The Mom Moment

De immens populaire en vluchtige app Snapchat hengelt veel jongeren binnen met leuke filters, personal stories en bizarre face-swaps. Bovendien is de app veel te ingewikkeld voor ouders, opa's en oma's. Echter blijft voor de zoons en dochters van deze online wereld niets hetzelfde: ook voor Snapchat breekt binnenkort ‘the Mom Moment’ aan.

Een ‘Moedermoment’? Tja, het had net zo goed het ‘Vadervoorval’ kunnen heten, maar blijkbaar is het erger als je moeder een account aanmaakt. ‘The Mom-Moment’ is in Social Media-land het punt waarop een social platform van een niche-netwerk verandert in een ‘mainstream’-communicatiemiddel. Eentje waar je moeder dus ook gebruik van maakt.

The Mom-Moment
Op Facebook en Instagram is het inmiddels normaal dat moeder goedbedoeld advies onder uitgaansfoto’s achterlaten, vader oude vrienden opzoekt en je oma weer eens een actie van de plaatselijke meubelboer liket en deelt. Moeders starten inmiddels ook hun eigen Instagram-account en Twitter werd van hip-and-happening meer een discussiebak voor ouwelui. Maar wat leidt tot dat ‘Mom Moment’? En wanneer is het de beurt aan Snapchat?

Van niche naar mainstream
Een jaar geleden vond je nog nauwelijks ouders op een app als Snapchat. In Amerika beginnen ze de app nu echter langzaam te snappen (snap je?). Eind 2015 was 15% van de Amerikaanse Snapchatgebruikers ouder dan 18 jaar volgens ComScore. Maar inmiddels gebruikt ruim 27% van de volwassen Amerikanen de app.

Magisch getal
En datzelfde ComScore besloot cijfers naast elkaar te leggen om te zien wanneer een social platform nou echt doorbreekt. Bij Facebook bijvoorbeeld, was dit in 2007: nadat meer dan 15% van de Amerikaanse volwassenen een account aanmaakte, barstte Facebook binnen de kortste keren uit z’n voegen. Voorganger MySpace raakte in zwang in 2006, toen er iets meer dan 20% volwassenen aan meededen. Die 15 tot 20% lijkt het magische getal te zijn om van niche naar mainstream te gaan.


Ouders op Snapchat
In september 2016 bereikte Snapchat de magische grens van 15% van de Amerikaanse gebruikers tussen de 35 en 44 jaar oud. De ouders. De doelgroep die niet opgroeide met Snapchat-filters, maar ze nu pas gaat gebruiken.

Nederland op Snapchat
In Nederland is Snapchat nog eventjes van de jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Meer dan de helft (56 procent) van de Nederlandse jongeren 'snapt' er op los. Van de 40-plussers gebruikte in januari 2016 nog geen 1 procent de app. 


Ingewikkeld
Dat het zo lang duurt voordat je moeder Snapchat gebruikt, is vanwege de tamelijk verwarrende User Interface. Maar vergeet niet dat Facebook ook een raadsel was voor veel ouders die voor de eerste keer een social network betraden. Daarnaast is er nog een andere Snapchat-drempel: als je geen of maar een paar vrienden op het platform had, was er niets voor je te doen.

Kyle Wong, de co-founder en CEO van marketingbedrijf Pixlee, denkt dat het succes van Snapchat Story’s een meer volwassen publiek trekt: “Mensen kunnen nu veel passiever zij op het platform, en gewoon consumeren.” Als marketeer is het dus erg verstandig om nu al te kijken naar de mogelijkheden voor volwassenen op Snapchat. Speel er op in en bekijk ook onze 5 tips voor bedrijven.

Nieuws op Snapchat
Het ‘Discover’-platform op Snapchat herbergt tegenwoordig een hoop boodschappers: van Vice tot ESPN en CNN. En in Nederland bijvoorbeeld ook het NOS Journaal. Sommige van die stories zijn best goed, met live interviews of korte nieuwsoverzichten. Laatst sloot bijvoorbeeld ook The Wall Street Journal een deal met Snapchat.

Daarnaast hoeven oudere gebruikers eigenlijk niet zo te wennen aan de Snapchat-werkwijze: net zoals je vroeger een tv-programma miste als je niet op tijd thuis was, moet je ook nu binnen een bepaald tijdslot naar een filmpje kijken.

Waarom een Mom-Moment
Waarom ‘the Mom Moment’ eigenlijk bestaat? Omdat ouders altijd zullen willen weten wat hun kinderen bezighoudt. Zodra iets erg populair wordt onder kinderen, willen vaders en moeders begrijpen waar hun koters (online) mee bezig zijn. En dan blijven de oudjes hangen, omdat het toch best leuk lijkt. En omdat ze toch een klein netwerk opbouwen.

Maar de komst van ouders, op een kanaal dat eerst heerlijk anoniem voor hun kinderen was, brengt ook een andere beweging teweeg. Tieners gaan op zoek naar iets nieuws: iets waar hun moeder niet de enige is die hun status liket. Ergens waar pa geen fan of follower is. En dat is waarom er telkens weer een nieuwe MySpace, een nieuw Facebook en straks een nieuwe Snapchat opstaat. Een nieuw kanaal waar jongeren terecht kunnen, voordat ze zelf vader en moeder zijn.  

 

 

 

Door: Sanne

 




LiveWall Group heeft zijn sporen verdiend op het gebied van online platformen: vanuit de kantoren in Tilburg en Londen wordt er voor nationale en internationale klanten interactie gecreëerd rondom events, brands en bedrijven. Dit doet LiveWall Group met innovatieve tools, creatieve concepten en spraakmakende campagnes. Iedere maand blogt LiveWall over online trends en tips.


Alle blog artikelen

The Mom Moment 6 tips voor het inzetten van Social Influencers Word een Pokéteer: Marketingtips voor Pokémon 5 Snapchat Tips voor bedrijven Snapchat in de marketingmix ALLES WAT JE WILT WETEN OVER CAPSLOCK OP CAPSLOCKDAG 10 tips voor jouw Social Video Wat wil Microsoft met LinkedIn Alles op het spel - Gamification bij bedrijven Hacken voor geld of gerechtigheid? Google pakt uit Iedereen verbonden Effectief verkeersongevallen aanpakken Google verandert in Alphabet LiveWall is jarig! De nieuwe GoPro: Nog kleiner, nog lichter, nog actiever! De belangrijkste aankondigingen op E3 2015 Zelfrijdende auto’s van Google op weg naar veilige toekomst De psychologie van Spotify Google werkt aan sneller Android Cases Q1 2015 De toekomst van Big Data The battle of the Livestream apps Youtube 360-graden video-player Spring Forward Apple Keynote Het jubileumjaar van Guus Meeuwis! De toekomst van drones The Power of X Tour Het einde van Google Glass?! De Tech-Parels van Kickstarter Creatieve intelligentie Consumer Electronics Show 2015 The internet of things in 2015 Building your audience with images LiveWall wenst iedereen Prettige Feestdagen! When Will I Be Famous?! Omroep Brabant op bezoek Trend Insights November Winnaar van de BOV-trofee Junior Kamer Hart van Brabant Meer betrokkenheid door Second Screen Meejuichen met de Holland's Got Talent App 1,000,000e PresentersWall Een theatrale verhuizing! Van Nokia 3310 tot iPhone 6 Totale online interactie op Festivals Driejarig bestaan LiveWall Oculus rift: Virtual (to) reality Persoonlijke marketing: marketing als jouw beste vriend? Zo volg je Oranje tijdens het WK in Brazilië LiveWall Research: De succes formule voor een Facebook campagne Maand report: Mei De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing Facebook's App Links: nieuwe mogelijkheden in mobiele marketing Wees de ster in jouw persoonlijke aftermovie Kickstarter van start in Nederland Facebook op zijn retour? Dacht het niet! Making of the #selfie viral Wat is een connected stadium? Internet voor iedereen, waarheid of utopie? Het belang van creativiteit in marketing communicatie iBeacon, retail-baken voor de toekomst? Timeline management: Facebook en LinkedIn algoritmes Big data: het verwerken van grote hoeveelheden data Kilometervreters bij LiveWall De invloed van beloningen in online campagnes Content marketing is niet zo maar marketing Identificatie, de onbewuste beïnvloeding Het acquisitiebeleid van Google en Facebook Sociale netwerken in 2020: Hyperconnectivity Big data: positief of negatief voor de consument? De business modellen van startups Onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle presentatie: Interactie De toekomst van Social Media Een responsive website of een native mobiele applicatie? Branded content: de GTST online activatie case De waarde en het bereik van sociale netwerken: structural holes Super Bowl XLVIII, het WK voor marketeers Social commerce, de sociale omgeving is van invloed op online aankopen User Generated Content, wat is het en wat doet het? Sponsoractivatie: het individu als sponsorobject “Could you all please grab your smartphone and.. turn it on?” Everything happens for a reason SpotifyBox launch party groot succes! InstagramWall, slideshow voor jouw event Mobiele devices veroveren reisbranche Het succes van de hashtag: #RTL7DARTS Jaaroverzicht 2013 De toegevoegde waarde van Facebook applicaties SpotifyBox, de interactieve jukebox tijdens de nieuwjaarsborrel Kerstgroet van LiveWall PresentersWall LiveWall Research: Het voorspellen van Facebook like-gedrag. Leerlingen aan de slag met het echte werk