De toekomst van Big Data

Vanaf het begin van de jaartelling tot het jaar 2000 is er 5 miljard GB aan data gecreëerd. Tien jaar later kostte het creëren van dergelijke data slechts 2 dagen. Anno 2015 gebeurt dit elke 10 seconden.  Het zal niet lang meer duren voordat we in een fractie van een seconde dit kunstje uitvoeren. Ondanks dat Big Data nog in de kinderschoenen staat, gaat het in de toekomst een steeds grotere rol spelen. Maar wat verstaan we hier nu eigenlijk onder?

Met de term Big Data worden gestructureerde, semigestructureerde en ongestructureerde gegevens, van enig volume, die het potentieel hebben om te worden omgezet tot bruikbare informatie, omschreven.  Big Data heeft drie belangrijke kenmerken. In het Engels wordt er ook wel gesproken over de 3V’s van Big Data:
* Volume: de extreme hoeveelheid aan data
* Variatie (Variety): Divese soorten data
* Snelheid (Velocity): De snelheid waarmee de data verwerkt moet worden.

 

Een bekend voorbeeld van Big Data is de Google Flu. Door middel van de analyse van zoekopdrachten is er zichtbaar wanneer er het meest op griep wordt gezocht in Nederland en waar het dus speelt. Deze data kunnen per provincie gefilterd worden om zo een goed beeld van een epidemie te krijgen.

Ook in de retail speelt big data een grote rol. Zo analyseert de Amerikaanse supermarktketen Target al een tijd het koopgedrag van hun klanten.  Hierdoor kunnen ze inspelen op de behoefte van de klant en reclame personaliseren. Deze analyse stelt ze bijvoorbeeld ook in staat de zwangerschap van een vrouw te ontdekken soms nog voordat zij of haar omgeving zelf op de hoogte is. Zo ontdekte de vader van een toekomstige tienermoeder de zwangerschap van zijn dochter door de gepersonaliseerde reclame die ze ontving. 

Je kunt je afvragen in hoeverre de klant zit te wachten op een dergelijke persoonlijke benadering. Het kan ook ervaren worden als een inbreuk op je privacy. Daarnaast worden we  in de media ook bang gemaakt voor de impact van Big Data. Ondanks het privacyvraagstuk, brengt het ook een hoop positieve gevolgen met zich mee. Big Data lijkt soms een abstract begrip, concreet zijn de mogelijkheden eindeloos. Een aantal voorbeelden uit de Big Data praktijk:

  • Ziekenhuizen zijn bezig met het analyseren van medische gegevens en patiëntendossiers. Een ziekenhuis kan dan ingrijpen in de hoop dat ze een langer en duurder verblijf in het ziekenhuis kunnen voorkomen.
  • De politie is bezig met het oprichten van een ‘intelligence center’. Door middel van Big Data kun je mensen gerichter monitoren. Door gebruik te maken van social media kun je ook situaties als ‘flash crowds’ (Project X) voorkomen. Het bijhouden van bijvoorbeeld auto-inbraken op Google Maps en deze gegevens combineren met gegevens uit het kadaster zou inbraken moeten kunnen voorspellen.
  • Big Data kan ook ingezet worden als onderdeel van een product. Ford bijvoorbeeld gebruikt gebruiksdata van alle auto’s om te voorspellen wanneer een auto voor onderhoud naar de garage moet. Andere goede voorbeelden zijn ABN AMRO (financieel dagboek) en Toon (slimme meter) van Eneco waarbij besteedgedrag en gebruiksgedrag gebenchmarkt kan worden met derden.

    Zoals bovenstaande voorbeelden aantonen, zijn de mogelijkheden van Big Data eindeloos.  In de toekomst zullen de  toepassingen zich alleen maar uitbreiden. Big Data is op zichzelf waardeloos. Het gaat om de de onschatbare waarde van een juiste analyse. In Eindhoven is er inmiddels een Data Science Center geopend. Het plan is er om binnen een aantal jaar ook een hele opleiding te wijden aan Data Science. De groei van de beschikbare data is inmiddels een niet te stoppen fenomeen geworden.  Hierdoor wordt Data Science het vakgebied van de toekomst.

    Door: Fay
Tags:

Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk