegenwoordigers op te leiden en voor te bereiden op de praktijk. Het platform, de UFS Academy, werd gebruikt door werknemers wereldwijd.

De moeilijkheid was dat elk land natuurlijk andere doelstellingen, interesses, producten en bedrijfsculturen heeft. In samenwerking met de managers van alle landen paste LiveWall de UFS Academy op maat aan, om zo de behoeftes van de lokale werknemers optimaal te bedienen. Met de ‘Billionaire game’ (gebaseerd op het TV-programma 'Weekend Miljonairs') kregen ze relevante vragen voorgeschoteld. Voor het beantwoorden van deze vragen konden personeelsleden hulplijnen inschakelen. Natuurlijk was er ook een ranking, waarin hun score werd vergeleken met die van internationale collega’s. 

To do and not to do
Bij LiveWall geloven we in simpele concepten. Wanneer je gamification wil toepassen binnen jouw merk of bedrijf,  moeten het doel en de regels helder zijn. Daarnaast speelt positiviteit een belangrijke rol: gaming heeft pas potentie als een merk of bedrijf de ervaring van hun doelgroep verrijkt én de doelgroep helpt om iets te bereiken.

Vergroot de kennis van je personeel, moedig mensen aan om verder te kijken en geef meer betekenis aan werkzaamheden. Belonen is nog altijd effectiever dan straffen om gedrag te veranderen. Vind de drive van je doelgroep en speel hier op in, met de juiste technieken en communicatie. LiveWall helpt je graag verder met concrete bedrijfsdoelstellingen en een ervaring op maat. En is gamification niets voor jou? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

 

Door: Sanne

 


LiveWall Group heeft zijn sporen verdiend op het gebied van online platformen: vanuit de kantoren in Tilburg en Londen wordt er voor nationale en internationale klanten interactie gecreëerd rondom events, brands en bedrijven. Dit doet LiveWall Group met innovatieve tools, creatieve concepten en spraakmakende campagnes. Iedere maand blogt LiveWall over online trends en tips.


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk